۱۳۹۳ خرداد ۲۳, جمعه

خطای استراتژیک آیت الله!



فتوای جهاد آیت الله سیستانی علیه تروریست های داعش یک اشتباه استراتژیک و اقدامی نسنجیده و عجولانه بود که می تواند دامنه بحران در منطقه را عمق بخشیده و مبارزه با تروریست های تکفیری را مبدل به یک نبرد خون چکان بین شیعه و سنی نماید که دامنه آن تا ایران نیز گسترش یابد. خصوصاً آنکه داعش از این توفیق برخوردار شده تا در پیشروی خود برخی از عشایر سنی و بعثیون را نیز با خود همراه سازد.
شتابزدگی آیت الله در صدور این فتوا دست ایران را نیز بعنوان وطن شیعه بشدت بست و قدرت مانور ایران در بحران عراق را محدود کرده و مشکل و راه حل مشکل را غامض تر کرد.
اکنون بر عهده ایران است تا با حذق «بحران» را مدیریت کرده و مانع از دامن زدن به جنگ شیعه ـ سنی شود.

۷ نظر:

زهرا گفت...

سلام
اقای سجادی به خاطر مقالات هوشمندانه تان ممنون
شما صحبتهای اخیر ایت الله خامنه ای را در روز ۱۴ خرداد راجع به تکفیریها به خاطر دارید ؟ یک قدم و شاید چند قدم جلو تر از حوادث. گفتند که ما تصمیمات برای کشتن آنها نداریم اگر حمله کنند با مشت ما روبرو می شوند ولی ما دشمن واقعی مان را می شناسیم. اینها دشمن واقعی ما نیستند کسانی که پشت سر آنها هستند دشمنان ما هستند. امروز تقریبا اقای روحانی هم همین را گفتند یعنی آنچه دشمنان ایران رفتند پنبه شد

ناشناس گفت...

با سلام

مطمئن نیستم که این کار آیت‌الله خطاست. ایشان آن کاری را که باید انجام دهد به خوبی‌ انجام میدهد.

بعد از اشغال عراق توسط آمریکا و انگلیس و سازش ایشان با اشغالگران برای این حقیر واضح شد که ایشان نوکر اینگلیسیهاست. سند و مدرکی‌ ندارم ولی‌ شکی هم ندارم. آدمی‌ که از قرار سالها از منزلش خارج نشده بود "برای معالجه" به لندن سفر میکنه (سال ۲۰۰۴). تصادفا! بعد از این سفر در جنوب عراق که ایشان نفوذ خواستی‌ دارند، تلفات سربازان انگلیسی به شکل چشمگیری ناچیز شد.

این فتوای آیت‌الله هم در راستای سیاستهای کلان قدرتهای فرا منطقه‌ای و بدون تردید با هماهنگی آنها انجام شده. خطا و ناشیگری هم در کار نیست.

صد البته که این کار دست ایران را در پوست گردو میزاره و به ضرر منافع ملی‌ ایران میتونه باشه. عجله در صدور این فتوا بسیار سوال بر انگیزه و تئوری نوکر بودن ایشان را تقویت میکنه.

امیدوارم که دولتمردن ایران به این تله جنگ شیعه‌سنی که به وضوح براش داره برنامه ریزی و تبلیغات میشه (در رسانه‌های غربی) نیفتند.



جواد

رضا گفت...

جناب سجادی عزیز سلام.به نظرم فتوای ایت الله سیستانی را باید فراتر از قالب رقابت شیعه و سنی نگاه کنیم در واقع اکثریت سنی های عراق هم میدانند که داعش چه قرائت افراط گرایانه ای از دین اسلام دارند و ممکن است اسباب زحمت انها شوند و حاضر نیستند در دام بازی داعش که در واقع بازی عربستان برای مقابله با نفوذ ایران در عراق است بیوفتند این فتوا در واقع میتواند کمکی به نیرو های ارتش عراق بکند ونقش مهمی در بسیج مردمی داشته باشد در این میان دولت نوری المالکی میتواند با تلاش خود زمینه رفع نگرانی های و جلب نظر سنی های عراق را بدست اورد البته اکثریت مردم عراق از شیعیان هستند واین یک واقعیت است.

رضا گفت...

جناب سجادی با سلام.من نظرمو برای شما فرستادم و ممنون که منتشر کردین منتظر مقاله من دارم اژیر میکشم هستیم.اما به نظرتون داعش میتواند نماینده اقلیت سنی عراق در برابر دولت شیعه مالکی باشد و نکته دوم به نظرتون رسانه هایی مثل بی بی سی بیشتر بر1- نقش نزاع مذهبی در این بحران میان شیعه و سنی و2-ناکارامدی دولت نوری مالکی مانور نمیدن؟
ممنونم

داریوش سجّادی گفت...

خیر جناب رضا
قطعا داعش نماینده اهل سنت نیست من هم چنین ادعائی نکردم و تنها هشدار سوء استفاده تکفیری ها از فتاوی از این دست را دادم و تنها 24 ساعت وقت لازم بود تا خبر زیر منتشر شود:
اتحادیه جهانی علمای مسلمین مستقر در دوحه قطر با "انقلابی" خواندن اعضای داعش درخواست‌ مرجع شیعیان عراقی را برای جنگ با شبه نظامیان افراطی در شمال این کشور مورد انتقاد قرار داده و آن را یک "انقلاب علیه اهل تسنن" خواند.

خبرگزاری فرانسه، اتحادیه جهانی علمای مسلمین با اشاره به اقلیت سنی‌ها در عراق مدعی شده است که تحولات عراق درنتیجه سرکوب و محروم کردن مردمی است که خواهان آزادی هستند.

این اتحادیه که رهبری آن را یوسف قرضاوی، برعهده دارد، فتوای اعلام شده توسط آیت‌الله العظمی سیستانی،‌مرجع عالیقدر شیعیان برای مسلح شدن مردم عراق را محکوم کرده و ادعا کرده است: این فتوی تنها باعث بروز جنگ خانمان‌برانداز فرقه‌ای می‌شود.

اتحادیه جهانی علمای مسلمین کنترل گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" را بر تعدادی از مناطق در عراق "انقلابی مردمی" خوانده است .

در بیانیه اتحادیه که یوسف قرضاوی آن را امضا کرده، ادعا شده است: فروپاشی کامل نیروهای نظامی، امنیتی و پلیس در عراق از "هیچ" به وجود نیامده و تنها می‌توان علت آن را انقلابی مردمی دانست.

این اتحادیه در ادامه بیانیه خود آورده است:‌ ما به برادران شیعه و سنی خود در عراق و مناطق دیگر تاکید می‌کنیم تا از دامن زدن به جنگ خانمان‌برانداز فرقه‌ای اجتناب کنند و از آن‌ها می‌خواهیم تا در کنار برادران سنی‌ برای دستیابی به یک راه‌حل معتبر و قابل‌قبول بایستند.

پس از فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی،‌ رهبر شیعیان در پیوستن عراقی‌ها به جنگ علیه شبه‌نظامیان، هزاران داوطلب شیعه ثبت‌نام کرده‌اند.

اتحادیه علمای مسلمین جهان با درخواست‌ برای تشکیل یک دولت اتحاد ملی، در بیانیه خود تاکید کرده است: اقدامات شبه نظامی تنها توسط یک گروه افراطی به وقوع نپیوسته است. این یک انقلاب علیه شیعیان نیست. بلکه هدف آن احیای حقوق مشروع است.
http://www.parsine.com/fa/news/191125/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D9%82%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%DA%A9%D9%85-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C
در شرارت کثیف بی بی سی هم تردید نکنید که در حال ریختن نفت بر آتش اختلافات فرقه ای است

ناشناس گفت...

فتوای ایت الله سیستانی فراتر از یک فتوای جهادی شیعی ست. همانطور که میبینید به خاطر تاکید ایت الله بر عنصر ملی گرایی و جلوگیری از خطر تجزیه شدن اکثریت شیعه عراق به همراه اقلیت سنی به ندای ایت الله لبیک گفتند و اعلام آمادگی کردند!

Unknown گفت...

نویسنده ی محترم جناب آقای سجادی
اگر وقت کردید یک مقدار نوشته های خود را دوباره بخوانید... من به عنوان یک فرد ایرانی پارسی زبان خواندن نوشته ی شما را "بسیار دشوار" میابم. دوست عزیز، برای اینکه به خواننده بخواهید بگویید که نوشته تان پر مغز است نیازی نیست که آنرا با استفاده از واژگان عربی ای که هیچ گاه من پارسی زبان به کار نمیبرم انباشته کنید. "حذق"! را شما نیاز دارید دوست کم سواد