۱۳۹۲ اسفند ۲۵, یکشنبه

بالماسکه روحانی!


سالها پیش ذیل مقاله ای انتقادی خطاب به وزیر خارجه وقت (ولایتی) نوشتم:

«اگر نمی تونی اونی بشی که دوست داری بشی! سعی کن اونی بشی که می تونی بشی»!
بر همین محور معتقدم دکتر حسن روحانی نیز در حال بُردن بار کجی است که با این سیاق به منزل مراد نمی رسد!
مشکل عمده روحانی قبل از عوامل بیرونی، روحیات و خلقیات شخصی ایشان است.
وی بنا به «دلالت های شخصیتی» عرصه سیاست ورزی را در قامت یک «جشن بالماسکه» فهم کرده و به همین اعتبار خود را ملتزم به لوازم چنان جشنی کرده است.
جشنی که اصلی ترین شرطش پذیرش «ماسک» بر چهره داشتن است و روحانی نیز برای خوش درخشیدن در چنین جشنی خود را مجهز به صورتک های مورد اقبالش کرده.
همین رویکرد مانع از خودباشی روحانی شده و ایشان را ترغیب می کند تا در مقام رئیس جمهور به اقتضاء خود را با فضیلت اخلاقی خاتمی در کنار اعتدال ادعائی هاشمی و انقلابی گری احمدی نژاد توامان «ماسک آمائی» کند!
یک جهد و سعی بلیغ که در نهایت بدلیل فقد اصالت و صرفاً ادا بودن نه توفیق آن را به ایشان می دهد تا «خاتمی شود» و نه توان «هاشمی شدن» را برای ایشان فراهم می کند و نه منجر به خلق استعداد «احمدی نژادی شدن» ایشان خواهد شد!
هر چند طی 7 ماه گذشته روحانی سعی کرده در نشست با اقشار فرهنگی با ماسک و گویش خاتمی ظاهر شود و از ایشان دلربائی کند. هم چنان که در جمع تکنوکرات ها اهتمام می ورزد با صورتک هاشمی و ادبیات تکنوکراتیک و معتدلانه جذب مخاطب کند و متقابلاً در جمع سپاهیان و بسیجیان و اقشار مذهبی از گفتمان انقلابی از جنس احمدی نژاد بهره ببرد تا خود را آنگونه القاء کند که «آنچه خوبان همه دارند تو یک جا داری»! اما بدلیل همان «فقد اصالت» گویش و پویش ایشان مُبدل به گویش و پویشی تصنعی از جنس ادا در آوردن شده که فاقد عمق محتوائی است.
آقای روحانی
اگر نمی توانید آنی باشید که دوست دارید باشید لااقل «خود» باشید!


۸ نظر:

ناشناس گفت...

چند نفر این وبلاگ شما رو می‌خونن؟ بعد از مناظره شما با آقای عبدی و همچنین طفره رفتن به جواب دادن به یکسری سوال اساسی مثل وابستگی عمیق نظام به روسیه برای دشمنی با غرب (عدم استقلال) و اولویت کرامت انسانی مخالفان بر دهنکجی به جهان گمان نمی‌کنم حرفتون برندگی داشته باشه. تحلیلگری که زبانش در مقابل سوالات اساسی و مسائل راهبردی الکن باشه و فقط تخم نفرت بپاشه و قربون صدقه حکومت بره نمی‌دونم به چه دردی می‌خوره. راستی قرار بود وبلاگتون رو پولی کنین چند سال پیش. چی شد؟ کسی نخرید؟ عجب نداره. خوشحالم حالا که شما تفکر نفرت‌پراکنانه‌تون رو تغییر نمی‌دین لااقل مخاطب چندانی هم ندارین که این افکار فاشیستی رو یاد بگیرن. در امان حق

ناشناس گفت...

درود
فرمایشتان متین و استوار بود من نیز پیش پیش میبینم
روزهای سخت روحانی را .آقای جیم

mjdeh گفت...

یا مقلب القلوب و الابصار
یا مدبر اللیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال
حول حالنا الی احسن الحال
سال نو بر شما و همه اهل خانواده مبارکباد
ostadeh azezam arezoyeh mofaghyat dr saleh jaded baratan daram

ناشناس گفت...

hamin tor be karetan edameh beded , va be vez vezeh magasha gosh naded
mofagh bashed

ناشناس گفت...

Sale no mobarak chobr do sar tala

ناشناس گفت...

تحلیاتان کاملا درست است

ناشناس گفت...

KOJA HASTED !!! NEGARANETAN SHODEM , 1 KHABAR BEDED BE DOST-TARATAN onjor ke man shoma ra meshenasam .in ghadr be marefat .nested , va hadeh aghal javabeh tabrekha ra medaded .VALI hala !! zod 1 khabar az salamate khodetan be ma bedahed

داریوش سجّادی گفت...

با سلام و پوزش
در تعطیلات نوزوز مشغول امور معوق بودم. انشاالله خواهید بخشید و سال نوی شما نیز مبارک باد