۱۳۹۸ مهر ۱۷, چهارشنبه

از چپ خط امام تا چپاول خط امام!


محمد سلامتی دبیر کل سازمانی که زمانی طلایه‌دار چپ خط امامی بود طی مصاحبه با خبرآنلاین، استحاله طبقاتی این سازمان را بدین‌گونه کالبد‌شکافی کرده:
جامعه ما در دهه ۶۰ اکثریت‌اش طبقه متوسط نبود. اما اکنون اکثر مردم طبقه متوسط ‌اند. آن موقع که ما حرف می‌زدیم چون طبقه مستضعف اکثریت بود، ما هم دنبال خواست اکثریت بودیم. اما حالا ساختار جامعه تغییر پیدا کرده و همین موجب می‌شود که شما وقتی به دنبال تحقق منافع اکثریت جامعه هستی، به خواست‌های طبقه متوسط توجه کنید. مسئله اصلی طبقه متوسط، عمدتا مسائل فرهنگی است؛ اما مسئله اصلی طبقه محروم، اقتصاد است.
برخلاف ادعای آقای سلامتی چپ خط امامی و اساسا هیچ نحله فکری اصیلی نمی‌تواند برخوردار از مواضع‌ خیزرانی بوده تا به اقتضای مطالبات زمانه موج‌سواری و جهش طبقاتی کند.
برخلاف توجیهات دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی چنین موتاسیونی را ابن‌الوقتی، اصول فروشی و زیست ژلاتینی اطلاق می‌کنند که محصول کجروی بعد از ۷۶ بود که فاتحان انتخابات را در سودای تداوم کام‌شادی مبتلا به دگردیسی کرد.
برخلاف اجتهاد ناراست سلامتی، چپ خط امامی با اتکای مبانی اندیشگی و عمق معرفت شناسانه از مفاهیم و مبانی اعتقادی مرحوم امام تا آن اندازه برخوردار از استحکام عقیدتی بود و هست تا نه کامشادی‌های سیاسی و نه ناکامی‌های متقابل، بتواند ایشان را دچار شیفت گفتمانی و جامپ طبقاتی کند.
اتفاقی که برای مجاهدین انقلاب افتاد آن بود که سورپرایز ۷۶ ایشان را دچار بدآموزی کرد و از آن تاریخ آموختند می‌توان برای پیروزی بر رقیب با بی‌وقعی به پرنسیب‌ها «راهبری توده‌ها» را با «پیروی از توده‌ها» ما به ازا کرد تا از آن طریق بتوان بر تارک اقبال توده‌ها نشسته و به رقیب شکلک درآورد!
تنها نکته قابل وثوق در اظهارات سلامتی آنجاست که اگر ایشان اولویت‌گذاری «هرم مزلو» را برسمیت می‌شناسد که حسب این مصاحبه برسمیت شناخته‌اند و اگر بپذیریم بدنه اجتماعی اصلاح طلبان مزبور «اکثریت و متعلق به طبقه متوسط‌ند» در آن صورت کلیت این مجموعه را باید در کارنامه موفق جمهوری اسلامی تعریف کرد که این توفیق را داشته با گذشت ۴۰ سال از انقلاب نهایتا کشوری را بسازد که اکثریت در آن طبقه متوسطند. طبقه‌ای که حکومت «مطابق هرم مزلو» توانسته نیازهای اولیه اعم از نیاز امنیتی و اقتصادی و معیشتی‌اش را تامین کند و اکنون دغدغه اصلی‌اش مطالبات فرهنگی است.

#داریوش_سجادی

هیچ نظری موجود نیست: