۱۳۹۶ شهریور ۲۰, دوشنبه

گیج لوماسی!


دیپلماسی دولت تدبیر و امید را به اعتبار بی برنامگی و فقد نگاه استراتژیک در سیاست خارجی می توان مترادف با گیج لوماسی انگاشت.

رئیس جمهور و وزیر خارجه از لحظه تصویب برجام بالغ بر ۳ است که فخر آن را به زمین و زمان می فروشند و بشارت آن را داده اند که برجام مفتاح و گشاینده همه انسدادهای اقتصادی و سیاسی و زیست محیطی و گرمایش و سرمایش جهانی است و اکنون در کمال گیج وارگی می فرمایند اگر آمریکا از برجام خارج شود ما کنار اروپا در برجام می مانیم!

ظاهرا رئیس جمهور روحانی فراموش کرده اند در مناظره انتخاباتی سال ۹۲ با چه فیگور مکش مرگ مائی خطاب به حداد عادل فرمودند:

من گفته ام وقتی اروپائی ها آمریکا را کدخدای خود می دانند چرا وقت مان را صرف اروپا کنیم و مستقیم با کدخدا مذاکره و توافق کنیم چون اروپا نیز تابع کدخدای شانند!

اکنون معلوم نیست چه اتفاقی افتاده که آمریکائی که تا دیروز به زعم آقای روحانی کدخدائی محسوب میشد که برای شرکای اروپائی اش لازم الاتباع بود اما اینک دیپلماسی گیج واره دولت تدبیر و امید تغییر عقیده داده و خروج کدخدا از برجام را بی وقعی فرموده و می فرمایند افت پتانسیل کدخدا فاقد اهمیت است و اروپا را عشق است. کدخدا کیلوئی چنده!؟

خیر جناب روحانی ـ برجام در نبود کدخدا یعنی پایانی بی فرجام!

چنین تَلَوَّنَ و تذبذبی محصول بی تدبیری و بی برنامگی در دیپلماسی دولتی است که در دریای متلاطم نظام بین الملل چون کشتی بی لنگر که کژ می شد و مژ می شد محکوم به زوال و انعزال است.

متاسفانه دولتمردان تدبیر و امید از ناحیه بضاعت مزجات شان در فهم پیچیدگی های تخصصی دنیای دیپلماسی، عالی ترین عرصه سیاست را به کارگاه کارآموزی مبتنی بر آزمون و خطا مُبدل کرده اند و بی آزرمانه هزینه گزاف آن را نیز به سخاوت از محل اعتبار ملت ایران چک می کشند!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
داریوش سجادی
@dariushsajjadi44

۶ نظر:

ناشناس گفت...

استاد سجادی ... باز که دچار خودشیفتگی حاد شدید که این چنین در نظر شما همه بی تدبیر و نا آگاه از دنیای سیاست و پیچیدگی هایش هستند و شما همچنان در اوهام چند صباحی هستید که در وزارت خارجه سمتی داشتید !! حالا روحانی و ظریف نا آگاه بودند و هستند , آقاتون و اطرافیانش مگه همین برجام رو تایید نکردند ؟ مگه با هماهنگی همین آقاتون و نظارت ایشون در تمام مراحل مذاکرات به برجام ختم نشد ؟ چرا جرات انتقاد به بالاتر از روحانی رو ندارید ؟ تغییر حرف روحانی هم طبیعی هست . وقتی رویکرد آمریکا عوض شده , موضع ایران باید همون قبلی باشه ؟ شما جای انتقاد یه راهکار بدید ببینیم چقدر امکان عملی شدن داره ...

ناشناس گفت...

واقعا نمیدانید یا تجاهل میکنید؟
آقای خامنه ای همین برجام را با شروطی پذیرفت که در تمام رسانه ها اعلام شده است؛ کدام یک از آن شروط رعایت شده است که اینک مسوولیت را بخواهیم متوجه آقای خامنه ای بدانیم؟؟
در رابطه با نظارت نیز،اعضای تیم مذاکره چندین بار گفته اند که رهبری در جزییات دخالتی نداشته اند؛ حالا اگه شما اطلاعاتت از اعضای تیم مذاکره کننده بیشتره،دیگه چه میشه گفت؟؟؟
راهکار عملی را اتفاقا آقای سجادی همان ایام در یادداشتهایشان گفتند، احتمالا شما مطالب گذشته را مطالعه ننموده اید.

ناشناس گفت...

مگه همین آقاتون نبود که گفت ما هیج وقت به آمریکا اعتماد نداشتیم ؟مگه نگفت خوشبین نیستیم ؟ خب چرا با کسی که که نمیشه بهش اعتماد کرد توافق امضا میکنن ؟ چرا حالا که آچمز شدن , شما و جناب سجادی و بقیه اعوان و انصار یادشون اومده ؟مگه نه اینکه آمریکا همه کاره هست !! مگه همین جناب سجادی فردای برجام شاد و سرمست نبود و گفت همه اعتبار برجام مال آقاشون هست و روحانی و تیمش هیچ کاره ؟؟ حالا از این که بگذریم , برادران دلواپس که جای آقاتون وارد جزییات میشن با همین برجام و شرایط فعلیش هم مخالف هستن و بودن .
شما ظاهرا تجاهل عارفانه ای دارید. این ها رو بخونید و بدونید که آقاتون از همه جزییات خبر داشت و همه مراحل با تایید ایشون جلو میرفت :
http://www.khabaronline.ir/detail/469882/Politics/government

http://www.isna.ir/news/95092817076/رهبری-با-تمام-مراحل-مذاکرات-موافقت-کرده-بودند

http://www.isna.ir/news/95021308165/بعیدی-نژاد-اگر-مذاکرات-مفید-نبود-مقام-معظم-رهبری-با-آن-مخالفت

حتی اگه بگید جایی خبر داشتن و دخالت نکردن یا بدتر از اون حتی خبر نداشتن , عذر بدتر از گناه برای رهبر یه مملکت هست .
حالا برادر سجادی فرمودن شما یه بار دیگه هم بفرمایید ببینیم این راه حل که فقط جناب سجادی تو دنیا ازش خبر داشتن چی بوده . البته واقعا جای خالی شما و ایشون در تیم مذاکره کننده خالی بوده , لااقل به آقاتون اطلاع میدادید که بیخود مذاکرات رو پیش نبرن وقتی از پایه غلطه .

ناشناس گفت...

شما گویا یادداشت بنده را با دقت نخوانده اید. بنده نگفتم که آقای خامنه ای در جریان مذاکرات نبودند، گفتم که در جزییات دخالت نمیکردند.
چندین بار هم خودشان اعلام نمودند و هم دکتر ظریف.
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/11/24/1326046/رهبر-معظم-انقلاب-در-مورد-جزییات-مذاکرات-هسته-ای-اظهار-نظر-نمی-کردند-خاطره-شنیدن-خبر-فوت-آیت-الله-هاشمی-ره-در-جلسه-هیأت-دولت-فیلم/amp

ما در قابل اعتماد نبودن ایالات متحده شکی نداریم و تا کنون هم طی صد سال گذشته این مساله به ثبوت رسیده است.
اما دوست عزیز، گویا جنابعالی ملتفت این مساله نیستید که مذاکرات هسته ای، مذاکره ی دوجانبه میان ایران و آمریکا نبوده است بلکه مذاکره ای چند جانبه و یک توافق بین الملل است.
در رابطه با راه حل هم باید بگویم همانطور که زحمت کشیدید و در گوگل جستجو کردید و لینکهای سخنان آقایان بعیدی نژاد و جهانگیری را یافتید، در مطالب جناب سجادی نیز جستجو کنید قطعا پاسختان را خواهید یافت.

ضمنا تا قبل از آقای روحانی و خوش بینی بیش از حدشان، مذاکرات در جریان بود و ما اینطور دست و دلبازانه امتیاز نمی دادیم.
شما که باید خوشحال باشید.
چون برای کدخدایتان و شیفتگان کدخدا بد نشد. فتح الفتوح برجام نوش جانتان و گوارای وجودتان.
اولین دلواپس نحوه مذاکرات هسته ای، آقای ناصر نوبری (دیپلمات و سفیر سابق ایران در شوروی) بودند که در سال 88 عضو ستاد مرکزی جنبش سبز و طرفدار مهندس موسوی و در سال 92 نیز از حامیان آقای روحانی بودند و تا اینک نیز خود را جنبش سبزی میخواند؛ ایشان که خود را با افتخار دلواپس میداند و از قضا به این لقب هم افتخار میکند در یکی از گفتگوهایشان جمله ای قابل تامل گفتند. گفتند که دلواپس بودن که بهتر از بیخیال بودن است.
نهایتا قضیه ی مذاکرات هسته ای یک قضیه ملی و میهنی است و تقلیل آن به یک امر جناحی و انتخاباتی کمال بی حزمی و سیاست ندانی است.
تمام انتقادات به مذاکرات هسته ای، معطوف به این مساله است که میان آنچه که وعده داده شد و از مذاکرات وصف شد با آنچه که مکتوب شد و اجرا شد فاصله ی بسیار دارد.
انتقاد بر سر اغراق و غلو در دستاوردها است.
از قضا، آنانی از سرنوشت برجام سرخورده شده اند که در خیالشان چیزی دیگری ساخته و پرداخته بودند؛حالا شروع کرده اند به فرار رو به جلو و تقصیر را گردن دیگری انداختن.
ساده ترین راه و کوتاه ترین راه نیز، انداختن تقصیرها به عهده ی آن دیگری است که مقامی بالاتر دارد.


بعدالتحریر: تجاهل العارف، هیچ ربطی به عرفان ندارد تا بخواهد تجاهل عارفانه باشد.

ناشناس گفت...

هر چقدر هم بالا و پایین برید , مذاکرات هسته ای جهت رهایی از تحریم ها در اواخر دوران احمدی نژاد و با چراغ سبز رهبری در عمان شروع شد البته شروعش مخفیانه بود . ادامه مسیر مذاکرات هم تماما با اطلاع و تایید رهبری بود و تمام مسوولین هم ذکر کردن , ذکر هم نمیکردن اظهر من الشمس بود . وقتی هم گفته میشه در جزییات اظهار نظر نمیکردن معنیش اینه که جزییات مورد تایید بوده . وقتی رهبری در مورد افزایش قیمت نان در دوران خاتمی سخنرانی کردن و فرمودن ارزونش کنید و هزار تا مساله پیش پا افتاده تر , هیچ انسان عاقلی فکر نمیکنه مسوول تعیین سیاست های کلی نظام در مورد مساله هسته ای فقط بشینه و نگاه کنه . من ملتفت هستم اما شما نیستید , بله توافق بین المللی بود اما هم شما هم جناب سجادی هم بقیه میدونن که کدخدا آمریکا هست و پتانسیل تغییر بازی رو داره و گرنه که یه اشاره ترامپ که انقد نگرانی نباید داشته باشه . همین جناب مدعی امور بین الملل ( سجادی ) بعد از انتخاب ترامپ میفرمودن چون ترامپ درگیر مسائل داخلی میشه و اولین باره خارج از دایره قدرت کسی شده رئیس جمهور آمریکا , روحانی هم دوباره انتخاب بشه مشکلی نیست تو این چهار سال . حالا گیج لوماسی رو کی داره واقعا ؟ در مورد راه حل سجادی وار , شما که چیزی در چنته نداشتید تا ارائه کنید اما تنها چیزی که من یادمه این بود که جناب سجادی پیشنها میدادن ایران از مذاکرات خارج شه . خب اگه انقدر هلو تو گلو بود حل مساله هسته ای , چرا آقاتون و اعوان و انصار دستور به خروج از مذاکره ندادن ؟ مگه دوران جلیلی عملا ما خارج از مذاکره نبودیم ؟ نتیجه چی بود ؟ شما فکر کردید دنیا بچه بازیه و همه دنیا هم مردم داخل ایرانن که مجبور باشن بشینن پای لفظی های شما ؟؟

مجددا در انتظار تجاهل عارفانه حضرتعالی هستیم ...

ناشناس گفت...

1- مجددا میگویم که عقده ی حقارت ندارم و خود را رعیت نمیدانم تا آمریکا را کدخدا بدانم. حال اگر کسی از رعیت بودن خوشش می آید و کدخدا لازم است به خودش مربوط است؛ اما نباید انتظار داشته باشد که همگان چنین وضعی را پذیرا باشند.
2- چه نیازی به بالا و پایین رفتن است؟ نکند تصور میکنید که دیگران شبها خوابشان نمیبرد چون نتوانسته اند طرف بحثشان را اقناع کنند.
من دلایلم را با ارایه ی فاکت بیان کردم؛ حالا شما متقابلا میلی به ارایه فاکت نداری، مهم نیست.

3- آن روز که برجام فتح الفتوح خوانده میشد و سند دیپلماسی فعال و انگلیسی دانی حضرات بود، موفقیتش مرهون زحمات اعتدالیون و افتخارش نصیب شمایان بود، حالا که طشت رسوایی اش از بام کدخدا افتاده، شکستش را به پای منتقدین و رقبا گذاشتن کمال بی انصافی است.
4- دوست عزیز، اگر حوصله ی جستجو در مطالب گذشته ی آقای سجادی را ندارید و یا حافظه تان مطالب گذشته ی ایشان را یادآوری نمیکند، دیگران را به خالی بودن چنته متهم نکنید.
5- فقط به این سوال ساده فکر کنید که اگر رهبری در تمام جزییات مذاکرات ورود کرده بوده است و مورد تایید وی هم بوده، آنوقت با نقدهای جلیلی و باقری چه کنیم؟ جلیلی که نماینده رهبر در شورای امنیت ملی است و مشاور ایشان است.
یعنی رهبری به مشاور و نماینده اش گفته که برو در مجلس و از توافقی که من تمام جزییاتش را تایید کرده ام انتقاد کن و ایرادهایش را بگیر و بیان کن؟؟؟
6- از قضا با شما موافقم که دنیا بچه بازی نیست؛ دنیا جنگل است و خطرناک و خر در خر .
اگر جنگل نبود، نره گاوی همچون رییس جمهور آمریکا به خود اجازه نمیداد که در صحن سازمان ملل متحد، دیگر کشورها را به شاخ زدن تهدید کند.

بعدالتحریر مجددا : تجاهل العارف، هیچ ربطی به عرفان ندارد تا بخواهد تجاهل عارفانه باشد.
اما از آنجا که شما نتوانستید اشتباه خود را درباره ی کاربرد اشتباه "تجاهل عارفانه" بپذیرید، مجددا آن اشتباه را تکرار کرده اید تا ضمیر خودآگاهتان بیاساید.

موفق باشید