۱۳۹۳ تیر ۲۹, یکشنبه

کودک و بازی هایش!


بازی نزد کودک (اعم از خاله بازی و دکتر بازی و معلم بازی و قایم باشک و گرگم به هوا و دیگر بازی هائی از این دست) جملگی نقشی محوری در تکوین شخصیت و کسب اعتماد بنفس و جامعه پذیری کودکی را عهده داری می کند که قرار است در آینده به جامعه بپیوندد و با پذیرش مسئولیت عضو موثری برای جامعه اش باشد.
کودک در نوباوگی از طریق پذیرش کوچکی خود و به عبارتی پذیرش بزرگ بودن اولیای خود ناخواسته اما بالضرور بر لزوم ادای بزرگان را درآوردن و نقش ایشان را بازی کردن اهتمام می ورزد تا «در آینده پیوستن بزرگانه خود به جامعه» بتواند همان نقش ها و مسئولیت های بزرگی را عهده داری کند.
بدین معنا کودک با بازی های کودکانه اش در ناخودآگاه خود مشق بزرگی می کند.
کودک باید به اقتضای کودکی خود کودکی کند و اگر بنا به هر دلیلی نتواند این ظرفیت بالقوه را در کودکی خود به فعلیت برساند و آن عطش را در خود تخلیه نشده و دست نخورده باقی بگذارد ، ناگریز حامل بکارت کودکی خود در دوران بزرگسالی شده و چنین کودکی که نتوانسته صباوت خود را از این طریق به تکمیل شخصیت برساند در بزرگسالی نیز کماکان احساس کوچکی می کند و بمنظور فائق آمدن بر این نارسائی می کوشد با تشبث به اطوار و اذکار و ادبیات و شطحیاتی هم تراز و همگون با بزرگان و برگزیدگان خود ، کماکان مانند دوران کودکی خود مشغول «بازی» شوند و از این طریق ضمن فرو رفتن در خلسه هم ذات پنداری با مدیوم های خود، بستر «تشفی خاطر از خود» را «برای خود» تمهید کنند!
شوربختانه تجربه نشان داده چنین آفتی نزد فرزندان مشاهیر عمومیت دارد و چنین فرزندانی بدلیل کاریزمای اولیا ناخواسته اسیر «سلطه و سایه» این کاریزما شده و عملاً فرصت خودباشی را از دست می دهند.
تجربه «سروش دباغ» یا «علی مطهری» نمونه های ایرانی و برجسته ای از این موارد اند که سلوک و ادبیات و اجتماعیات شان بوضوح نشان دهنده اسارت شان در سایه و کاریزما و مغناطیس پدر و جهدشان معطوف به بازی کردن و ادا در آوردن از پدرشان شده است.
هر چند این قاعده استثنا پذیر هم هست و «احسان شریعتی» را می توان مصداق آن دانست که علی رغم بزرگی و کاریزمای غیر قابل مناقشه «دکتر علی شریعتی» اما به اعتبار سنت و سلوک و بروز منحصر بفرد «احسان» می توان ایشان را «احسان شریعتی» ماهو «احسان شریعتی» دانست.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلام و عرض ادب آقاي سجادي عزيز
مي خواستم جسارت كرده و يه انتقادي بكنم. اين مطلب شما درست، اما الان با اين همه اتفاقاتي كه متاسفانه داره در دنيا ميفته و كشت و كشتاري كه به اشكال مختلف رخ داده و مي دهد، پس تحليل هاي قشنگي كه قديما انجام مي داديد كجاست؟ متاسفانه به نظر من مطالب شما داره يواش يواش شكل مطالب سطحي رو پيدا مي كنه كه در شبكه هاي اجتماعي سريع بالا مياد و بعد هم محو ميشه. لطفا حداقل اگر اين روش رو ادامه ميديد، روش قديمي خودتون رو هم تقويت كنيد نه اين كه كم رنگ ترش كنيد. اميدوارم ناراحت نشده باشيد.
ارادتمند
حامد

داریوش سجّادی گفت...

با سلام متقابل خدمت جناب آقای حامد
فرمایش شما متین است اما بنده به سنت سابق در حال نوشتنم و اتفاقا میزان نوشتنم افزایش هم یافته اما مشکل آنجاست که دیگر در این سامانه کمتر می نویسم و صفحه شخصی فیس بوکم کانون محوری انتشار مطالبم شده که در حد بضاعتم کوشیده و می کوشم در آن صفحه مسائل روز دنیای سیاست را مورد نقادی قرار دهم
انشاالله خواهید بخشید

M گفت...

salam ostad AZEZ... jadedan motavajeh shodam motasefaneh dr iran baze az fa-alaneh mazhabe mokhalefat mekonan az poshtebane iran az maedomeh GHAZEH!!! va in man ra besyarrrrrrrrrrr shok kardeh kh-hesh mekonam be man begoyed mantegheh in-nan che ast mesleh hamesheh hr ja ja memonam sare mozahemeh shoma mesham mamnoon mesham man ra rooshan koned ghablan az vaghte ke megozared besyarrrrrrrrrrr mamnoonm
1ke az in khanoomha be man megoft mardomeh khodeman mohemtar hastan !!!va ya inha ma ra dr sazmaneh melal vetoo kardan !!ya hr vaght az inha poshtebane kardem poshteh ma ra khali kardan !!!AYA IN MANTEGH AST ? AZ 1 MOSALMAN AN HAM DR IRAN KE HAMEH ETELAT DR EKHTEYARESHAN AST VA INTOOR HARF MEZANAN !!! BESYAR NARAHAT HASTAM VA MOSTASAL SHAYAD JAVABEH SHOMA DARDAM RA KAM KONAD
EBADATETAN GHABOOLEH HAGH

....... گفت...

bebakhshed vaghte goftam vetoo kardan herzegovin bood ....

داریوش سجّادی گفت...

با سلام خدمت جناب M
و تشکر بابت حسن توحه تان تصور می کنم در مقالات زیر پاسخ به پرسشو دغدغه ارزشمند شما را داده ام
موفق باشید
قدس مظلوم
http://sokhand.blogspot.com/2011/08/blog-post_25.html
نه می بخشم و نه فراموش می کنم
http://sokhand.blogspot.com/2013/07/blog-post_31.html
کاردیوگرافی اخلاق
http://sokhand.blogspot.com/2014/03/blog-post_11.html