۱۳۸۸ بهمن ۲۶, دوشنبه

جنبش سبز از حماسه تا تراژدی و از تراژدی تا کمدی!


متعاقب راه پیمائی گسترده 22 بهمن در تهران و دیگر شهرهای ایران تحلیل این تظاهرات از سوی سبزها مبتلابه نوعی تشتت ملاحت آمیز لااقل نزد سبزهای خارج کشوری شده.
از سوئی در داخل کشور سخنگویان جنبش سبز ضمن اذعان بر حضور گسترده مردم در تظاهرات 22 بهمن، دلیل چنین استقبالی را ناشی از حضور طرفداران جنبش سبز در کنار دیگر آحاد مردم اعلام
کرده و می کنند.
اما سبزهای شاخه برون مرزی ضمن تاکید بر کم فروغی تظاهرات 22 بهمن مدعی شده اند سقف تظاهرات تهران در حدود رقمی بالغ بر دویست هزار نفر بوده که جملگی با مدیریت حکومت توسط اتوبوس و از مناطق حاشیه تهران و شهرستان ها به میدان آزادی منتقل شده اند.
کمدی ترین بخش این تشتت آنجائی است که یک طنزنویس منسوب به سبزها در خارج از کشور 15 روز قبل از تظاهرات مزبور در نقش یک استراتژیست ظاهر شد و با پیش کشیدن پروژه ای عملیاتی تحت عنوان «اسب تروا» خواستار آن شد تا سبزهای درون کشوری در این روز با استتار نماد های سبز خود در تظاهرات شرکت کرده و پس از حضور گسترده در میدان آزادی و بتعبیری «پس از فتح میدان» نمادهای سبز خود را بنمایش بگذارند و حکومت را مغبون زيرکی و حضور گسترده خود کنند.
اوج کمدی آنجا بود که بعد از تظاهرات مزبور که در غیبت معنادار سبزها در میدان آزادی یا عدم ابراز حضور ایشان برگزار شد طناز مزبور رسماً از مخاطبانش بدلیل شکست این پروژه عذرخواهی کرد. احتجاج ایشان و دیگر سبزهای برون مرزی در شکست این پروژه ناظر بر این ادعاست که در تظاهرات 22 بهمن سبزها حضور گسترده داشتند اما چون به حرف آن طنزنویس گوش کرده بوده و تظاهر به سبز بودن نداشتند حکومت جمعیت میلیونی ایشان را دزدیده حالا داره باهاش پز می ده!
کمدی بودن چنان عذرخواهی ناظر بر این قاعده است که گویا طناز مزبور واقعاً خود را در کانون تحولات سیاسی ایران جدی فرض کرده و نقشی تاریخی و اثرگذار برای خود در این تحولات تعریف کرده و این تعریف را نیز بغایت جدی گرفته.
گوئی واقعاً جامعه شهروندی ایران سرتا پا گوش تمام مدت مترصد استماع و تبعیت از افاضات استراتژیک طناز مزبور ایستاده و ایشان با قطعی تلقی کردن چنین تبعیتی و مصادره جمعیت شرکت کننده در تظاهرات 22 بهمن بنام «امت گوش بفرمان خود» اکنون فروتنانه بر خود فرض دانسته تا مسئولیت این شکست را رسماً پذیرفته و از امتش بابت ناپختگی طراحی استراتژيکش عذرخواهی کند.
نکته جالب تر آنکه میرحسین موسوی و مهدی کروبی و محمد خاتمی که تاکنون بعنوان رهبران اصلی جنبش سبز در داخل ایران تعریف و تعیین شده اند پیش تر بر حضور گسترده و با احراز هویت سبز در این تظاهرات تاکید کرده بودند.
حال با توجه به اصرار سبزها بر گسترده بودن تظاهرات 22 بهمن بدلیل حضور ایشان در تظاهرات مزبور و با توجه به فقد نماد سبز در این تظاهرات که امکان کمیت سنجی را از تحلیلگران سلب کرده، طناز مزبور رندانه با عذرخواهی بابت شکست استراتژی «اسب تروا» ضمن مصادره جمعیت حاضر در تظاهرات 22 بهمن بنام خود، هم زمان این پیغام را نیز به آقایان موسوی و کروبی و خاتمی منتقل کرده که:

امت سبز قبل از شما گوش بفرمان من اند!
مثل چنین حجتی بمثابه رندی ملانصرالدین است که وقتی مواجه با پرسش چند تائی ستارگان آسمان شد، پاسخ داد:
یک میلیون و نهصد و هشتاد و هفت هزار و چهار صد و چهل و پنج تا و شصت و شش تا!
و وقتی از ایشان پرسیدند از کجا معلوم که راست می گی؟
گفت:
باور نمی کنید بشمارید!

۵ نظر:

ناشناس گفت...

از یک مشت بچه ژیگول که دنیای سیاستشون در تویتر و فیسبوک خلاصه میشه باید هم توقع داشت که رهبر جنبششون هم یک دلقک باشه. کلّ قضیه خنده داره و در آن واحد باعث افسردگی هم هست. اینقدر جوونهای ما از باغ بیرونن یا عقلشون کمه؟

به زودی ارباب این آقایون سبز خارج نشین که دارن دلار سبز رنگ خرج این قلمها می‌کنن به این نتیجه میرسند که دارن پول تو چاه میریزن. من پیشنهاد می‌کنم آقایون تا میتونند این جنبش سبز رو بدوشن، حقوق بشر رو هم همینطور چون بزودی این پستون خشک میشه و باید یک لقمه نون حلال در بیارن.
ممد

ناشناس گفت...

حالا شما هم احساس خود کم بینی نکنید و دچار حسادت نشد. آقای نبوی در حالی که اهل طنز هستند میتوانند جدی باشند و جدی هم هستند به موقع. و اینکه مسلما تعداد افرادی که مقالات طنز یا غیر طنز نبوی را میخوانند مسلم بیشتر از شما هست که شاید میخواهید با این مقاله خود را بشناسانید!!! کمکی نمیکنید لطفا سنگ اندازی نکنید!! کوشاماندگار

حامد گفت...

جالب بود. تناقض های از این دست زیاد هست.
جناب سجادی،
چندی پیش وعده دادید در فرصتی مناسب دلایل خود مبنی بر خاتمه جنبش سبز رو منتشر کنید. به نظر شما الان زمان مناسبی نیست؟

با سپاس

داریوش سجّادی گفت...

جناب حامد
اتفاقاً مدتی است که اینجانب نیز به صرافت انتشار نظراتم در خصوص اشتباهات جنبش سبز و انحراف آن رسیده ام
امیدوارم بزودی مطلب مزبور را منتشر کنم
از پی گیری شما ممنون

ناشناس گفت...

عجالتا عرض کنم که من با بسیاری از حرف‌ها و نظرات ابرنیم نبوی موافق نیستم. اما برا من جای سوال است این چه رویه‌ای هست که شما پیش گرفتین؟ ابراهیم نبوی عذرخواهی نکنه، میشه خائن ملت، مرفه خارج نشین که دچار مالیخولیای رهبری است و کلی‌ فحش میخوره؛ عذر خواهی‌ هم که میکنه، میاین طرف رو با ادبیاتی تحقیر آمیز (طوری نوشته طناز که گویی طنز نویسان، ملیجک دربار هستند!) متهم به توّهم رهبری جنبش سبز می‌کنین. ایشون به عنوان یکی‌ از کسانی‌ که پیشنهاد نا موفق اسب تراوا رو مطرح و حمایت کرده بود، به زعم خود از مردم عذرخواهی کرد. این پسندیده تر از عمل بسیاری از افرادی بود که در رأی گیری بالاترین، از این طرح حمایت کرده، و صرف ناشناخته موندن، بعد از ۲۲ بهمن به عنوان منتقدین متفکر، به جّد طرح "اسب تراوا" رو به چالش کشیدند!! این کار شما من رو یاد حکایت مرد روستایی و پسرش و خرسواری میندازه