۱۳۹۵ مرداد ۶, چهارشنبه

از واترگیت تا ایمیل گیت!


گزاره «گورکن در گور» برگرفته از فرجام عبرت آمیز «بهرام گور» می تواند بهترین گزاره برای تحلیل ماجرای هک و افشای ایمیل‌های تبادل شده بین اعضای کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا باشد که منجر به پیروزی هدایت شده هیلاری کلینتون بر رقبای هم حزبی اش در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات شد.
بهرام پنجم فرزند یزد گرد اول و ملقب به بهرام گور یکی از پادشاهان ساسانی بود که اشتهارش بازگشت به تبحر در شکار گورخر داشت. اما دست تقدیر آنچنان تدبیر کرد تا بهرام علی رغم همه زبدگی ها نهایتاً در تعقیب آخرین شکارش، خود شکار شده و در عمق باتلاق های حاشیه اقلید در تاریخ مفقود شود.
ماجرای رسوائی تقلب کمیته ملی حزب دمکرات بنفع هیلاری بعد از ادعا و اعتراض واشنگتن به روسیه دال بر دست داشتن مسکو در هک کردن ایمیل های مورد اشاره بنوعی قرینه رسوائی واترگیت در ابعادی کوچک تر است.
رسوائی که با اعتراض اوباما به مسکو و متهم کردن این کشور به دخالت در انتخابات و امور داخلی آمریکا به نفع یک نامزد (ترامپ) و بر علیه نامزد دیگر (هیلاری) از آن جهت قابل کلیشه با ماجرای بهرام گور است که واشنگتن که خود اشتهارش دخالت در امور داخلی دیگر کشورها بوده و بارها و قلدرانه به خود اجازه داده بیرون از همه ضوابط قانونی و دمکراتیک در انتخابات و مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت و بمنظور تفوق مهره ها و وعوامل نزدیک به خود توازن قوا در این کشورها را بر هم بزند، اینک خودش اسیر دام چاله ای شده که سالها طراح و بازیگردان چنین دام چاله هائی برای دیگر کشورها بوده.
لااقل ایرانیان در این میان شاخص ترین ملتی هستند که از کودتای ۲۸ مرداد تا فتنه سبز ۸۸ و گربه رقصانی هیلاری کلینتون از طریق فیس بوک و توئیتر و تحریم های فلج کننده در شهرآشوبی های ۸۸ نزدیک ترین و مبرهن ترین سند از خیره سری و دخالت آمریکائی ها در امور داخلی خود را بوضوح در حافظه تاریخی و نزدیک خود در دسترس دارند.
ظاهراْ این رسم تاریخ و دست تقدیر و سنت الهی است تا بالاخره «خیاط نیز درون کوزه بیفتد» و خود را مصداق عبرتی کند تا عُمر خیامی از کُنج نیشابور با شکیل ترین شکل و رباعی ممکن بتواند ایشان را آنگونه در تاریخ اسباب عبرت کند که:
آن قصر که جمشید درو جام گرفت
آهو بچه کرد و روبه آرام گرفت
بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر
دیدی که چگونه گور بهرام گرفت!؟


۱ نظر:

ناشناس گفت...

انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا را میتوان عجیبترین و در نوع خود بدترین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلقی کرد . پیرزن از پا افتاده ای به مانند هبلاری و یک شخصیت نامتعادل به مانند ترامپ !