۱۳۹۷ دی ۱۵, شنبه

ابلهانه‌های ترامپ!



تشییع جنازه رونالد ریگان برای عموم آمریکائیان تشییع جنازه یک ابر قهرمان بود.

آمریکائی‌ها ریگان را نماد قدرت و شجاعتی می‌انگاشتند که توانسته با اقتدار، دو قطبی جنگ سرد را بنفع ایالات متحده خاتمه دهد.

واشنگتن از دسامبر ۹۱ و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مکررا سند افتخار شکستن کمر شوروی را به نام ریگان و پروژه بلند پروازانه «جنگ ستارگان» وی سند می زد و تاکنون نیز با همین قرائت فخر فروپاشی امپراطوری سرخ را بنام ریگان در جهان هوار زده است.

اکنون و بعد از گذشت ۱۸ سال از آن تاریخ، ترامپ به سنت دماگوژیک منحصر بفردش با صراحتی عوامانه و تحلیلی کوچه بازارانه بمنظور توجیه چرائی عزم خروج قوای نظامی آمریکا از سوریه اظهار داشته:

امپراطوری شوروی بعد از ورودش به افغانستان و درگیر شدنش با تروریست های افغانستان فرو پاشید!

ترامپ با این ادعا می خواهد بگوید ماندن ارتش آمریکا در سوریه نیز مشابه اشتباه شوروی در ورود به افغانستان، منجر به فروپاشی یا هزینه افزائی آمریکا خواهد شد!

تحلیلی که به درستی مواجه با اعتراض دولت افغانستان شد و کابل را واداشت تا از مقامات کاخ سفید خواستار توضیح جهت تروریست توصیف کردن نیروهای جهادی افغانستان در نبرد با ارتش اشغالگر سرخ توسط ترامپ شوند.

هر چند ترامپ می کوشد در ناخودآگاه آمریکائیان خود را در قامت و اندازه‌های ریگان قرینه سازی کند اما ظاهرا از جوار «فقد سواد سیاسی» سهم ترامپ از حماسه ریگان، حماقتی تراژیک شده.

برخلاف خوانش هگل، ظاهرا تاریخ لزوما در دوگانه تراژدی و کمیک تکرار نمی شود و ترامپ تلاش می کند تا بخش سفاهت تاریخ را بنام خود فتح باب کند!

#داریوش_سجادی

.

هیچ نظری موجود نیست: