۱۳۹۳ آبان ۵, دوشنبه

عجیجم (!) با حجاب باش!


آیت الله صادق لاریجانی، ریاست عدلیه ایران اخیراً و با اشاره به قانون در حال بررسی و تصویب «امر به معروف و نهی از منکر» در مجلس ضمن استقبال از این طرح اظهار داشتند:
ما در مقام نهادینه کردن اینگونه مقوله‌ها باید با تذکر و «فرهنگ سازی» و به نحوی شرعی ضمن آماده سازی جامعه، امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهیم.
اشاره مسئول عدلیه ایران به ضرورت «فرهنگ سازی» در امتداد فریضه امر بمعروف و نهی از منکر، ضرورتی است بایسته و شایسته که تاکنون نقش حلقه مفقوده در پروسه اخلاقی کردن مناسبات حاکم بر جامعه را بر عهده داشته.
بالغ بر 36 سال است که حکومت اهتمام خود در تحصیل جامعه اخلاقی را صرفاً مستظهر به سیاست «داغ و درفش» کرده و در عالی ترین سطح هم که خواسته عزم خود را معطوف به بسط موازنه بین سیاست های سلبی و ایجابی نماید حداکثر استعدادش فرضاً در برخورد با پدیده ای مانند بد حجابی ، دادن یک شاخه گل توسط ماموران اناث نیروی انتظامی به شل حجابان و با رویکرد «عجیجم لطفاً حجابت را رعایت کن!» بوده.
رویکردی لوس و بی خاصیت و نامانا و تصنعی که از کمترین تاثیر در مناسب شدن حجاب بد حجابان و اخلاقی شدن فضای عمومی جامعه برخوردار بوده است!
فرهنگ سازی امری است مستحسن و لازم و در عین حال ظریف و حسابشده که در صورت اعمال سنجیده، اثرگذاری آن بمراتب از رویکردهای انقباضی موثرتر و ماناتر است.
فیلم ضمیمه نمونه ظریف و زیبا و در عین حال نامحسوس و محاسبه شده و کارشناسانه و موثرتر از یک نمونه «فرهنگ سازی» در رفتارهای حسنه شهروندی است که در غرب انجام گرفته. تلاشی خجسته و مفید که اقتباس و نمونه سازی از آن در موارد و ناهنجاری هائی دیگر و منطبق با فرهنگ بومی در ایران می تواند از اثرگذاری بمراتب بهتر و بیشتری برای حصول به جامعه ای دینی و اخلاقی برخوردار باشد.
چنین ابتکاراتی لزوماً نباید توسط حکومت صورت پذیرد هر چند معتقدم نهادهائی مانند بسیج با مشارکت صدا و سیما چنانچه ابتکار عمل در این زمینه را بر عهده بگیرند می تواند هم به فرهنگ سازی و لطیف کردن روحیات عبوس شده جامعه کمک کند هم چنانکه این ذهنیت را که از بسیج در قامت «نهادی صرفاً شبه انتظامی» ساخته شده است را بنحو موثری ترمیم کند.
هر چند موثرتر آنست تا در کنار نهادی مانند بسیج ، تشکلات مدنی و حتی احزاب سیاسی نیز آستین همت خود را برای مشارکت در چنین جهاد مطلوب و مفیدی را بالا بزنند.
همه کارکرد احزاب که در سیاست خلاصه نشده. اقدام اخیر حزب جدید التاسیس «ندای ایرانیان» در راه اندازی کمپین «آب زندگی است» نمونه خوب و شایسته ای از این دست است. خصوصاً آنکه مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی آن حزب به نکته درستی در مورد این کمپین اشاره کرد مبنی بر آنکه:
«اینکه یک تشکل سیاسی علاوه بر حضور فعال در عرصه سیاسی به سایر عرصه‌های زندگی بپردازد متأسفانه موضوعی است که مورد غفلت واقع‌شده است در حالی‌ که یکی از وظایف احزاب و گروه‌های سیاسی توجه ویژه به مسائل اجتماعی است.»
الباقی می ماند به همت و ابتکار و استعداد آنانکه نسبت به اختلالات و ناهنجاری در جامعه بی تفاوت نیستند و مشتاقند در امر فرهنگ سازی بمنظور مرتفع کردن چنان کژی و کوژی هائی، مشارکت مبتکرانه و کارشناسانه داشته باشند.
بسم الله!

هیچ نظری موجود نیست: