۱۴۰۰ تیر ۴, جمعه

استفراغ در افغانستان!


 
ماجرای افغانستان و فتوحات اخیر طالبان فرجام محتوم «کلیه پیوندی» ناهمگون با کالبد بیمار رو به احتضاری را می‌ماند که طبیعتا یک زمانی باید پس می‌زد، که زد!

چیزی که در فتوحات دومینوئی طالبان در قلمرو دولت بی‌کفایت «اشرف غنی» نادیده گرفته می‌شود نجنگیدن و پیوستن از سر میل نیروهای نظامی و حکومتی به طالبان است که باعث پیشروی بلامانع و سریع طالبان شده.

وقتی دُز دمکراسی غربی را بدون توجه به ساختار و هویت و فرهنگ بومی و دین‌سالار افغانستان بالا بگیرید لاجرم و عاجلاً «اُوِردوز» می‌کند.

طی سال‌های اخیر دولت غربگرای حاکم بر کابل آنقدر آش لیبرالیسم غربی را در افغانستان شور کرد و در حوزه‌های فرهنگی و هنری و آنقدر تند رفت که آمریکائی‌تر از اباحه‌سالاری آمریکائیان شد و یادشان رفت در کشوری هستند که بدنه ماکزیممی آن مسلمانند آنهم مسلمانانی با کلاسیک‌ترین تعریف ممکن. بدین منوال پس زدن این کلیه پیوندی امری لامحاله و قابل انتظار بود.

وقتی دولتی جوگیر بشه و بدون توجه به متابولیسم فرهنگی یک ملت برای آن مملکت نسخه‌ها و اداها و اطوارهای وارداتی و ناسازگار بپیچه، بیمار دیر یا زود و بصورت طبیعی آن مُسهل را بصورت حُکام استفراغ کرده و از صرافت دمکراسی گذشته و مار غاشیه را بر عقرب جراره مُرجح می‌دارد!

#داریوش_سجادی

۱ نظر:

Unknown گفت...

عالی بود جناب سجادی