۱۳۸۹ فروردین ۱۸, چهارشنبه

مرزهای خیانت

«خیانت و خودفروشی ایرانیان» ادعای تاریخی «سر جان کمپل» وزیر مختار انگلستان در دوره محمد شاه قاجار بود که به تلخی در حافظه تاریخی ایرانیان ثبت و ماندگار شد.
کمپل که حضورش در تهران مقارن بود با دوران صدارت قائم مقام فراهانی جمله فوق را زمانی مطرح کرد که پس از مدت ها سعایت علیه صدراعظم لایق ایران نزد محمد شاه نهایتاً موفق به عزل قائم مقام شد و پس از آن بود که ضمن تذکاریه ای سری و محرمانه به جانشین اش و در مقام توجیه و آشنا کردن وی با آداب و اخلاق ایرانیان با اشاره به مواجب بگیری و جاسوسی میرزا علینقی فراهانی منشی خاص قائم مقام نزد انگلیسی ها و همچنین با ارائه لیست بلندی از مسئولین و درباریان مواجب بگیر ایران از سفارت انگلستان جمله طلائی خود را به وی گوشزد می کند مبنی بر آنکه:
«از تجربه های گذشته باید دستگیرتان شده باشد که ایرانیان مردمانی پولکی و پست و خود فروشند.»
هر چند انگشت اشاره کمپل به چنین خصیصه ای از استعداد بالائی جهت تلخ کردن ذائقه ایرانیان برخوردار است اما شوربختانه ایرانیان با ندیدن یا تظاهر به ندیدن چنین خصلتی نیز نمی توانند مشکل چنان رذیلتی را حل کنند.
آخرین نمونه آن اعلام خبر شبکه تلویزیونی ABC آمریکا است که روز سه شنبه دهم فروردین اعلام کرد:
«شهرام اميری، کارشناس هسته ای ایران که از خردادماه سال گذشته در سفر زيارتی به مکه، در عربستان سعودی مفقود شده، اکنون در آمريکا به ‌سر می‌برد و برای سازمان CIA کار می‌کند. به گفته‌ اين شبکه‌ی تلويزيونی، CIA در ايران با وی تماس گرفته‌ و پيشنهاد سکونت در آمريکا را به وی داده ‌است. اميری نيز پس از ترک ايران اطلاعات بسياری از برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی ايران را در اختيار سازمان اطلاعات آمريکا قرار داده‌است»

ادامه در وب سایت سخن.
نظرات خود را می توانید در بخش نظرات موجود در همین وبلاگ منعکس نمائید.



۳ نظر:

پرويز پدرام گفت...

به نكات درست و مهمي اشاره كرده‌ايد. اما مهمتر از آن اين است كه چرا ايرانيان چنين‌اند؟
به نظر من دليل آن اين است كه در ايران ما، هميشه حاكمان به مردم اين كشور خيانت كرده‌اند و مي‌كنند. وقتي كسي با سيا همكاري مي‌كند بيش از آنكه فكر كند به كشورش خيانت مي‌كند تصورش اين است كه به حاكمان خائن كشورش ضربه مي‌زند.
در كشوري كه تقريباً همه چيزش و همه اختياراتش مال حاكمان باشدانتظاري بيش از اين نميتوان داشت.

ناشناس گفت...

ایا خود شما نیز به پرچم امریکا سوگند خورده اید؟

داریوش سجّادی گفت...

طبعاً در صورت سوگند خوردن اخلاقاً مجوز نوشتن چنین مطلبی را نداشتم