۱۳۹۴ مهر ۲۶, یکشنبه

شیوع نـُنـُر بازی در مداحی های دهه محرم!


وقتی جماعتی جو گیر شوند با اشعار سهراب و تعامل با کدخدا و عشق را عشق است (!) نهضت کربلا را هم به ابتذال می کشند!!!
(اینجا را ببینید)
بقول ماندگار منسوب به دکتر شریعتی: در حادثه کربلا با سه‌ نمونه شخصیت روبرو می‌شویم.
اول: حسین (ع)
حاضر نیست تسلیمِ حرفِ زور شود.
تا آخر می‌‌ایستد.
خودش و فرزندانش کشته می‌شوند.
هزینه انتخابش را می‌‌دهد و به چیزی که نمی‌خواهد تن‌ نمی‌‌دهد.
از آب می‌گذرد، از آبرو نه‌
دوم: یزید
همه را تسلیم می‌خواهد.
مخالف را تحمل نمی‌‌کند.
سرِ حرفش می‌‌ایستد.
نوه‌ پیغمبر را سر می‌‌ٔبرد.
بی‌ آبرویی را به جان میخرد تا به چیزی که می‌‌خواهد برسد
سوم: عمرِ سعد
تا روز ٨ محرّم در تردید است.
هم خدا را می‌خواهد هم خرما،
هم دنیا را می‌خواهد هم اخرت.
هم می‌خواهد حسین (ع)را راضی‌ کند هم یزید را.
هم اماراتِ ری را می‌خواهد،هم احترامِ مردم را.
نه‌ حاضر است از قدرت بگذرد،نه‌ از خوشنامی.
هم آب می‌خواهد هم آبرو.
و دستِ آخر عمرِ سعد تنها کسی‌ است که به هیچکدام از چیزهایی که می‌خواهد نمی‌‌رسد.
نه سهمی از قدرت می‌‌برد نه‌ از خوشنامی
ما آدمهایِ معمولی‌ راستش نه جرات و ارادهِ حسین (ع) شدن را داریم،نه قدرت و ابزارِ یزید شدن را
اما
در درونِ همه ما یک عمرِ سعد هست!
بیش از همه از عمر سعد شدن باید ترسید!!!

...

بعدالتحریر مطلع شدم نوشته بالا منسوب به دکتر شریعتی نیست و به غلط بنام ایشان در رسانه های ایران اشتهار یافته و نویسنده جناب آقای «امیر علی بنی اسدی» از دوستداران دکتر شریعتی اند که انصافاً متن شان برخوردار از قوت و صحت است.

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

جناب عقل کل که اگر یک روز پاچه کسی را نگیری خوابت نمی بره می شه بفرمایی محتوای این نوحه چه اشکالی داره؟

داریوش سجّادی گفت...

لااقل برای یک بار در زندگی تان فقط خطابه های حسین ابن علی در ده روز منتهی به کربلا را بخوانید الباقی پیش کش! تا جایگاه عشق ورزیدن و کینه نورزیدن بر ماجرای کربلا (منطبق با دواعی این نوحه خوانان) برایتان تبیین و تفهیم شود. بیچاره حسین ابن علی که لابد به اندازه این نوحه خوانان هم شعور عشق ورزیدن و کینه نورزیدن نداشت!!!!

دوستدار گفت...

جناب سجادی به نظرم این نوحه هیچ نکته منفی که ندارد، بلکه رویه ی دیگری از قیام حسین علیه السلام را نمایان میسازد. یعنی رویکردی صلح جویانه (نه ذلت پذیری)، مهربانی و بخشش، انسان دوستی، و لطافتی که با شمشیر به دست نمی آید... این نوحه شاهکار بود به نظرم ... من حقیقتا لذت بردم به خاطر نگرشی نو که دارد در جامعه ی ما - به کوری چشم کسانی که مدام عصبی هستند و دنبال شمشیر و تو دهنی - ایجاد میشود...!

داریوش سجّادی گفت...

زیبائی و دلنشینی و ترابط یک نوحه با روحیات و علائق و سلائق ما ملاک و مرجعی برای تحریف حماسه عاشورا نمی تواند باشد! اگر صلح دوستی مهربانی و بخشش انسان دوستی خوب است که هر کدام در جای خود خوب است دلیل آن نمی شود تا به اعتبار این خوبی ها ماهیت قیام حق طلبانه حسین ابن علی و سبوعیت سپاه یزید را با چنان اعتباریاتی بزک کنیم. قرار نیست که به بهانه عاشورا دست به نوحه سازی های مجعول برای خوشایند خود و حال بردن بزنیم. مگر عاشورا واریته خوشگذرانی و تفریح برای مخاطبانش قرار بوده باشد!!!؟

ناشناس گفت...

البته من هیچ نوع قصد نیت خوانی ندارم ولی با نگاهی موشکافانه و بی طرف متوجه خواهی شد که این هیعت عاشورایی به اصتلاح مدرن و طرفدار اسلام رحمانی !!!!با چهره های تیغ و برق انداخته و کمی خجالتی !!!!چون به خلوت میروند یک کار دیگر میکنند؛ در سال ۸۸ با کفش و مختلط برای اولین بار به نماز جمعه آمدند و چند شبی هم در شمال تهران بعد از کشیدن چپقی و جرعه ای انگور به پشت بام رفته و کاریکاتور انقلاب خمینی ۵۷ را با شعار " الله و اکبر " در آوردند , البته بنده هیچ نوع قصد بی احترامی به معتقدان مذهبی در این کارناوال رو ندارم .این جمع فقط یک قطعه از شعر سهراب سپهری در لانگ بیچ کالیفرنیا کم داشت که بگوید " آبا رو گل نکنید ....اون پایینا کفترا میخورن آب , آبا رو گل نکنید .... زنده باد صلح ,,

ناشناس گفت...

اسلام رحمانی , شیک , مدرن , کدخدا و اروپایی پسند با طعم کباب ترکی [ اردغانی ]که وقتی از فرودگاه استانبول میگذری از بلند گوی فرودگاه فریاد " پرواز استانبول تلاویو " هر چند دقیقه یک بار زائقه ات را تحریک کند .

ناشناس گفت...

حقیقت این است که : علی در نجف است ....حسین در کربلا ....حسن در بقیع.....زینب در شام [دمشق ].....فاطمه نمیدانم کجاست !!! وقتی مادر در خانه نباشد , نظم خانه به هم میریزد .

ناشناس گفت...

واقعیت تلخ این است که ما در عصر خون زندگی میکنیم نه عصر آبرو . پیشرفتهای علمی و تکنولوژیک بشر هم بجای سعادت و خوشبختی بلای جان شده . امثال داعش و دستگاه قضائی ایران هم به نام اسلام آبروئی برای اسلام باقی نگذارده اند . این هم یک نمونه :

http://www.iran-emrooz.net/news/index.php/news1/57811

ناشناس گفت...

تو که ادعای می کنی خطابه های امام حسین را خواندی چیزی جز نفرت در نوشته هات دیده نمی شه . تنها می توان حسین شریعتمداری را از این لحاظ با تو مقایسه کرد.یه ذره به خود بیا . یا ادعای پیروی از حسین نکن

ناشناس گفت...

در پاسخ به جناب ناشناس که با چهره های تیغ انداخته و ... مشکل دارد، عرض کنم که:
گر می نخوری طعنه مزن مستان را
بنیاد مکن تو حیله و دستان را
تو غره بدان مشو که می می نخوری
صد لقمه خوری که می غلام است آن را