۱۳۹۹ اردیبهشت ۸, دوشنبه

درب‌نامه!



جوانان انقلابی!
روحی که پیام دارد نه عاشق می‌طلبد و نه مُرید.
اقتفای نسل ما به ارتفاعی همچون «امام» متابعتی از سر وجد نبود.
شیفتگی ما به امام شیفتگی به اندیشه امام بود. خود را با قد رعنای امام گز نمی‌کردیم امام را با مبانی معرفت‌اندیشانه و اجندای معدلت‌خواهانه فهم می‌کردیم.
امام یادمان داد تا در سیاست چک سفید امضاء به احدی ندهیم. متابعت‌مان از «آقا» نیز سمورانه و شبکورانه نیست. متابعت از رهبر برگرفته از شیدائی و دلربائی نیست.
عزت رهبری نزد امت «سید‌علی» محصول خنیاگری شعورورزانه ایشان است نه رامشگری و بربط نوازی شورآفرینانه!
گرویتی امام و امت در شیعه محصول بصیرت و فضیلت و عدل و عقل و تدبیر و شجاعت است.
۸۸ وقتی از کروبی‌یان بُریدم به صراحت کلامت ارسطوئیان را به ایشان خطابت کردم که «من افلاطون را دوست دارم اما حقیقت را بیش از افلاطون دوست دارم»
بکوشید اندیشه را ره‌پیشه خود کنید. رابطه مرید و مرادی و چاکرسالاری در اندیشه شیعه نه موضوعیت دارد و نه طریقیت.
جوانان انقلابی
جوانی ما در جوان‌سری اسلاف «همین آفت» جوانمرگ شد! ما آفات سنگین آن چاکرسالاری را در فرقه منحوس رجویه دیدیم و زهرآبش را با ۱۷۰۰۰ شهید چشیدیم!
قهرمان در تاریخ اضطرار در تاریخ است اما آنچه نقطه مذمت است «قهرمان‌خواهی» از سر عجز و بی‌ارادگی و خودکم بینی و مسئولیت گریزی مشتی «قهر ستا» و «خشونت پناه» است.
مهدی (ع) قهرمان شیعیان است اما مهدویت استیصال شیعیان نیست!
مهدویت شیعی، انتظاری مسئولیت‌پذیرانه و جان نثارانه و آگاهانه و شعورورزانه برای اعاده حق و عدالت است.
انتظار ظهور نزد شیعیان قهرمان خواهی از سر شعور است نه «قهر ستائی» شورورزانه!
منتظران ظهور شیفتگان عدالت‌اند نه تشنگان شقاوت!
بیاموزید در عاقله‌تان «شیدای اندیشه‌ها» شوید قبل از آنکه سُویدای دل‌تان بی‌تاب تمثال مبارک محبوب‌تان شود.
تمثال‌سازی بُت‌وارانه و امتثال گری چاکر‌سالارانه نقطه زوال در حضیض احتشام‌سازی جاعلانه است.
حق را با عقل بسنجید نه شخص!

من به در گفتم ولیکن بشنوند
نکته‌ها را مو به مو دیوارها!

#داریوش_سجادی


هیچ نظری موجود نیست: