۱۳۹۵ بهمن ۱۸, دوشنبه

ترسیدن یا نترسیدن؟



هوشنگ امیراحمدی متعاقب اظهارات گستاخانه اخیر دونالد ترامپ علیه ایران طی مصاحبه با رادیو فرانسه اظهار داشته:

ترامپ و هیئت حاکمۀ جدید آمریکا قصد سازش با جمهوری اسلامی را ندارند و از هر فرصت و بهانه ایی که رهبران ایران در اختیار آنان بگذارند برای اعمال فشار بر حکومت این کشور استفاده می کنند ... خطا است اگر رهبران تهران تصور کنند که دونالد ترامپ بلوف می زند. خطر بسیار جدی است و رهبران ایران باید در پی راه حل حقیقی باشند!

هر چند برخلاف امیراحمدی قائل به آنم که همآورد طلبی ترامپ از جنس «شوآف» بوده و خالی از محتوا است و اساسا ترامپ «مرد تجارت است. مرد جنگ نیست!» و اگر هیچ چیز هم در مورد ترامپ ندانیم اما یک چیز بسیار مهم را قطعا می دانیم و آن اینکه ترامپ هر چه که هست اما قطعا یک عنصر ایدئولوژیک نیست و به هیچ پرنسیبی جز به پرنسیب های دنیای تجارت التزام ندارد. تنها ظرافت ایشان رویکردها و رفتارهای منحصر بفرد ایشان در دنیای تجارت است.

علی ایحال و فرای چیستی رفتار ترامپ و چگونگی محقق ساختن اهداف و وعده های ترامپ توجه به یک نکته برای دولتمردان و پایوران جمهوری اسلامی ضروری است.

پائیزسال 82 و در حاشيه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در موقعيتی که اختلاف بين ايران و غرب بر سر NPT بالا گرفته بود فرصتی فراهم شد تا طی نشستی با چند کارشناس سياسی ايرانی و آمريکائی در هتل اينترکنتينانتال در نيويورک به رايزنی بنشینیم. طی آن نشست، دکتر هوشنگ امیراحمدی با اشاره به بالا گرفتن بحران اتمی بين ايران و آمريکا (مطابق اظهارات امروزشان) ناصحانه تاکيد می کرد چنانچه حتی يک درصد هم احتمال آن برود فرجام اختلاف تهران و واشنگتن بر سر فعاليت های اتمی منجر به جنگ دو کشور شود، جمهوری اسلامی بايد همه توان خود را صرف پرهيز از تحقق چنين فرجامی کند. (*)

در آن تاریخ و در پاسخ به ايشان تاکيد کردم چنانچه صدر در صد هم دولتمردان جمهوری اسلامی متقاعد شوند که واشنگتن بدنبال کسب بهانه بمنظور لشکرکشی به ايران است، به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی حق ندارند و نمی توانند و نبايد مرعوب شوند. اين از آن جهت است که نفس ترسيدن يک طرف در نزاع بمعنای از دست دادن بخش وسيعی از ظرفيت و اعتماد بنفس برای مديريت بهینه و ماهرانه بحران مبتلابه است.

بدین منوال اکنون نیز معتقدم بجای خالی کردن دل مردم و مسئولین می بایست واقع بینانه صحنه نزاع را ترسیم کرد و هر گونه آدرس غلط دادن یا تلاش بمنظور مرعوب کردن دیوانیان و ایرانیان خواسته یا ناخواسته مترادف است با بازی کردن در زمین دشمن!

از ترامپ نباید ترسید! ترامپ را باید فهمید و بر اساس آن فهم «تدبیرش» کرد.


هیچ نظری موجود نیست: