۱۳۹۴ مهر ۴, شنبه

نخود سیاه!


بالغ بر ده سال از پایان فعالیت تلویزیون هما می گذرد. تلویزیونی که به اعتبار مشی حرفه ای و تقیدش به منافع ملی و قوانین موضوعه ایران بسرعت توانست مورد وثوق جمیع شخصیت های سیاسی در ایران واقع شود و با اعتماد در مقابل دوربین این رسانه بنشینند.
علی رغم این بدلیل فشار تحریم های اقتصادی مصوب آمریکا علیه ایران و بودن این تلویزیون در آمریکا عملا نمی توانستیم از بازار ایران بمنظور تامین هزینه های سرسام آور خود اقدام به تهیه آگهی کنیم. در خارج از کشور هم اگر کسی مایل به آگهی دادن بودن ترجیحا بدنبال رسانه های اپوزیسیون بود تا هما!
علی ایحال زیر فشار خرد کننده هزینه ها و کارشکنی مسئولین وقت در ایران که آخرین آن امریه وزارت ارشاد دال بر پرهیز شخصیت های دولتی از دادن مصاحبه به هما بود، نهایتا مدیریت تلویزیون هما عطای بودن این تلویزیون را به لقایش بخشید و چراغ این رسانه را خاموش کردیم.
بعدها و در اوج آشوب های 88 طی تماس تلفنی از آمریکا با یکی از چهره های سرشناس سیاسی در ایران به ایشان معروض داشتم:
سلام بنده را به مسئولین برسانید و بفرمائید اگر ارزنی شعور سیاسی موجود بود برای مانائی تلویزیون هما لااقل اگر کمک نمی کردند دست به کارشکنی نمی زدند تا امروز (88) این رسانه بتواند نقش موثر خود در تلطیف فضای بحران زده فعلی را عهده داری کند. در موقعیتی که سران مدعی در کانون سبزها مطالبه رسانه برای ادعاهای خود داشتند «هما» می توانست با بهداشتی ترین شکل ممکن به ایشان تریبون دهد تا از سوئی ایشان خود را تخلیه کنند و از سوئی دیگر «هما» نیز مدیریت بحث را در چارچوب منافع ملی برعهده بگیرد تا آنک مانع از آن شود تا شوریدگان تا آن اندازه سهل الوصولانه به دامان رسانه هائی مانند BBC یا VOA بیفتند که ارزنی تقید به منافع ملی ایران نداشته و ندارند. واقعیتی تلخ که اتفاق افتاد و دیدیم چگونه چنان رسانه هائی خبیثانه با یارگیری از زمین سبز ها و وضعیت بحرانی 88 اسب نفاق خود را سرخوشانه در 88 تازاندند!
علی ایحال با خوش بینی موجود نزد دولتمردان جهت برداشته شدن تحریم های آمریکا بعد از توافقنامه وین، طی سفر ماه گذشته خود به تهران فرصتی دست داد تا با یکی از مسئولین دولت در مورد امکان بازگشت تلویزیون هما با همان فرمت سابق مشورت کنم.
خلاصه کلام مسئول مربوطه در نهایت پیشنهاد داد تا طرح مزبور را برای رایزنی بیشتر بصورت مکتوب خدمت ایشان ارائه کنم!
دوستان آشنا با چنین درخواستی بهتر می دانند چنین پیشنهادی در شفاف ترین شکل ممکن یعنی سر کار گذاشتن و دنبال نخود سیاه فرستادن!
القصه ماجرا را مجدد معوق کرده اما بی علاقه نیستیم تا نظر دوستان را در مورد تلویزیون هما و بازگشت احیاناً مجدد آن به عرصه رسانه های تصویری را استمزاج کنیم.
نظر شما چیست! آیا بازگشت هما را مناسب می دانید و از تجربه قبلی این تلویزیون راضی هستید!؟

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام.سوال سختی است چون من با مواضع سیاسی شما همدلی چندانی ندارم و در عین حال منتقد جدی حکومت ایران هستم.اما به همان اندازه هم ایدئولوژی غالب غرب را سرکوبگر، توتالیتر و به شدت خطرناک و مخرب میدانم. منظور از ایدئولوژی غالب هم فقط گرایش سیاسی حکومت های غربی نیست بلکه ساختارهای فکری/فلسفی/اقتصادی است که از دل آن استثمار و بی عدالتی های متنوع و قوانینی چون ازدواج همجنسهاو قوانین مشابه آن متولد شده و خواهد شد.با این توضیحات فکر می کنم افتتاح مجدد شبکه هما میتواند اقدام مثبتی باشد در صورتی که بیش از اندازه روی سیاست روزمره تمرکز نکند و پروژه نقد و مبارزه با ایدئولوژِی غالب را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد.

ناشناس گفت...

takhlieh loghat kamelan monasebi baraye TV shoma hast.

ناشناس گفت...

بی شک وجود شبکه ای همانند هما بسیار مفید فایده خواهد بود.
فقط سعی کنید علاوه بر محتوا(که در جای خود از اهمیت بالایی برخوردار است)،فرم و شکل شبکه را نیز مدنظر قرار بدهید. مثلا کیفیت پخش HDو تنوع برنامه ها. چه می شد اگر خبرنگاران و روزنامه نگاران مستقل ایرانی نیز اقدام به راه اندازی شبکه ای مانند المیادین می نمودند که علاوه بر حرفه ای بودن، رقیب سرسختی برای الجزیره و العربیه نیز شده است.