۱۴۰۰ شهریور ۲۰, شنبه

سانتی‌مانتالیسم سیاسی!


 

محمد خاتمی به سنت مالوف در واکنش به روی کار آمدن طالبان اظهار داشته‌اند:
افکار عمومی جهانی نمی‌تواند و نباید به قوم زدایی، فرهنگ زدایی، زبان زدایی و جعل و تحریف ملیت و مذهب از سوی یک قدرت نظامی و سیاسی بی‌تفاوت باشد

‌جناب خاتمی فرمایش‌تان هر چند مسموع است اما پذیرش‌اش بدلیل تأخر زمانی معسور است.
ایالات متحده با اشغال افغانستان بالغ بر بیست سال دقیقا همین قوم‌زدائی و فرهنگ‌زدائی و جعل و تحریف ملیت و مذهب ملت افغانستان را از طریق دولت دست نشانده‌ و بنفع اباحه‌سالاری و سکولاریسم مورد وثوق و چاکرسالارش مابازاء کرد و مع‌الاسف اعتراضی از جنابعالی استماع نشد.
در ادامه افزوده‌اید:
آنچه فوریت دارد حمایت از مقاومت جانانه ملت افغانستان است که طلیعهٔ آن را در پنجشیرِ و در حضور حق‌طلبانه و پرخطر زنان و مردان در افغانستان می‌بینیم.
جناب خاتمی
از کدام مقاومت جانانه در افغانستان صحبت می‌کنید؟ طالبان افغانستان را بدون کمترین مقاومت فتح کرد. این بمعنای آب طهارت ریختن بر سلوک طالبان نیست اما ببینید آمریکا با امنیت و هویت دینی مردم مسلمان افغانی چه کرد که بازگشت طالبان را بدون کمترین مقاومت مُرجح دانستند بر تطویل و استمرار حکومت فاسد و سکولار اشرف غنی؟

جناب خاتمی متاسفانه کماکان اسیر نگاه فانتزی به تاریخید و سیاست را از منظری سانتی‌مانتال تعقیب می‌کنید!
واقعیت‌ها تاریخ را می‌سازند و واقعیت در افغانستان ناامنی «ذهنی و جانی» از جوار بی‌وقعی به هویت مومنانه و تشتت قومیتی در فقد حکومتی مقتدر و خودی‌سالار است.

جناب خاتمی ـ پنجشیر را جدی نگیرید. افغانستان «پنجشیر» نیست. پنجشیر تکرار تراژیک «سیاه‌کل» خودمان است که محصول جوزدگی «هیجان‌‌زدگانی» ‌است که در نبود درکی واقعبینانه از ساختار قومی و جمعیتی و هویتی افغانستان «کُولِکتیو»شان را‌«کَلْ‌کوولیت»😳 کرده‌اند!

#داریوش_سجادی


هیچ نظری موجود نیست: