۱۳۹۹ خرداد ۱۶, جمعه

ماموت!


در کانون بحران کرونا در ایالات متحده و در میانه جنبش اعتراضی علیه قتل جورج فلوید و در آستانه انتخابات نوامبر که ترامپ را عمیقا دچار استیصال کرده، تبادل مایکل وایت با مجید طاهری بین تهران و واشنگتن تا آن اندازه برای ترامپ وجدآور بود تا با ذوق‌زدگی به ایران پیشنهاد مذاکره بمنظور معامله‌ای بزرگ بدهد.
هر چند وجد و جهد ترامپ قابل فهم است و بدینوسیله می‌کوشد موقعیت متزلزل شده‌اش در انتخابات نوامبر را از طریق کسب یک پیروزی چشمگیر در سیاست خارجی ترمیم و پیروزی‌اش را تضمین کند اما واقعیت‌ها حاکی از فقد شعور سیاسی نزد این ماموت ناآشنا با اقتضائات دنیای سیاست است.
ترامپ را به اعتبار بی‌پرنسیبی سیاسی می‌توان با سنت سیاسی دارالخلافه اموی در قرن ۶۰۰ میلادی و با دومین خلیفه این خاندان (یزید ابن معاویه) مشابهت داد.
زن‌باره‌ای میمون‌باز که بر خلاف پدرش (معاویه) فاقد حداقل مکر و حزم‌اندیشی و شعور سیاسی بود.
آقای ترامپ هر چند مانند «یزید» فاقد عقل سیاسی است اما کاش لااقل مانند معاویه از مشاور زیرک و مکاری چون عمروعاص برخوردار بود تا مشاهده می‌کرد چگونه و مُحیلانه مذاکره و حکمیت را به امام نخست شیعیان تحمیل کرد!
آقای ترامپ ـ سیاست نمی‌دانید.همچنانکه مذاکره را نمی‌دانید! مشکل شما به ایرانیان همان مشکل شیعیان با یزیدیان است.
سلف‌تان در دارالخلافه شام مانند شما سیاست نمی‌دانست. اینکه رقیب‌تان را در دو گانه «مرگ یا ذلت» قرار داده و همه پل‌های پشت سر را خراب کنید و در عین حال در جستجوی مذاکره باشید چنین امری موید بی صلاحیتی و بی‌شرافتی‌تان در دنیای سیاست است.
پیرمرد آنقدر احمق است که نمی‌فهمد نمی‌توان دستور مستقیم ترور ارشدترین و محبوب‌ترین فرمانده نظامی ایران را شخصا صادر کرد و در فردای «شهادت سردار» بشکن شادمانی بزند و اکنون پیشنهاد مذاکره به ایران بدهد.
جناب آقای پرزیدنت ـ با ترور سردار شانس مذاکره با ایران را از دست دادید و نزدیک شدن هر مسئول ایرانی به شما بمعنای مرگ سیاسی آن مسئول است و ایرانیان گردن آن مسئولی که با قاتل سردارشان مذاکره کند، می‌شکنند.
کاش مانند معاویه عمروعاصی داشتید تا شما ر ا مشق سیاست می‌کرد!

#داریوش_سجادی


هیچ نظری موجود نیست: