۱۳۹۴ آذر ۲۱, شنبه

آداب سیاست!


سفر اخیر ولادمیر پوتین به ایران و اصرارش بر دیدار بیرون از پروتکل با آیت الله خامنه ای موید تیزهوشی و آداب دانی و آشنائی وی با ظرائف دنیای سیاست است.
(نگاه کنید به مقاله کفش سیندرلای پوتین)
در مقام قرینه، عملکرد پوتین را می توان در نقطه مقابل رفتار احمقانه و خالی از حذق «محمد مُرسی» رئیس جمهور برآمده از انقلاب مصریان قرار داد که طی سفرش به ایران در تابستان 91 بمنظور شرکت در اجلاس غیر متعهدها در یک گستاخی آشکار با تعمدش در کوتاه کردن اقامتش در ایران (اقامت 4 ساعته) و فرارش از دیدار با رهبر ایران نشان داد از حداقل های تدبیر و درک و شعور سیاسی نیز بی بهره بود.
این در حالی است که به احترام حمایت ایران از انقلاب مصر و به اعتبار خطبه مهم و اثرگذار نماز جمعه آیت الله خامنه ای در اعلام حمایت از «انقلاب تحریر مصریان» در تیر ماه 91 ابتدائی ترین ملاحظات دیپلماتیک نیز به مُرسی دیکته می کرد تا در مقام پاسداشت چنان حمایتی ملتزمانه به «ملاقات موظفانه» با رهبر ایران برود.
خصوصاً آنکه بی تدبیری و بی حذقی مُرسی اکنون بوضوح و آنگاه روشن شد که بی وقعی وی به ایران و رهبر ایران را اینک در کنج زندان و در روزشماری تاریخ اعدامش سپری می کند (!) در حالی که می بیند اگر نامدبرانه حمایت ایران را به طمع دلارهای عربستان و مواعید آنکارا نمی فروخت اکنون مانند «بشار اسد» می توانست محکم و استوار بر کرسی قدرت اتکا داشته باشد. آن هم اسدی که همه قدرت های موثر دنیا حکم به رفتنش داده بودند. اما ایران تنهایش نگذاشت و بالغ بر 5 سال تمام قد حمایت خود را متوجه اسدی کرد که در محاصره فتنه سنگین و مشترک ریاض و قطر و ترکیه و آمریکا و اروپا و اسرائیل محکوم به هلاکتی محتوم بود اما با نوشداروی ایران روئین تن شد.
تفاوت پوتین تا مُرسی تفاوت شعور تا غرور است! آن هم غروری که آغشته به حماقت و توهم باشد.

۷ نظر:

ناشناس گفت...

نقطه ضعف مرسی عقاید تعصب گونه اخوان المسلمین و جامعه و رهبر شیعی ایران بود که به بخود چنین اجازه ای نداد ملاقاتی داشته باشد

ناشناس گفت...

بعد از سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا در تابستان شوم سال 67 . آمریکا پیشنهاد پرداخت غرامت به بازماندگان آن هواپیما کرد . هر چند که دیپلماسی ایران در بسیار موارد قابل انتقاد بود ولی علی اکبر ولایتی که در آنزمان وزیر امور خارجه بود پاسخ درخوری را در سازمان ملل متحد داد . اینکه این رفتار آمریکا حکایت بچه پولداری است که تصور میکند ، میتواند با پول گناهان خودش را بخرد یا بشوئید . این مطلب در مورد روسیه ( شوروی ) هم صادق است . ما نیز باید به اندازه پوتین تیزهوش با شیم ( ! ) تا تصور نکند دیدار با رهبری ایران و اعطای یک نسخه قرآن خطی به عنوان هدیه باعث خواهد شد تا حمایت گسترده این کشور با تحویل پیشرفته ترین سلاحها در طول هشت سال جنگ با عراق را فراموش خواهیم کرد . عملی که کمتر از کودتای 28 مرداد سال 1332 نمی باشد .

ناشناس گفت...

سلام
جناب سجادی بنظر شما اقای هاشمی و بتبع ایشان دولت برای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی چی توی چنته دارند ایا بسته ای برای خروج از تورم یا بهتر شدن وضعیت اقتصادی قابل پیش بینی هست

داریوش سجّادی گفت...

ظاهرا چشم امیدشان به بنده نوازی کدخدا در برجام تا اسفند ماه است تا از ان طریق بتوانند رای بخرند

ناشناس گفت...

که ان هم بر فنا شد هرچند هنوز امید بنده نوازی است اما با منت و امتیازاتی دیگر چرا که دست دولتی ها به اصطلاح لای در است

ناشناس گفت...

آقای سجادی باور کنید من یکی ازوظایف روزانه ام را سر زدن به سایتهای خبری اسهال طلبها !! میدانم تا برای هر خبر گزارش و تحلیل ضد وطنی که منتشر میکنند نظر مخالف خودم را چه برای روشنگری چه برای مقابله بدهم و همینطور سایتهای دیگر اما به سایت شما که آمدم فعلا در حال سیر و سیاحت روی ابرها و اعجاب و بهت زده ام آخر این همه استعداد در کشف حقیقت همه اخبار آنهم با چاشنی شعر و ادب و سخن درست گفتن در این دنیای عوضی و دروغی فعلی که همه جا مظاهر ظهور و جلوه دروغین دجال را میبینیم قبول کنید غیر عادی و اگر خواب و رویا و کلاهی جدید نباشد یقینا از مایه های معجزه و عنایت و نظر پیر و مرشد و ولی میباشد . به هر حال طبق معمول از این یادداشتتان نیز حظ وافر بردیم . خداوند زیادتان کند . ان شاء الله . بنده شما را در لیست دعا و صدقات و زیارات به ویژه حضرت رضا علیه السلام که فراوان معجزات و کرامات شنیدینی از این امام همام و حتی خدام ایشان دارم و دیدم الحمدللله وارد کردم . اگر خداوند قبول فرماید .

داریوش سجّادی گفت...

زنده باشید و محتاج همان دعای تانیم