۱۳۹۲ فروردین ۳, شنبه

مرز واقعیت و توهم در سیاست


عرصه سیاست مکان مناسبی برای عواطف احساساتی نیست و در این عرصه نمی توان بر اساس نفرت ها و شیدائی ها گمانه زنی و پیش بینی و قلم فرسائی و ایضاً طراحی کرد و توقع داشت تا با دیوار سخت واقعیت نیز برخوردی نداشت.
دو سال پیش و بدنبال حمله ارتش اسرائیل به کشتی ترکیه ای مرمره، آن تراژدی را سناریوئی طراحی شده از جانب تل آویو و بمنظور «بدل سازی» از دولت ترکیه در مقابل ایران قلمداد کردم (مقاله لیلی با من است) و ذیل آن تصریح داشتم:
هر چند برخی از تحلیل گران سیاسی ... معتقدند پیرو سیاست ورزی متعارف و حسابشده دولتمردان ترک، اکنون دولت ترکیه موفق شده علم مبارزه با اسرائیل را از تهران به آنکارا منتقل کرده و خود را جلوتر از ایران در خط مقدم مبارزه با اسرائیل تعریف نماید. اما شخصاً ضمن پذیرش چنین واقعیتی بر این باورم که این امر قبل از آنکه محصول حزم و فراست دولتمردان ترکیه باشد ناشی از دوراندیشی و خواست و تمایل استراتژیست های اسرائیلی است که تعمداً و به ظرافت در صدد گرفتن علم مبارزه «تهران با تل آویو» از ایران و دادن آن به پایوران حکومت در آنکارا بر اساس تئوری «دشمن متعارف» اند.
اکنون نیز و با اعلام این خبر که بدنبال مساعی باراک اوباما بمنظور بهبود مناسبات آنکار ـ تل آویو در خلال سفر اخیرش به اسرائیل دفتر بنیامین نتانیاهو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست وزیر اسرائیل طی تماس تلفنی خود از رجب طیب اردوغان به دلیل حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی مرمره عذر خواهی کرد. این رویداد را می توان و باید در قواره همان سناریوی «بدل سازی» و در چارچوب مدیریت بحران در خاورمیانه و بویژه امداد رسانی به آنکارا بعد از باخت بزرگ دولتمردان ترک در مناقشه سوریه فهم و ارزیابی کرد.
بواقع دم خروس را می توان از کنه اظهارات روز گذشته «داود اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه مشاهده کرد که در تبیین چرائی اعتذار جوئی «نتانیاهو» اظهار داشته:
«عذرخواهی تل آویو در مورد حادثه ناوگان آزادی که در پی آن 9 شهروند ترکیه ای کشته شدند هیچ ربطی به موضع آنکارا در قبال بحران سوریه ندارد و آنکارا هیچ گاه در مورد مواضع خود فریبکاری نمی کند.»
برخلاف تواضع نمائی تصنعی «داود اوغلو» بوضوح مشخص است که اسرائیل بعد از ناکامی در جعل «اسلام مخنث» ترکیه در مقابل اسلام ستیزه جو و معدلت طلب از نوع ایران بویژه بعد از ناکامی ترک ها در سوریه و مجاور شدن ایشان با تل آویو و حکومت های استبدادی و غیر دمکراتیک عرب در رویاروئی با دمشق بمنظور برقراری «دمکراسی» (!) در سوریه اکنون آنکارا بشدت محتاج آن بود تا بمنظور ترمیم ماسک ضدیت اش با اسرائیل و جبران شکست سیاست های نابخردانه اش در بحران سوریه به هر شکل ممکن نزد افکار عمومی برای خود تجدید آبرو و وجهه نماید.
عذرخواهی نخست وزیر اسرائیل از ترکیه را بیرون از تعارفات معمول باید بمثابه دوپینگی سیاسی تلقی کرد تا بدینوسیله ترک ها بتوانند با کسب یک پیروزی تصنعی در مقابل اسرائیل ماجراجوئی های سبک سرانه و سیاست های مبتنی بر هیجان و احساسات شان در سوریه را با این بزک توجیه نمایند که:
ما کماکان در خط مقدم مبارزه با اسرائیلیم(!) هم چنان که دمکراسی طلبی مان در سوریه نیز برخوردار از اصالت است.
بزکی که هر اندازه نیز غلیظ باشد ناتوان از دادن این پرسش به افکار عمومی مانده که:
این چه اصالتی است که برای ایجاد دمکراسی در سوریه در کنار رژیم جنایت کار اسرائیل و دولت های مستبد ریاض و قطر هم سنگر شده اید؟
هر چند هیجان زدگی و احساساتی شدن در ماجرای سوریه تنها منحصر به ترک ها نبود و عقبه ایرانی ایشان در اپوزیسیون (!) نیز بی بهره از آن نماندند و در همان ماه های نخست آغاز «بحران دمشق» ایشان در کنار آمریکا و انگلستان و ترکیه و عربستان و قطر بشکن شادی می زدند که اسد تا دو ماه دیگر می رود و بدنبال آن متحد اصلی اش در تهران نیز سقوط می کند!



