۱۳۹۷ بهمن ۲۸, یکشنبه

تاخر زمانی آشنا!



روژه گارودی قبل از مسلمان شدن و زمانی که دبیر کل حزب کمونیست فرانسه بود جمله معروفی را از خود در حافظه تاریخ سیاسی جهان ثبت کرد مبنی بر آنکه:

فرزند من اگر در ۲۰ سالگی کمونیست نباشه تعجب می کنم و اگر در ۳۰ سالگی هنوز کمونیست باشه، تعجب می کنم!

فحوای کلام گارودی دائر بر این نکته بود که هر سنی اقتضائات خودش را دارد و جوان به اقتضای رادیکالیسم سن‌اش طبیعی است در ۲۰ سالگی جذب شعارهای رادیکال کمونیست‌ها شود و با گذشتن از هیجانات جوانانه در عاقله مردی اعتدال برگزیند!

نکته گارودی را با تعبیری دیگر می توان در کلام علی (ع) یافت که مسلمانان را به «فرزند زمان خویشتن بودن» توصیه می فرمودند!

اظهارات اخیر حسام الدین آشنا که بعد از شهادت ۳۰ نفر از پرسنل سپاه در عملیات تروریستی در بلوچستان از موضعی تنزه‌طلبانه و اولترا روشنفکرانه توصیه به اجتناب از انتقام گیری کردند موید تاخر زمانی و عقب ماندگی ایشان از تحولات سیاسی ایران است.

جناب آقای آشنا ظاهرا با کامنت خود قصد داشتند فضل فروشی کرده و از این طریق خود را در عداد خشونت ستیزان تحبیب کنند!

جناب آشنا ـ دواعی خشونت ستیزانه و اتخاذ فیگورهای گاندی‌مآبانه اقتضائات دهه هفتاد ایران بود که جلوتر از شما اکبر گنجی با مقاله «خون به خون شستن محال آمد محال» آن را برای مدتی مبدل به مُد روز کرد. مُدی که درست یا غلط تاریخ مصرف‌آش در همان دهه ۷۰ منقضی شد و تکرار بی موقع و تاریخ مصرف گذشته آن نه مُمد حیات است و نه مُفرح ذات و نه اسباب فضل و کمالات شما!

جناب آشنا ـ ژست تاریخ مصرف گذشته اسباب ملالت است و شایسته شماتت و بیشتر لوس است و به نُنُربازی می ماند تا فرزانگی و فطانت!

#داریوش_سجادی

#حسام_الدین_آشنا

#خشونت

#اکبر_گنجی

#روژه_گارودی

هیچ نظری موجود نیست: