tag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post6747112137762998283..comments2024-01-04T04:04:04.341-08:00Comments on سُخن: محوریت جنبش سبز در بهار عربی!داریوش سجّادیhttp://www.blogger.com/profile/15515605918782051251noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-91375895911699102542011-08-17T22:09:59.277-07:002011-08-17T22:09:59.277-07:00من هم با دوستان موافقم و این را هم اضافه کنم که آق...من هم با دوستان موافقم و این را هم اضافه کنم که آقای سجادی نمی شود فرم و محتوا را جدا تحلیل کرد. به هر حال ادبیات شما بر تاثیر پذیری ما و دریافت محتوا تاثیر دارد.قطعا با هرمونوتیک بیگانه نیستید.ببخشید که زیره به کرمان بردم.علی شیرازیnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-30335532579821601452011-08-06T18:59:29.733-07:002011-08-06T18:59:29.733-07:00سلام بر جناب داریوش سجادی عزیز
اول اینکه بنا به د...سلام بر جناب داریوش سجادی عزیز<br /><br />اول اینکه بنا به دلایلی ،از نوشتن اسمم زیر این کامنت معذورم . ولی معرف حضورتان هستم و بهرحال در پیغامی خصوصی هم خواهم نوشت که چه کسی هستم<br />مطلب شما را خواندم و این ایرادها را بر بخشی از آن وارد می کنم<br /><br />اول اینکه شما در نوشته تان بر حرفه ای گری در کار روزنامه نگاری تاکید کرده اید و خبرنگار بی بی سی در قاهره را سرزنش کرده اید که چرا نظرات و علایق و تعصبات شخصی اش را در گزارش کردن هایش دخالت داده است . اما لحن و محتوای نقد شما نیز حرفه ای نیست . شما مطلبتان را با بررسی یک گزارش ساده از بخش تلویزیون فارسی بی بی سی شروع کرده اید اما از همان ابتدا خبرنگار مذکور - یعنی مهرداد فرهمند - را م. فرهمند و مخبر مزبور معرفی کرده اید . در رسانه های ایران مختصر کردن نامهای اشخاص به حروف اول اسمشان مختص نام بردن از مجرمین و متهمین است و مخبر نیز در ادبیات محاوره ای و کنونی مردم ایران عموما" به معنای جاسوس و عامل اطلاعاتی بکار می رود . شما از بین گزارش مهرداد فرهمند فقط و فقط یک جمله اش را بیرون کشیده اید و اصلا" معلوم نیست که وی پیش از آن جمله و پس از آن جمله مشغول گفتن چه نظرات و مطالب دیگری بوده است . یک گزارش و یا تحلیل را اخلاقا" نمی توان صرفا" با استناد به یک جمله از آن نقد کرد ولی شما این کار را دربارهء مهرداد فرهمند کرده اید . چنین کاری را شاید بشود توجیه اخلاقی کرد ، اما توجیه حرفه ای نمیشود<br /><br />دیگر اینکه شما از همان ابتدا اصل را بر این گذاشته اید که مهرداد فرهمند در حال "اعتراف" به یک موضوع هست . توصیف اعتراف زمانی بکار می رود که شخصی حقیقی و یا سخنگوی شخصی حقوقی در حال پذیرش حقیقتی باشد که بیانش به نفعش نباشد . در صورتی که دست کم مهرداد فرهمند - یا بقول شما : مخبر مزبور - در این زمینه نفع و ضرری ندارد کما اینکه کلا" شبکهء خبری بی بی سی هم نفع و ضرری در این ماجرا ندارد . بنابراین آنچه که مهرداد فرهمند گفته است ، در حالت حرفه ای و خبری اش "اذعان خبرنگار بی بی سی" گفته میشود و نه اعتراف وی . دیگر اینکه مکررا" مهرداد فرهمند را به صرف گفتن جمله ای عادی - که ممکن است در آن بجای "بسیاری" بطور سهوا" گفته باشد"همه" ، مردی با نیاتی شیطانی توصیف کرده اید که کار خبری اش را آغشته به سلیقه و داوری خود کرده و به نمایندگی از شبکهء بی بی سی به کار فریب مردم مشغول بوده است . یک خبرنگار البته می تواند که تحلیلگر نباشد اما لزوما" هیچ خبرنگاری هم از بیان نظرات و برداشتهای شخصی اش از منطقهء مورد گزارشش منع نشده است . اصولا" اولین و در دسترس ترین مفسرین خبری کانالهای تلویزیونی همان خبرنگاران بومی و منطقه ای شان هستند<br /><br />دیگر اینکه شما مهرداد فرهمند را فردی گستاخ و مبتلا به بیماری روانی (خود - همه بینی) می نامید که - صرفا" به دلیل اینکه در جمله ای بجای گفتن "بسیاری " ، گفته است "همه" - ، به قاطبهء مسلمانهای جهان توهین و اسائهء ادب کرده است . اما این سئوال پیش می آید که به طریق اولی ، خود شما چگونه به نمایندگی از "قاطبهء مسلمانهای جهان" نظر می دهید؟ قاطبهء مسلمانهای جهان چگونه به شما اطلاع دادند که یکی از جملاتی که مهرداد فرهمند گفته است باعث توهین و اسائهء ادب به آنها شده است؟ اگر قرار باشد ملا نقطه ای شویم و انگشت روی یک خطای ساده و یا سهوی کسی بگذاریم و او را فریبکار و مخبر و گستاخ و شیطان و مبتلا به سندرم خود - همه بینی ، خب همین کار را میشود با انگشت گذاشتن روی برخی از جملات نقد شما هم کرد و پرسید که این قاطبهء مسلمانان -0 بقول خودتان : کیستند و کیانند؟ - ء<br /><br />دیگر اینکه بعد از پرداختن به گزارش مهرداد فرهمند ، سر رشتهء نقد نویسی از دست تان خارج میشود و وارد مقولات و موضوعاتی میشوید که ارتباطی منطقی و معقول با مقدمه و شروع مطلبتان ندارند به گونه ای که بنده نیز با خواندشان دچار پریشانی فکری شدم و نتوانستم نظرات شما را در ذهنم به یک جمع بندی برسانم . در نتیجه از نقد کل مطلبتان معذورم<br /><br />زنده باشیدAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-23032869565112587802011-08-05T21:49:31.484-07:002011-08-05T21:49:31.484-07:00جناب آقای بیات
اولاً از توجه و وقتی که گذاشته اید ...جناب آقای بیات<br />اولاً از توجه و وقتی که گذاشته اید ممنونم از آنجا که خیلی مجال ندارم تلاش می کنم به اجمال انجام وظیفه کنم در مورد شیوه نگارش یا قرابت نگارش بنده با کیهان حرفی برای گفتن ندارم به هر حال هر کس مدل و شیوه ای خاص برای بیان بهتر و تفهیم بهتر منظورش اتخاذ می کند بهتر است شما نیز از صورت و ظاهر نوشته بگذرید و تنها ببینید در محتوا حرفی وجود دارد یا خیر و اگر وجود دارد همان گوهر کلام را ملاک نقادی خود قرار دهید در مورد تو زرد درآمدن اشاره به ضرب المثلی ایرانی است که ناظر بر آن است که برخلاف تصور که هندوانه را به امید قرمزی می خرند اما تو زرد در می آید نمی دانم چه محتوای لمپنی در این دیده اید در مورد اینکه فرموده اید ملاک داوری را سلیقه خود قرار داده و آن را حجت می دانم هرگز این طور نیست و بنده همواره کلیه انتقادات خود را با استناد به نمونه و ادله و مثال مطرح کرده ام از جمله این انتقاد به یک کارمند بی بی سی که شما می توانید با ادله نظر بنده را در مورد مثال مورد نظز و جمله مزبور نفی و نقد فرمائید در مورد محتوای مقاله نیز ظاهراً با دقت آن را مطالعه نفرموده اید اگر با دقت می خواندید ملاحظه می کردید که آمریکائی تلقی شدن جنبش سبز را فیدبک مسلمانان منطقه تلقی کردم فیدبکی که بعد از حمایت تمام قد آمریکا از جنبش سبز در ذهنیت ملت های مسلمان خاورمیانه شکل گرفت این بمعنای آن نبوده و نیست که شخصاً آن جنبش را آمریکائی می دانم همانطور که شخصاً انتقادات بسیار زیاد و تندی نیز به این جنبش داشته که در جای خود مطرح کرده ام لذا تصور می کنم بخش عمده ای از اعتراضات جنابعالی ناشی از سوتفاهم است و چنانچه با دقت بیشتری مطالعه می کردید شاید پاسح پرسش های تان را در متن می یافتید به هر حال از توجه تان ممنونمداریوش سجّادیhttps://www.blogger.com/profile/15515605918782051251noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-34164545269801950852011-08-05T21:47:06.049-07:002011-08-05T21:47:06.049-07:00آقای سجادی سلام
