۱۴۰۱ آذر ۱۳, یکشنبه

دِرَم داران!


 
گوتام آدانی دانش آموزی که در ۱۶ سالگی ترک تحصیل کرد و ثروتمندترین مرد آسیا شد!

این تیتر خبرگزاری بی بی سی است که طی آن ضمن معرفی آقای «گوتام آدانی» بعنوان سومین مرد ثروتمند جهان پس از «ایلان ماسک» و «جف بزوس» اقدام به انتشار یک رپرتاژ آگهی در وصف این تاجر هندی کرده.

منطق موجود در این خبر توالی «تَحصیل» و «تَموّل» و مبتذل کردن فضیلت دانائی در اندراج پول‌سالاری است. یعنی تحصیلات به نیت کسب «فضیلت شعور» را با ثروت‌سالاری مابازاء کردن.

با چنین منطقی مشکل کنکور نه با افزایش سهمیه مرتفع می‌شه و نه با تعدد و گسترش دانشگاه. با این منطق اساسا دانشگاه غلط تعریف شده و خیل گسترده جوانان پشت کنکور و خیز پُرهجمه‌شان برای ورود به دانشگاه را نمی‌بایست نه بحساب عشق به دانش گذاشت و نه التهاب‌شان در خدمت عالمانه به جامعه.

اساسا کسب دانش در چنین دانشگاهی و با چنین کاربری «شوخی» است. با چنین منطقی دانشگاه مآلا بنگاهی است استوار بر دوگانه منزلت و معیشت!

در موقعیتی که تحصیل در ایران (و بعضا جهان) قبل از «حصول تخصص» احراز کننده تشخص است بالتبع در چنین ساختاری، خانم و آقای دکتر و مهندس اطلاق شدن ولو در نبود ارزنی شعور وافی بمقصوده برای احراز تشفی خاطر و تسکین نیاز تشخص‌طلبانه جنین افرادی.

از سوئی دیگر دانشگاه در چنین ساختاری به آسایشگاهی می‌ماند که قرار است بی‌‌تابی پولدار شدن و بی‌عُرضگی در تامین معیشت را با دکان ساختن از طریق تحصیل مابازاء کند و طبعا برآیند چنین بدآیندی منحوسی چون «ایلان ماسک» می‌شود که به «افتخار پول‌هایش» می‌گوید:

من هاروارد نرفتم ولی اکثر کسانی که برای من کار می‌کنند فارغ التحصیل هارواردند و آن هاروارد رفته‌ها نیز با نیش‌هائی تا بناگوش باز به چنین بهیمیتی می‌بالند!

ایرانیان زمانی می‌گفتند:
دِرَم داران عالم را کرم نیست
کرم داران عالم را دِرَم نیست

مع‌الاسف امروز باید گفت:

‌ دِرَم داران عالم را شعور نیست
کرم داران عالم را وفور نیست
...........

عموم برنامه‌های داریوش سجادی را می‌توانید در یوتیوب تلویزیون صحرا در این آدرس 
سابسکرایب شده و ببینید

اینتستاگرام «اصلی» آقای سجادی نیز در این آدرس است

هیچ نظری موجود نیست: