۱۳۹۱ اسفند ۱۰, پنجشنبه

از جیمز باند تا جیسون بـُرن ــــ از جیسون بـُرن تا قاسم سلیمانی!


قهرمان سازی بر مبنای تخیل یکی از بارزترین وجوه سینمای هالیوود است. علی رغم این نمی توان منکر شد که طی 50 سال گذشته سینمای هالیوود در مقابل «جیمز باند» قهرمان اسطوره ای انگلیسی ها همواره یک قدم عقب بود تا آنکه بالاخره آمریکائی ها بر تردید خود فائق آمدند و نسخه آمریکائی «جیمز باند» را نیز روانه بازار کردند.
Jason Bourne نسخه کپی برداری شده از James Bond انگلیسی هاست که تعمداً حتی «سر نام» بکار گرفته شده در نسخه جدید آمریکائی با همان حروفی آغاز می شود (J-B) که پیش تر مامور زبده MI6 از آن برخوردار بود. ظاهراً در این کپی برداری اصل بر هم ذات پنداری بین این دو قهرمان مجازی بر روی صفحه سلولوئید است.
تنها نکته ظریف در این میان جنس و ماهیت قهرمانان هر کشوری است.
هر اندازه قهرمانان بزن بهادر و برومند و زیرک آمریکائی و انگلیسی موجودیت خود را عموماً مدیون پرده مجازی سینمایند اما اکنون و در عالم واقع ماشین نظامی آمریکا و انگلیس با همه پروپاگاندای گسترده شان در منطقه زمینگیر قهرمانانی واقعی از جنس سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده مقتدر سپاه قدس ایران شده اند. سرداری که بنقل از نیویورک تایمز: ترس را به جان آمریکائی ها در خاورمیانه انداخته و قدم به قدم در کمین شکار این شیر ایرانی اند!

۱ نظر:

ناشناس گفت...

emameh zaman negahdarash bashad khoda poshteh hagh hast
zendeh bashe bozorg mardeh iran va ghovateh ghalbeh mostazafan