1- من هم مانند علیرضا مقاله های ش...آقای سجادی سلام<br /> 1- من هم مانند علیرضا مقاله های شما را سرشار از ادبیات کیهانی آقای شریعتمداری میبینم: " هم تو زرد درآمد" ، " گاف بی بی سی"، " علیا مخدره "، " پری روی بی حجاب" ، "اعتراف دیر هنگام"و ... <br />واقعا فقط مونده بود این رو هم اضافه کنید که مثلاً" بی بی سی را اعدام کنید" یا مثلاً " درخواست مردم برای اعدام تماشاگران بی بی سی"<br />2-تعابیر بی پرده غیر لازم جنسی مثل " محروم کردن من و مردان امثال من از دیدن و لذت بردن از جاذبه های تنانه تان شوید<br />ممکن است بگویید خب چه اشکالی دارد برخی تعابیر با یک روزنامه شبیه باشد. ولی مستحضرید که کلمات علاوه بر بار معنایی تصریحی حاوی بار عاطفی و نیز بار معنایی التزامی هم هستند مثلا وقتی شما میگویید".. هم تو زرد در آمد" گویا همه ادعاهای مخالف شما جعلی است و این یکی هم جعلی است . خب البته این امکان ندارد که همه ادعاهای مخالف شما یا من جعلی و ساختگی و بی اساس باشد چون در این صورت مخالف من اعتبار خود را از دست خواهد داد و من مطلقا بر حق خواهم بود و میدانید که نه بی بی سی فاقد مخاطب است و نه شما حق مطلق. بگذریم از اینکه اساسا این استعاره "تو زرد درآمدن " بار عاطفی لمپنیستیک دارد و استفاده فرد فرهیخته ای مثل شما در یک فضای عمومی از آن جالب نیست<br />از اینها که بگذریم نوشته شما یک پیش فرض اساسی دارد و آن اینکه جنبش مردم مصر جنبش اسلام خواهی است. من شعارهای مردم در میدان التحریر را که مرور میکنم چیزی دال بر این ادعا نمی یابم مگر در این آخرین تجمعات که شما هم به آن و گزارش بی بی سی از آن استناد کرده اید. و لابد میدانید که ماهیت فرقه ای این شعار دهندگان عمدتا سلفی است. حال پرسش من از شما این است که چرا باید انگلیس از یک گروه بنیادگرای اسلامی در مصر بهراسد تا مجبور شود که اخبار مربوط به آنها را لاپوشانی کند ؟<br />نکته دیگر اینکه جناب آقای سجادی آیا منظور شما از اینکه ".ایران انقلابی آخرین تهاجم سنگین آمریکا به خود در قالب «جنبش سبز» را با قدرت و درایت پشت سرگذارده" این است که حرکت اعتراضی مردم به نحوه برگزاری انتخابات در سال 88 حربه آمریکا بود؟ و منظورتان از توفیق در سرکوب نا آرامی ها چیست؟ من واقعا متوجه نشدم که اینها موضع شماست یا تقریر موضع منتقدین یا ...!؟<br />خلاصه آنکه به نظر من نوشتار حاضر شما برخلاف مقاله "چرا؟" ادبیات پرخاشگرانه ای دارد هرچند به لحاظ محتوا هیچکدام با نظام باورهای من سازگار نیست<br />حسین بیاتAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-90050423319674697522011-08-05T21:41:39.725-07:002011-08-05T21:41:39.725-07:00جناب علیرضا
مشکل شما آن است که اساساً نمی دانید مج...جناب علیرضا<br />مشکل شما آن است که اساساً نمی دانید مجری حرفه ای یعنی چی؟ و تنها بلدید همه دنیا را با آدم آهنی های صدا و سیما مقایسه کنید. ممنون می شوم پنج شاخصه تعریف شده یک محبر حرفه ای را تنها نام ببرید؟داریوش سجّادیhttps://www.blogger.com/profile/15515605918782051251noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-24099595117915568832011-08-05T21:40:34.547-07:002011-08-05T21:40:34.547-07:00آقای سجادی من تمایزی بین زبان این مقاله با زبان سر...آقای سجادی من تمایزی بین زبان این مقاله با زبان سرمقاله های کیهان نمیبینم هرچند شاید مخاطبان زیادی مثل من جانبدارانه بودن را بعد از مجری های صدا سیما از اجرا های شما دیده باشند تا مجریهای حرفه ای bbc<br />علیرضاAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-56891772611688112382011-08-05T21:39:31.269-07:002011-08-05T21:39:31.269-07:00جناب سینا
چنانچه رفرنس پائین مقاله را تحت عنوان ان...جناب سینا<br />چنانچه رفرنس پائین مقاله را تحت عنوان انقلاب اسلامی کنش ها و واکنش ها را مطالعه فرمائید احتمالاً افاقه خواهد کردداریوش سجّادیhttps://www.blogger.com/profile/15515605918782051251noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-53238017005658447702011-08-05T21:38:21.367-07:002011-08-05T21:38:21.367-07:00با نظر شما راجع به رفتار بی بی سی در مورد مصر مواف...با نظر شما راجع به رفتار بی بی سی در مورد مصر موافقم.<br />با دوباره خوندن مطلب شما پاسخ برخی پرسش هام رو گرفتم،ولی پرسش دیگه ای برام بوجود اومد:<br />رابطه ی خیزش اعراب با جنبش سبز و انقلاب دقیقا چگونه هست؟<br />برای من روشن نشد که این اعراب از شکل گیری جنبش سبز برای مقابله با حاکمان خود الهام گرفتند؟از سرکوب این جنبش الهام گرفتند؟از ماندگاری طولانی ج.ا. پس از 32 سال الهام گرفتند؟<br />سیناAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-46185796825246833222011-08-05T21:37:24.539-07:002011-08-05T21:37:24.539-07:00جناب سینا
اما باید به این نکته تاکید کنم مطالعه یک...جناب سینا<br />اما باید به این نکته تاکید کنم مطالعه یک مقاله سیاسی برای لذت بردن نیست برای کسب اطلاعات و بالا بردن سطح تحلیل و دانش سیاسی است <br />چنین مقالاتی بمثابه غذاست <br />برخی غذا را برای لذت بردن می خورند و برخی صرفاً برای سیر شدن کسی که از مطالعه یک مقاله خوشش می آد یا بدش می آید بدلیل آنست که نابلدان پیشتر ایشان را عادت داده یا آموخته اند که مقاله ای خوب است که مطابق خوشآیند شما باشد و خودشان نیز برای کسب چنین مخاطبی عوام فریبانه همانی را نوشته اند که ایشان دوست داشته اند صرف نظر از اینکه حقیقت چه بوده یا هست در مجموع چنانچه با مطلبی یا تحلیلی سیاسی موافقید یا مخالف برای بیان مخالفت یا موافقت تان موظفید مبانی استدلالی در نفی یا پذیرش نظرتان را ارائه دهید که مشتاقانه چشم انتظار مبانی نقد تحلیلی تان در نفی یا نقد مقاله خود می مانمداریوش سجّادیhttps://www.blogger.com/profile/15515605918782051251noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-12728289841235592192011-08-05T21:35:56.337-07:002011-08-05T21:35:56.337-07:00از اساتیدم نگاه علمی داشتن رو آموختم.بدون هیچ تردی...از اساتیدم نگاه علمی داشتن رو آموختم.بدون هیچ تردیدی میگم که نظر من از سر احساس نبوده،چرا که شخصا احساسات ناسیونالیستی و ضدیت با دیگری فراوان ندارم.<br />من نظرم رو بیشتر راجع به واژه های بکار رفته گفتم<br />سیناAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-33529905565420083522011-08-05T21:35:01.029-07:002011-08-05T21:35:01.029-07:00جناب سینا
ضمن تشکر از حسن توجه تان ... از آنجا که ...جناب سینا<br />ضمن تشکر از حسن توجه تان ... از آنجا که کماکان مشغول تحصیل در علوم ساسی هستید فطعاً باید به این نکته توجه فرمائید که در این رشته مهم ترین ابزار برای ورود به فهم جهان سیاست نداشتن احساس و عاطفه و تعلقات ملی گرایانه یا ضدیت های ملی گرایانه استداریوش سجّادیhttps://www.blogger.com/profile/15515605918782051251noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-52477323567482222862011-08-05T21:32:57.260-07:002011-08-05T21:32:57.260-07:00اگر این جملات از زبان خودتونه که خیلی شباهت به سین...اگر این جملات از زبان خودتونه که خیلی شباهت به سینه چاکان نظام اسلامی پیدا میکنه ولی اگر از زبان یک عرب خاورمیانه باشه،قابل درکه که یک نظاره گر بیرونی با اطلاعات ناقص چنین برداشت هایی از نظام و جنبش سبز و داشته باشه<br />سیناAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-66561699586142151452011-08-05T21:31:43.557-07:002011-08-05T21:31:43.557-07:00حق برداشت از آن خواننده است و شخصاً در اتخاذ هر بر...حق برداشت از آن خواننده است و شخصاً در اتخاذ هر برداشتی مختار و صاجب صلاحیتیدداریوش سجّادیhttps://www.blogger.com/profile/15515605918782051251noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-79278174069741767672011-08-05T21:30:32.634-07:002011-08-05T21:30:32.634-07:00آقای سجادی،من متوجه نشدم که آیا نوشته ی شما درباره...آقای سجادی،من متوجه نشدم که آیا نوشته ی شما درباره ی جمهوری اسلامی و جنبش سبز در این یادداشت،از زبان یک عرب خاورمیانه هست که از بیرون نظاره گر اوضاع داخل ایرانه،یا اینکه حرف های شخص داریوش سجادی هست.میشه بگید کدوم برداشت درسته؟<br />سیناAnonymousnoreply@blogger.com