۱۳۹۹ خرداد ۱۴, چهارشنبه

از سجادی تا جورج فلوید!



به گواه تاریخ، جسد و جنازه در ظهور و بروز جنبش‌های اجتماعی ـ سیاسی تاریخ معاصر جهان نقشی غیر قابل کتمان داشته است.
از نهضت مشروطه ایران که با کشته شدن مظلومانه «سیدعبدالحمید سجادی» طلبه اراکی توسط عین الدوله حاکم مستبد تهران، موجبات آغاز و انفجار و تحقق نهضت مشروطیت در ایران شد تا جنبش کنونی «نمی‌تونم نفس بکشم» در آمریکا که آن نیز با کشته شدن ناجوانمردانه «جورج فلوید» توسط افسر پلیس شهر مینیاپولیس آمریکا را به آشوب کشید و فضای سیاسی ـ اجتماعی سراسر آمریکا را تحت الشعاع قرار داده در جمیع مواردی از این دست عموما «کشته یا کشته‌سازی» چاشنی آغاز و استمرار اعتراضات گسترده و سراسری مردم علیه نظمی شده که بنا به هر دلیلی تامین کننده خواست و توقعات و مطالبات جامعه مزبور نمی‌باشد.
هر چند جنبش اعتراضی «نمیتونم نفس بکشم» علی‌رغم وسعت و گستردگی فاقد چشم‌انداز روشن است و بدلیل «فقدان رهبری» پیش‌بینی ناکامی و عدم موفقیت‌اش دور از ذهن نیست.
علی‌ایحال نکته مغفول در جنبش اعتراضی فعلی آمریکا نقش بی‌بدیل «تصویر» در برون‌ریخت خشم معترضین است.
صرف نظر از قتل مظلومانه جورج فلوید و علی‌رغم جنایت سبوعانه آن پلیس قاتل، اصلی ترین و محوری‌ترین عامل در برون‌ریخت خشم اجتماعی ناشی از این جنایت حضور بموقع یک شهروند و ثبت ویدئوئی این جنایت و انتشار بموقع آن بود که بستر این شهرآشوبی عظیم را فراهم کرد.
شهروند گمنامی که تاکنون خودش را معرفی نکرده و چگونگی حضور و ثبت بموقع آن جنایت هولناک را اطلاع رسانی ننموده و اکنون در سکوت خود و گوشه‌ای خلوت به بحران بزرگی که آفریده به دیده حیرت می‌نگرد!
قدر مسلم این شهروند خبرنگار هر کسی که هست عامل اصلی انفجار اجتماعی فعلی در آمریکا است و شایستگی آن را دارد تا نامش به عنوان عامل موجده و مشدده یکی از بی‌سابقه‌ترین شورش‌های اعتراضی در تاریخ تحولات سیاسی ـ اجتماعی آمریکا ثبت شود.

#داریوش_سجادی

هیچ نظری موجود نیست: