۱۴۰۰ فروردین ۱۹, پنجشنبه

پروبلماتیک پهلوی‌پرستان!


 
مشکل عموم «پهلوی شیفتگان» زوال اندیشه و نازل بودن سطح و عمق فهم و سواد سیاسی است در کنار توسل‌شان در دفاع از پهلوی به آمار مُعوج رشد و توسعه اقتصادی در دوران آن پدر و پسر است!
بندگان خدا فهم‌شان قاصر از این بداهت است که توسعه امری است جامع الاطراف و نمی‌توان آنرا با دیکته خارجی و یک‌سویه عملیاتی کرد.
آن پدر و پسر هم فاقد چنین فهمی بودند و لذا با تدبیر خارجی بویژه از زمان «کندی» اهتمام دربار صرف تامین منویات آمریکا از طریق توسعه آمرانه و یکجانبه در حوزه اقتصاد شد. به همین دلیل پهلوی‌ها منحصربفرد ترین سلطنت در ایران شدند که برخلاف کل تاریخ سلطنت در ایران به دست اجنبی تاسیس شد و علی رغم طرح‌های توسعه ناپخته و یک جانبه نهایتا با لگد ملت ایران در انقلاب اسلامی از تاریخ ایران محو شد! اوج فهم و تحلیل پهلوی‌پرستان در پاسخ به این پرسش که اگر محمدرضا شاه تا آن اندازه توانست وضعیت اقتصادی ایران را بهبود ببخشند پس چرا نهایتا ملت ایران ایشان را با یک انقلاب ملی از کشور اخراج کرد و نسل سلطنت را از ریشه درآورد؟

پاسخ ایشان همان تحلیل‌های کف تاکسی در ایران است:

«مردم ایران سیر شدن و هار شدن و ایرانی رو باید گرسنه نگه داشت و انقلاب هم توطئه آمریکا بود !!! خودشون خواستن اعلی‌حضرت رو ببرن چون باج نمی داد!!!

پاسخ هائی نخ نما که از فرط تکرار دیگر خنده‌دار هم نیست و اسباب تاسف است برای جماعتی که ادعای سواد دارند و این اوج تحلیل‌شان از پدیده‌ای پیچیده بنام انقلابه!

مشکل پهلوی و پهلوی‌پرستان فقد هویت بومی است. ایشان ذلیلانه هویت خود را ذیل موجودیت تمدنی غرب سجل کرده و خودباختگانه فقر اندیشگی خود را با تشبث به شمایل‌سازی و شمایل گردانی غرب‌محورانه «ادا درمانی» می‌کنند!

#داریوش_سجادی

هیچ نظری موجود نیست: