۱۳۹۰ بهمن ۹, یکشنبه

اسکاری برای ندادن!



در سیاست یک احتراز نانوشته مورد توافق عموم تحلیلگران برسمیت شناخته شده و آن پرهیز از پیش بینی کردن است تا جائی که این امر بشکل یک ضرب المثل در سیاست مطرح شده مبنی بر آنکه:
یک سیاستمدار هیچ وقت نباید پیش بینی کند!
علی رغم این شخصاً مایلم در مورد فرجام فیلم «جدائی نادر از سیمین» در کسب یا عدم موفقیت در کسب اسکار یک پیش بینی کنم!
هر چند شخصاً فیلم فرهادی را اثری ضعیف می دانم که دلائلش را قبلاً و در جائی دیگر گفته ام (پادشاه لخت است) و هر چند شخصاً برای اسکار و ماهیت این جشنواره ارزشی محتوائی قائل نیستم اما گذشته از اینها به دو دلیل «حسی و شخصی» معتقدم فیلم فرهادی به احتمال زیاد نخواهد توانست موفق به کسب اسکار بهترین فیلم «خارجی» شود در عین حالی که به احتمال زیاد اسکار بهترین فیلم نامه را تصاحب خواهد کرد.
اساساً تصور می کنم یکی از دلائلی که «جدائی نادر از سیمین» برخلاف توقع و انتظار در کنار نامزدی بهترین فیلم خارجی، نامزد بهترین فیلم نامه نیز شد عدم رغبت جهت اعطای اسکار بهترین فیلم خارجی به اثر فرهادی باشد چرا که آشنایان با هالیوود بخوبی از میزان نفوذ و سلطه دنیای یهودیت سیاسی (صهیونیسم) بر هالیوود و ایضاً جشنواره Academy Awards  مطلعند. بر همین اساس تصور اعطای اسکار بهترین فیلم خارجی به فیلمی از ایران در حالی که هم زمان فیلم «پانویس» هم بنمایندگی از اسرائیل در کنار فیلم اصغر فرهادی، نامزد بهترین فیلم خارجی شده تصور دور از انتظاری بنظر می رسد. لذا و احتمالاً نامزد شدن غیرمترقبه «جدائی نادر از سیمین» در بخش بهترین فیلم نامه به این خاطر بوده که در ازای ندادن اسکار بهترین فیلم خارجی به فرهادی لااقل فیلم نامه آن را بی نصیب از اسکار نگذارند.
برای این پیش بینی یک دلیل شخصی هم دارم که صبر خواهم کرد و در صورت تحقق پیش بینی ام آن را اعلام خواهم کرد!
علی ایحال در صورت عدم تحقق پیش بینی مزبور دیگران از آن درس بگیرند و پایبند به همان اصل «لزوم پیش بینی نکردن در دنیای سیاست» بمانند!!! هر چند شخصاً برای ریسک کردن در دنیای سیاست هم ارزش قائلم و پیش بینی کردن هم نوعی ریسک کردن است که در صورت درست درآمدن «اعتبار زاست» و همچنانکه خلاف آن نیز «اعتبار سوز» است.
http://sokhand.blogspot.com/2012/01/blog-post_19.html

۵ نظر:

مجید گفت...

ابتداعا تبریک به خاطر فرایند جدید کامنت گذاری!

ضمنا در صورت عدم تحقق آن امیدوارم که دلیل شخصی خود را نیز بگویید!

همچنین بنده فکر میکنم که به علت اینکه نه سیخ بسوزد نه کباب از هم اکنون هر دو فیلم به احتمال زیاد یکی از جوایز را خواهند برد. البته بنده نه به علت هنری بودن فیلم اظهار نظر میکنم چرا که تا این لحظه موفق به ملاحظه فیلم مزبور نشده ام به این خاطر عرض میکنم که مسایل سیاسی به صورت وحشتناکی در چنین مواردی دخیل است! و از آنجاست که به نظر میاید فیلمی که طرفداران زیادی در میان اقشار اپوزیسون دارد برای خوشحالی و گرم نگه داشتن تنور ایشان این کار را خواهند کرد!

داریوش سجّادی گفت...

جناب مجید
ضمن تشکر قطعاً در هر صورتی دلیل شخصی اش را نیز خواهم گفت

عسگری گفت...

با عرض ادب و احترام و تشکر از افتخار همراهی که به ما برای دوره جدید وبلاگتان دادید.

بله من هم موافقم، مسلم است که در هرچیزی میان ایران و غرب سیاستی خوابیده است و اسکار هم فرصتی است برای دنیای غرب که خود را حامی ایرانیان مستقل و مخالف صادق! حکومت ایران نشان دهند. اما شخصا از موقع شناسی و صلح طلب نامیدن ایرانیان توسط فرهادی در جهت تنش زدایی استقبال می کنم. حال باید بنشینیم و ببینیم کدام یک از دو گزینه فوق قسمت سینمای ایران است. انشالله که خیر است.

Saeed گفت...

اما خدايا تو شاهدي که ما هيچ چيزي رو براي خودمون نخواستیم. حالا ما مانده ایم و تقاص اين همه اشتباه ديگران و بازيگوشي خودمون. اگه شما فکر می کنی اشتباهی هستی پس شاید تقصير شما بود، تقصير ديگران هم بود.
اما من اعتقاد دارم اگه خدا بخواد هیچ گاه اشتباهی نیستی.

جناب سجادی عزیز سلام
منم پیش بینی می کردم دیگر نتوانم در اینجا نظری دهم اما امیدوارم با ریسک و محبت تان به اعتبار خود بیفزایم.

با اینکه با نظر شما و آقای مسعود فراستی در مورد فیلم یک جدایی تقریبا موافق نیستم خصوصا با واژه بی صلاحیت ترین شما. اما با نظر هر دویتان در مورد اسکار و جشنواره هایی از این قبیل موافقم خصوصا با توضیح خوب آقای فراستی و واژه سیگنا مثبتش در این مورد:
http://parsaspace.com/files/4659104884/?c=1091

با وجود اینکه می دانم بسیار کم اهل پیش بینی هستید تا جایی که دیگر اسمش را پیش بینی نمی گذارند اما مانند شما! آرزو دارم همین یک پیش بینی تان نیز تحقق پیدا نکرده و آقای فرهادی بتواند جایزه بهترین فیلم خارجی رو دریافت کند تا روزنه امیدتان در هالیود افزایش یابد اما چاره ای نیست می دانم که پیش بینی تان تحقق پیدا می کند. ضمن اینکه در هر دو حالت مطمئن باشید میزان اعتبارتان در نزد ما محفوظ است.

بازم ممنونم.
saeed1800

مجید گفت...

یک مطلب جالب و مرتب جدیدا خواندم احساس کردم شاید برای دوستان جالب باشد!

http://alef.ir/vdcivzazut1a5y2.cbct.html?141780