شادی و شعفی که دوام چندانی نداشت و بسرعت مُبدل به ضد خود شد و این شاید تنها دیوار سخت واقعیت باشد تا بتواند به ایشان تفهیم کند عرصه سیاست محل مناسبی برای قرار دادن آرزوها و توهمات و شیدائی و نفرت در مقام تحلیل و گمانه زنی نیست.



مقاله لیلی با من است:
http://sokhand.blogspot.com/2011/04/blog-post_09.html




۴ نظر:

ناشناس گفت...

kesi dar bighairati ma mosalmona shaki nadareh vali hala shoma khoshhalin ke Asad 70 hezar nafaro koshteh va age ham bemooneh bar yek kharabeh hokomat mikonad.

ناشناس گفت...

MR SAJJADI GREETING TO YOU :AND I SHOULD ADD TO YOUR ARTICLE THE FOLLOWING .
1-AT THIS MOMENTTHERE ARE 6BN DOLLARS TRADE b/w THIS SO CALLED ISLAMIC TURKEY AND ISREAL .
2 -AT THIS VERY MOMENT THERE IS A COZY MILITARY/INTELIGENCE RELATIONSHIP b/w TURKISH MILITARY AND ISREALI MILITARY AND INTELIGENCE .
3-FEW WEEKS AGO TURKEY DROPPED HER OPPOSITION TO ISREAL FOR PARTICIPATING IN NATO MILITARY EXCERSISES .
4-THIS SO CALLED TURKISH ECONOMIC MIRACLE WILL EVAPORATE OVERNIGHT IF TURKEY DARE TO SINCERELY CHALLENGE ISREAL AND OPPOSING HER OCCUPATION OF PALESTINE WHOLEHEARTEDLY ;EVERY ONE KNOWS WHO CONTROL THE FOREIGN INVESTMENTS IN TURKEY, THEY ARE ZAIONIST AND PRO ISREAL BANKERS AND MONEY CHANGERS ......
AND FINALLY THE SAD TRAGEDY IS THAT OUR SO CALLED REFORMISTS/GREEN AND CHICHITALAB LEADERS AND STRATEGISTS AND ADVOCATES LOOKING TO THIS DEAD SAINT CALLED TURKISH MODEL OF ISLAM FOR OUR IRAN, TURKISH MODEL IS NOTHING BUT AMERICAN ISLAM AND HAS NOTHING TO DO WITH [GOLDEN ERA OF IMAM ] WHICH THEY[REFORMISTS/GREEN]CLAIME TO TAKE IRAN TO .
MOSTAFA TAJERZADEH,MORTEZA KAZEMIAN,THIS DOOR TO DOOR 2ND HAND SALESMAN MOJTABA VAHEDI AND OTHER BANKROPT INDIVIDUALS ARE NOTHING BUT OPPOLOGISTS WITH WEAK FAITH AND SLAVISH CHARACTERS .
LOOKING FORWARD FOR YOUR COMMENT AND HAPPY NEW YEAR .

ناشناس گفت...

ناشناس گفت...
kesi dar bighairati ma mosalmona shaki nadareh vali hala shoma khoshhalin ke Asad 70 hezar nafaro koshteh va age ham bemooneh bar yek kharabeh hokomat mikonad.

Not true indeedy! Just because the US and its cronies can pump in weapons to the rebels to destroy Syria, it doesn't mean they should be given a free hand to come to power. I don't believe the government is Syria is perfect; in fact I believe it should have been reformed a long time ago. But why is it that we all ignore the suffocating tyranny of Saudi Arabia, Qatar, Bahrain, etc. And yet we allow them to call for democracy in Syria? I think, we are used to the controlled media. If they highlight Syria we go along with it. If the ignore Saudi Arabia or Bahrain, we think democracy is flourishing from within Alqaida's godfathers! Strange but true. Another true story!!

ناشناس گفت...

khoda ba hagh ast, va abroyeh monafegh) ra mebarad )