۱۳۸۸ دی ۹, چهارشنبه

چيستی جنبش سبز

همانطور که در مطلب قبلی مورخ 26 اکتبر نوشته بودم ضمن اعتقاد به انقضای جنبش سبز وعده داده بودم طی نوشتاری دلائل چنین اعتقادی را با اتکای بر ادله و تحلیل مکتوب کنم.
چیستی جنبش سبز عنوان مقاله وعده داده شده است که اخیراً از نوشتن آن فارغ شدم اما بنا به مصالح و اقتضائاتی فعلاً آن را منتشر نمی کنم!
ترکش های مصاحبه قبلی ام هنوز به اتمام نرسیده و گذشته از آنکه برخی حرف ها هر اندازه هم که منطقی باشد اما بیانش در جولان و فوران احساسات و هیجانات هیجان زده ها و شعف مشعوفان معلق و شناور در تخیّل، عاری از فایده و اثر است.
مقاله مزبور بر خلاف توقع قبل از آنکه به دلائل انقضای جنبش سبز بپردازد ناظر بر ماهیت و چیستی جنبش سبزی است که در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری فرصت ابراز وجود یافت.
نه آنکه در این تاریخ متولد شد بلکه فرصت یافت تا زیست زیر پوستی خود را به عرصه علنی بکشاند.
در این مقاله با ریخت شناسی جنبش سبز قهراً به دلائل ناکامی و تمام شدن آن هم پرداخته ام و همانطور که قبلاً نیز گفته ام تحرکات موجود را کاریکاتوری از جنبش سبز قبلی می دانم.
اینکه علی رغم تحریر این مقاله از انتشار آن پرهیز کرده و تنها خبر آن را در اینجا داده ام صرفاً از این بابت است تا در فردائی که فضا را مغتنم برای انتشار این مقاله دیدم متهم به فرصت طلبی و چشم بسته غیب گفتن نشده و سندی داشته باشم که تاریخ تحریر این مقاله با تاریخ انتشارش متفاوت است.
تا رسیدن به چنان فضائی صبر می کنم

۳ نظر:

یونس گفت...

خیلی دور خیلی نزدیک

به نظر من ناکامی و تمام شدن جنبش سبز نه به ضرر جنبش که به ضرر حکومت است شاید در کوتاه مدت حکومت با وسایل وابزاری که داشت و بازی مهرهایی که داشت به پیروزی نزدیک برسد ولی استفاده از احساسات مردم روزی به ضررخودشان برمیگردد به نظر من نهال جنبش روزی شکوفا میشود و زمینه ساز دگردیسی دیگری در انقلاب میشود ان روز شاید دور باشد اما مهمتر از ان این است که این نهال کجا روییده است و چه جهانی را با خود می اورد

داریوش سجّادی گفت...

جناب یونس به نکات قابل تاملی اشاره کرده و در انتها نیز سوال مناسبی را طرح کرده اند
سوالی که من به سهم خود پاسخ هائی برای آن در مقاله خود دارم اما قبل از آن مایلم ببینم پاسخ دیگران درباره سوال آقای یونس چسیت؟

صابر راستی کردار گفت...

به نظر من نوع نهال و روییدنش قابل بحث هست. این نهال از نقطه ای آغاز به رشد کرد و بزرگ تر میشد. جنسش لطیف به نظر میرسید. شاید دلیلش نوع رویشش بود. بعد از دوره ای شاید بعد از اعلام نتایج قطعی انتخابات و یا دیرتر این نهال کوچکتر و البته جنسش خشن تر شد. ناخالصیش خیلی زیاد شد. سو استفاده شد از آن. شاید هر بار داشته پوست می انداخنه که هویداتر میشده و الان ...
اکنون افراد موافق قطعی این نهال یا اجزای این نهال همه چیزشان متفاوت از بقیه شده. دیگه همرنگ جامعه نیست. آشکار است. به راحتی در معرض دید و هدف است. رفتارش، ادبیاتش، عملش و ...
خراب کرد!
این نهال کجا روییده؟ شاید چند جا! در دل آدمهای دلسوز،‌ آدمهای جاهل، آدمهای منافق، دشمن و یا حتی موافق حکومت! نهال ها با هم متفاوت هستند شاید.
باید دید این نهال کوچک به نظر خطرناک آیا باز هم رشد میکند! یا نهال های دیگری از جنس دیگری پدید می آیند. نهال های هوشمند! نهال هایی که ناشیانه عمل نمی کنند. یاد می گیرند. شاید هم نهال های حامی دولت و حکومت!

اطلاعاتی ها بهتر میدانند. :)