۱۳۹۸ آذر ۴, دوشنبه

سکوت گرگ‌ها!


آنتونی هاپکینز و جودی فاستر در «سکوت بره‌ها» به کارگردانی «جاناتان دمی» به تبحر و تسلط توانستند در ژانر سینمای وحشت از عهده تبیین روان‌شناختی یک شخصیت ضداجتماعی (بوفالو بیل) به خوبی برآیند.

سکوت بره‌ها در واقع تلاش «استاریلنگ» افسر جوان اف بی آی برای پایان دادن استعاری به رنج و جیغ بره‌هائی بود که ناتوانانه تن به سلاخی خود در کشتارگاه می‌دهند.

در مقام قیاس سکوت غیرمنتظره و نامانوس دونالد ترامپ در خلال اغتشاشات ناشی از افزایش قیمت بنزین در ایران تقارنی از سکوت بره‌های جاناتان دمی را با سکوت گرگ‌‌ زردموی و نامتعارف کاخ سفید را ما به ازا کرد.

شخصیتی که طی دو سال گذشته با کوبیدن بر طبل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران می‌کوشید اختلال شخصیت خود را با کشیدن تسمه از گُرده مردم ایران و تزریق بحران معیشت به تشفی خاطر برساند.

علی‌رغم این، سکوت ترامپ در اغتشاشات ایران نشان داد ترامپ نیز مانند «دکتر هانیبال» در «سکوت بره‌ها» تا آن اندازه هوشمند هست تا بفهمد اکنون او تنهاترین رئیس جمهور آمریکا در تاریخ ایالات متحده است تا جائی که تنهائی‌اش این امکان را به وی نمی‌دهد تا بتواند از آب گل‌آلود اغتشاشات در ایران ماهی مُرادش را بگیرد!

اگر قبلا در موقعیت‌های مشابه کاخ سفید این فرصت را داشت تا از طریق پمپ بحران معیشت در «کشورهای هدف» بموقع و از طریق عوامل خود دست به کودتا یا مهره‌چینی بزند لیکن اکنون ترامپ در کاخ سفید تنها است و دست‌اش از اصلی‌ترین ابزارهای لازم جهت اقدام علیه ایران خالی مانده.

وزارت خارجه و سیا دو اهرم و عنصر کلیدی کاخ سفید برای ورود به دسیسه‌هائی از این دست هستند که به دلائل قابل رویت و قابل فهم بدنه این دو سازمان از ابتدای ورود ترامپ به کاخ سفید بنای کارشکنی با وی را گذاشته‌اند و به همین دلیل ترامپ در ماجرای آشوب تهران نه این که یک شبه علیه‌سلام شد بلکه سکوت‌اش ناشی از عدم همراهی سیا و وزارت خارجه و درگیر بودن آنها علیه ترامپ در پرونده استیضاح رئیس جمهور نامقبول‌شان بود!

سکوت ترامپ یادآور وضعیت رقت‌انگیز جیمی کارتر است که در طبس پیش‌بینی همه چیز را کرده بود جز «طوفان شن» و ناچار کارتر مجبور شد آن شکست را با تخیل‌اندیشی مناهم گولان کارگردان «دلتا فورث» و از طریق همزادپنداری با قهرمان آن فیلم «چاک نوریس» التیام درمانی کند!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

دلتا فورث رویااندیشی مناهم گولان بود که در آن چاک نوریس فرمانده عملیات طبس بعد از شکست آن پروژه بمنظور آزادسازی مسافران یک هواپیماربائی عازم لبنان شد و یک تنه کل حزب‌الله لبنان را تخیلا منهدم کرد!

#داریوش_سجادی

هیچ نظری موجود نیست: