tag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post7819245481001741144..comments2024-01-04T04:04:04.341-08:00Comments on سُخن: دماوند موسیقی ایران کیست!؟داریوش سجّادیhttp://www.blogger.com/profile/15515605918782051251noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-84980354334324405512016-04-21T22:16:08.318-07:002016-04-21T22:16:08.318-07:00سلام آقای سجادی
خسته نباشید
شعر پایانی از شریعتی ن...سلام آقای سجادی<br />خسته نباشید<br />شعر پایانی از شریعتی نیست <br />نام شاعر سوتک موسوی هست<br />در زندان ساواک خودکشی کردAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/04559089961424689856noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-73205028085116980472016-04-11T19:54:48.558-07:002016-04-11T19:54:48.558-07:00نمیدانم گوته گفتههای حافظ را ستوده یا شعر وی را. ...نمیدانم گوته گفتههای حافظ را ستوده یا شعر وی را. عرفای بزرگی چون حافظ و مولانا را نمیتوان شاعر، موسیقیدان یا خواننده نامید. آنها دانشمندانی بودند که از ابزار شعر برای ارائه افکارشان استفاده میکردند. البته خوانندههایی که اشعار این بزرگان را بازخوانی میکنند قابل ستایشند. اما نمیتوان ارزش کار حافظ و مولانا را به آنها داد. همانگونه که نمیتوان ارزش قرآن را به قاریان آن نسبت داد. اشعار این بزرگان البته جاودانه شده اما از جاودانه شدن خوانندگان آنها خیلی مطمئن نباشید. چون بزودی خوانندگان دیگری به گونهای دیگر مطابق با سلیقههای نوین این اشعار را خواهند خواند.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-87638328901670739152016-04-10T04:08:49.525-07:002016-04-10T04:08:49.525-07:00سلام
1-موسيقي ايراني يک موسيقي بومي و صرفا براي اق...سلام<br />1-موسيقي ايراني يک موسيقي بومي و صرفا براي اقوام ايراني شامل فارس ها کردها بلوچ ها و لرها و ... است. موسيقي غربي دستکم دو نوع دارد يکي موسيقي کلاسيک شامل آن چه از آثار بتهوون و باخ و ديگران به جا مانده و هم اکنون کار مي شود و ديگري موسيقي اي که از آفريقا و توسط سياه پوستان به آمريکا آورده شده و امروز به نام هايي مانند پاپ و متال و ... شنيده مي شود. موسيقي کلاسيک غربي در حال حاضر مخاطبان زيادي ندارد و امروز بخش اعظم موسيقي غربي همان موسيقي وارداتي از آفريقاست که تغييراتي نيز داشته است. هيچگاه قرار نبوده است اين موسيقي ها جاي يکديگر را بگيرند هر قومي موسيقي و سليقه خود را دارد و قرار نيست عيار و ارزش سنجي از جهت جهانشمولي يک موسيقي تعيين شود. رابطه ي زبان و موسيقي تنگاتنگ است و اشاره ي شما به اين که موسيقي ايراني در رقابت با جریانهای موسیقایی دنیا حرفي براي گفتن ندارد نشان مي دهد شما در جريان مسائل موسيقيايي قرار نداريد.<br />2-شما گفته ايد: درحالی که اگر موسیقی سنتی ایران از این موزه بیرون می آمد و در متن تجربه جهانی موسیقایی قرار می گرفت ... آنگاه به سرعت نیز از روی آن رد میشدیم !!!!! چون مایه چندانی نه به لحاظ فرم و نه به لحاظ محتوا ندارد!!!!!!! .<br />به نظر مي رسد شما خدمت خود را به موسيقي ملي خود نموديد و به سرعت از روي آن رد شديد از اين که شما را همنوا با جماعتي از سکولارها ، غربگراها و خويش پوچ انگارها در رد و قبح و تمسخر موسيقي سنتي ايران مي بينم تعجب نمي کنم زيرا هر چه مي نويسيد بيشتر در اين باتلاق نفرت از خود فرو مي رويد.<br />موسيقي سنتي به لحاظ فرم بر اساس غزل فارسي ساخت بندي شده است و زيبايي غزل فارسي شهره ي عالم است. گوته نماد ادبيات غربي شعر حافظ را مي ستايد.<br />و اما به لحاظ محتوا بايد بگويم موسيقي ايراني به همراه آواز ايراني به لحاظ ارتباط عميقش با غزل فارسي از پر مايه ترين و عميقترين موسيقي هاي جهان است. اين از سر خود برتر بيني نيست. کافي است به سماع مولانا و رابطه ي حافظ با موسيقي اشاره کرد. تحريرهاي آوازي پس از بيان ابيات عميق فارسي، سراينده ي آن حس عميق از خدا و عالم و غم و شادي و راستي و خاکبازي و عشق و... است که در کلام نمي آيد و فقط با آواز و تحرير قابل ابراز است. البته هر کسي هم نمي تواند با آن ارتباط برقرار کند.<br />3-استفاده از صداي خوش خداداد يک وظيفه است و شجريان بهترين استفاده را از صدايش کرده است. به تعبير خودش در پاسخ به سوالاتي که در مورد تکنيک ها و شعرها از او شده بود، شجريان پاسخ داد: هدف من ايجاد حس معنويت در شنونده است. و تکنيک و همه چيز در اين جهت استفاده مي شوند.<br />4-اشخاص معلوم الحالي که به عنوان دماوند موسيقي نام برده ايد، شايد دماوند اسکاتسديل شهر ميزبان شماست. نامي از اين اشخاص در تاريخ به جاي نخواهد ماند زيرا در مورد دغدغه هاي روزمره مي خوانند. اما شجريان از هر جهت و بالاخص از اين جهت که اشعار بزرگان ادبيات را در مورد خدا و عشق و جدايي و کمال و ... مي خواند جاودانه شده است که هر که از خدا بگويد مي ماند.<br />5-براي شما سال 88 مبدا تاريخ شده است. و با نگاه به اين تاريخ فهم و درک اشخاص و خوبي و بدي را مي سنجيد و اين واقعا براي يک ژورناليست خودخوانده قابل قبول نيست.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4958721563949203696.post-68587505484666996082016-04-08T20:04:49.476-07:002016-04-08T20:04:49.476-07:00این خبر مهم را هم من امروز در ایسنا خواندم
"...این خبر مهم را هم من امروز در ایسنا خواندم <br />"بیست و دومین نواده مولانا برای محمدرضا شجریان آرزوی سلامتی کرد."<br />واقعاً باعث شرمندگیست برای خبرگزاری که نام "جهاد" را با خود یدک میکشد، که بر اساس فرهنگ شاهزادگی و خانزادگی به دنبال نوادهٔ بیست چندم مولانا بگردد تا برای استاد عزیزش آرزوی سلامتی کند. شاید هم برای همان ربّنای ماه رمضان عزیزان جهادی.Anonymousnoreply@blogger.com