۱۳۸۸ اسفند ۲۳, یکشنبه

چهارشنبه سوری، فرصت یا تهدید؟


در آستانه عید نوروز و رسیدن آخرین چهارشنبه سال و مراسم چهارشنبه سوری روز یک شنبه خبرگزاری های داخل کشور بنقل از آیت الله خامنه ای اعلام کردند:
«مراسم چهار شنبه سوری مبنای شرعی ندارد و مستلزم ضرر و فساد زیادی است که مناسب است از آنها اجتناب شود»
شخصاً و بالاتر از آیت الله خامنه ای معتقدم چهارشنبه سوری نه تنها مبنای شرعی ندارد بلکه مبنای عقلی هم ندارد و اساساً با هیچ ادله عقلی و شرعی نمی توان چنین مراسم و آئینی را فهم و هضم و توجیه کرد.
اما بقول آمریکائی ها:
?Who Cares
چه اهمیتی دارد؟ اساساً مگر می توان از عموم شهروندان یک کشور و قاطبه پیروان یک دین و آئین مطالبه رفتاری صدر در صد و ماکزیممی از تعقل و شعور و عقلانیت داشت؟
مگر مراسم هالوئین که همه ساله در آمریکا و مجموعه کشورهای مسیحی برگزار می شود و به شدت هم شبیه مراسم چهارشنبه سوری ایرانیان است برخوردار از ریشه و مبانی عقلی و استدلالی است؟
هالوئین هم ریشه در خرافات و تخیلات یک ملت دارد که در حال حاضر مبدل به بهانه و رسمی بمنظور شادی و خوشگذرانی مشتی جوان در غرب شده که به اقتضای سن شان در جستجوی آنند تا از هر فرصتی بمنظور شادی و تفرج و خوشگذرانی و بلکه عیاشی بهره ببرند.
ایضاً جوانان ایرانی نیز هیچ تفاوتی با جوانان دیگر نقاط جهان نداشته و در این سنین در اوج تخیّل فهم و توهم فرزانگی و عقلانیت و خودبرتربینی مترصد آن بوده و هستند تا به اقتضای سن و مطالبات خوش باشانه و تفرج طلبانه و جلوه گرانه مقتضی این دوران از عمر از فرصت های ملی و دینی و آئینی بهره برده و در کنار دوستان و هم سن و سالان شان ایام و ساعاتی را صرف خوش باشی و خوشگذرانی و شادی و تفرج کنند.
مگر می شود از عموم جوانان توقع زهد و تقوای صدر در صدی و رفتار عقلانی کرد؟
گذشته از آنکه حکومت می تواند با اعمال درصدی از درایت و حزم اندیشی با به دست گرفتن ابتکارعمل راساً مدیریت چنین مراسمی را به عهده گرفته و با ارائه خدمات سالم و تضمین شده هم درصد ضایعات و خسارات در چنین مراسمی را تقلیل دهد و هم خود را در شادی مشروع جوانان شریک کند و هم موجبات تخلیه بهداشتی پتانسیل های جلوه گرانه و شادی طلبانه جوانان را بنحو احسن فراهم آورد.

۶ نظر:

ناشناس گفت...

تو چیکاره حسن مملکتی که رو حرف اون ... تکمله میدی ؟

... شو بشین ببین مردم چهارشنبه سوری رو چطور جشن میگیرند.

قبل از اینکه شما...ها مملکت رو ... چهارشنبه سوری جشن آدمونه بود .

اون ... که گفت رهبر من اون جوان 13 ساله است که با نارنجک زیر تانک میره باعث و بانی این حماقت های چهارشنبه سوری هستش.

به جای این مزخرف بافی ها سعی کن جوانها رو با جشن چهارشنبه سوری همونطوری که قبل از این انقلاب آشغالی انجام میشد آشنا کنی اگر شرف داری!

ناشناس گفت...

داریوش جان، بی خیال برادر من، یه خورده ننویس بشین بخون برات بهتره، به نظر می یاد بیش از فکر کردن می نویسی فقط

ناشناس گفت...

زیبا بود

ناشناس گفت...

آیا شده انتقادی از رهبر داشته باشید ؟
:)
شما برای من مثل استاد میمونید و محترمید اما آیا واقعا اشتباهات مقابل رو نمیبینید یا خود سانسوری میکنید با سپاس

داریوش سجّادی گفت...

دوست ناشناس
خیر
من هرگز خودسانسوری نکرده و نمی کنم و مطمئناً بر حسب موضوع از آیت الله خامنه ای نیز انتقاد خواهم کرد البته چنین کاری نه شجاعت می خواهد و نه خرق عادتی است و توصیه صریح اسلامی و اخلاقی است و نباید و نمی توان از چنین امر شایسته و بایسته ای که در سنت دینی ما نیز توصیه شده شانه خالی کرد
اگر سوال خاصی در مورد ایشان دارید بفرمائید تا در صورت برخورداری از بضاعت و دانش سیاسی لازم پاسخ بگویم
در ضمن اجازه دهید رابطه بنده با مخاطبانم از جمله جنابعالی صرفاً در همان حد طلبگی باشد و صفت استادی را شایسته اینجانب ندانید
موفق باشید

M گفت...

VAY KHODAYEH AZEZAM CHEGHADR DOROST GOFTED

CHAND SHALEH PESH RAFTEH BODAM IRAN MOSADEF SHODEH BOD BA 4 SHANBEH SORY KHODAYEH MAN DEVANEH KONANDEH BOD INGHADR TARSEDEH BODAM INGHAR JANG SHODEH BOD

DELAM BARAYEH MAREZH KHELI MESOKHT MESLH MADAR BOZORGEH KHODAM TEFLAK BA HAR TARAGHEH MASLEH GOJESHK MEPARED BALA
KASH DOLAT 1 KARY KONAD