۱۳۸۹ دی ۱۵, چهارشنبه

از مصطفی خمینی تا علیرضا پهلوی!

خبر خودکشی «علیرضا پهلوی» سومین فرزند محمد رضا پهلوی و حواشی آن خبر و مضافاً شیوه برخورد خانواده پهلوی با این واقعه بار دیگر و متاسفانه قرینه ای از سفاهت یا سفیه فرض کردن مخاطب توسط این خانواده را نشانه گذاری کرد.
هر چند بدلائل اخلاقی و انسانی مایل نبودم در موقعیت به عزا نشستن این خانواده باب نقادی رفتار و گفتار نامتعارف ایشان را مفتوح کنم اما از آنجا که صاحبان عزا که در اولویت موظف به حفظ حرمت متوفای! خودند، رعایت نکرده و بجای «رعایت آداب عزا» متاسفانه مشاهده شد کوشیدند از جسد بی جان فرزند و عضو خانواده شان سکو و تریبونی جهت تحصیل منویات سیاسی شان بسازند. بر همین اساس ضمن آروزی صبر برای خانواده داغدار پهلوی، چند نکته را متذکر می شوم.
اولاً دلائل ذکر شده در چرائی خودکشی مرحوم علیرضا که بلافاصله ضمن صدور بیانیه ای توسط رضا پهلوی فرزند ارشد محمد رضا و پادشاه خودخوانده سلطنت پهلوی اطلاع رسانی شد حاکی از تعمد ایشان و احیاناً خانواده ایشان در توهین و بی احترامی به شعور مخاطب است.
شخصاً مایل نیستم تا مدعی بلاهت ژنریک در این خانواده باشم اما ظاهراً اعضا این خانواده با اتخاذ رفتار و گفتاری نامتعارف، راساً تعمد در اثبات چنین ادعائی دارند.
آیا آقای رضا پهلوی عطف به بیانیه صادره اش در تبییین چرائی مرگ برادرش می تواند صادقانه و روانکاوانه و کارشناسانه بفرمایند خود کشی برادر چگونه می تواند متاثر از خاطره دردناک فوت پدر باشد؟
اینکه ایشان بخواهند از هر ابزاری بمنظور تحریک حس مظلوم دوستی ایرانیان بهره برده و ضمن قرار دادن «فوت در تبعید پدرشان» در هاله قدسیت و مظلومیت برای «خودکشی غریبانه برادرشان» انگیزه تراشی کنند. چنین امری شاید در عرصه بازی های سیاسی مفهوم و موثر باشد اما قطعاً نمی تواند بر صفحات واقعیت بیفزايد.
تاکنون و شخصاً هیچ روانکاوی را ندیده ام که بتواند بر ادعای آقای رضا پهلوی صحه بگذارد که فردی بعد از گذشت بیش از32 سال از فوت پدر اکنون دچار افسردگی مزمن منجر به خودکشی شود.
افسردگی منجر به خودکشی بعد از 32سال!!!؟
ایضاً افسردگی منجر به خودکشی بعد از خودکشی نه سال پیش خواهر!!!؟
مضافاً آنکه رضا پهلوی در بیانیه خود دلیل سومی نیز در توجیه چرائی خودکشی برادر مطرح کرده مبنی بر آنکه ایشان همچون «میلیون ها جوان ایرانی» آزرده از ابتلائات کشورش، دست به خودکشی زده.
اما آقای رضا پهلوی فراموش کرده اند تا بفرمایند اولاً بر اساس کدام معیار و ترازی یک مرد 45 ساله را می توان جوانی در کنار میلیون ها جوان ایرانی معرفی کرد؟
گذشته از آنکه حال حتی اگر از سر تساهل هم آن مرحوم را بتوان «جوان» فرض کرد حال بر اساس کدام حجت و ادله عقلی می توان راه حل فائق آمدن بر دل آزردگی از ابتلائات کشور را در خودکشی معرفی کرد؟
پیام پنهان در چنین راهبردی آن است:
راه حل ناتوانی در فائق آمدن بر مشکلات کشور «خودکـُشی» است همچنانکه با فرض مهیا بودن ابزار تفوق بر مشکلات، راه حل مقتضی یا یکی از راه حل های مقتضی«دیگرکـُشی» است!
یعنی همان رویکردی که پدر مرحوم شان با فرض توانائی در برخورد با مردم در بامداد 17 شهریور 57 انجام دادند.
من نمی دانم آیا اشکالی داشت تا این خانواده صادقانه خبر مرگ علیرضا را بدون «حاشیه سازی جعلی» اطلاع رسانی می کرد و بالتبع خود را در کانون ابراز هم دردی صادقانه دیگران می دید؟
خوب اشکالی داشت تا مطابق خبر ظاهراً قرین به صحت شبکه العربیه خودکشی «علیرضا» را ناشی از تالمات روحی و افسردگی وی بعد از غرق شدن اخیر دوست دخترش (لیلا آزموده) در دریا اعلام می کردند.
ظاهراً خانواده پهلوی تاریخ انقلاب اسلامی را خوانده اند اما خوب نخوانده اند.
درست است که مورخین یکی از زمینه ها و ریشه های بروز انقلاب اسلامی را مرگ مشکوک و در تبعید مرحوم «مصطفی خمینی» فرزند ارشد آیت الله خمینی در نجف اشرف و در پائیز سال 56 تلقی کرده اند. اما به قاعده:
فلفل هندی سیاه و خال مه رویان سیاه
هر دو جانسوزند اما این کجا و آن کجا؟
نمی توان توقع کرد با قرینه سازی جعلی تاریخ، بتوان تاریخ سازی کرد.
از اینها گذشته خوب است یک بار و برای همیشه خانواده پهلوی تکلیف خود را با دیانت خود و خانواده شان و ملت شان روشن کنند.
حافظه تاریخ هنوز فراموش نکرده که محمدرضا پهلوی بنام پادشاه کشور شیعه تاجگذاری کرد و همچنانکه پدربزرگ ایشان نیز علی رغم عهدشکنی و اسلام ستیزی بعد از «کونه کردن خیارشان بر تخت سلطنت» ابتدا با تظاهر به اسلام و نوکری اباعبدالله حسین بر تخت سلطنت جلوس کردند. گذشته از آنکه جمیع پادشاهان در ایران از فردای حکومت صفویان تا انقراض سلطنت پهلوی اشتهار به پادشاهان «وطن شیعه» داشتند یا لااقل تظاهر به آن می کردند.
مضافاً آنکه هم رضا پهلوی و هم علیرضا پهلوی که اسامی مذهبی و مسلمانی نیز دارند تاکنون در هیچ رسانه یا منبع خبری منکر مسلمانی خود نشده اند!
اکنون آیا جناب آقای رضا پهلوی بمنظور «تنویر افکار عمومی هم وطنان خود» که ترش یا شیرین کماکان در بخش حداکثری مسلمانند می توانند بفرمایند خودکشی برادر که جزو افعال حرام در اسلام محسوب می شود چه توجیه شرعی یا عقلی دارد؟
از آن گذشته وصیت مرحوم علیرضا مبنی بر سوزاندن جسدش که آن نیز مخالف آئین تدفین اموات در اسلام است را از کجا اقتباس کرده اند؟
قطعاً این حق مسلم خانواده پهلوی و جمیع منسوبین نسبی و سببی ایشان است که در رفتار فردی و اجتماعی به هر دین و آئین و مشرب و عقیده و بلکه لادینی که متمایلند، اتخاذ تصمیم کنند. اما به هر حال بر رضا پهلوی که خود را یک فعال سیاسی تعریف کرده و همواره مردم ایران را مخاطب گفتار و رفتار و اعمال سیاسی خود دانسته و همواره مدعی داشتن فردائی بهتر برای ایرانیان در صورت بازگشت ایشان و خانواده ایشان به قدرت بوده و می باشند با چنین مفروضاتی بر ایشان فرض است تا تکلیف هویت فرهنگی و اعتقادی خود را با هم وطنانش که قالباً مسلمان ومتشرع و مقید به دین شان هستند، روشن کنند.
قطعاً این ابتدائی ترین حق مسلم ایرانیان است تا نسبت به هویت مدعیان بهروزی و بهینه سازی کشورشان اطلاعات اولیه داشته باشند.

۲۳ نظر:

ناشناس گفت...

آقای سجادی اگه دور از جان پسر خودتون خودکشی کرده بود می آمدید بگید بخاطر دوست دخترش خودشو کشت؟
به هر حال در فرهنگ ما ایرانی ها یک سری خط قرمزهایی هست.
حالا چی میشد شما بجای مچ گیری یک کم انسانیت به خرج میدادید و یک تسلیت خشک و خالی میگفتید.
کینه تا کی. فعلا که همین کینه ورزی های تمام نشدنی ماست که داره کشور را نابود میکنه.

ناشناس گفت...

این حرف دل من هم بود. ممنوون

داریوش سجّادی گفت...

دوست ناشناسی که گلایه فرموده اند و پرسیده اند اگر فرزند خودتان هم بخاطر دوست دخترش خودکشی می کرد آیا آن را صادقانه به مردم می گفتید خدمت شان معروض می دارم شاید نمی گفتم بخاطر دوست دخترش خودکشی کرده اما قطعاً ادله نامربوط و نامعقول و بلکه دروغ هم به مردم تحویل نمی دادم
در ضمن چنانچه متن را با دقت ملاحظه فرمائید علی رغم انتقاد از شیوه اطلاع رسانی در فوت مرحوم علیرضا پهلوی متقابلاً با ایشان ابراز هم دردی نیز کرده ام که این حداقل وظیفه اخلاقی هر کسی می باشد
در ضمن شخصاً نفرت یا خصومتی ذاتی با این خانواده ندارم اما انتقاد از ایشان را نیز حرام نمی دانم

ناشناس گفت...

واقعا این خودکشی به خاطر مرگ پدر و وضع ایران بود؟ اگه اینطوره که باید تمام ایرانی ها زود تر از او خودکشی می کردند چوت اون تو آمریکا بود و بچه ها توایران شکنجه شدن.
ولی به هر حال خدا رحمتش کنه. این تفاسیر کار بازماندگانه
بابک

ناشناس گفت...

با سلام و تسلیت به یک خانواده ایرانی شاخص و داغدار برای یک اتفاق شوم و ناگوار و تشکر از ابراز تسلیت شما در ابتدای مقاله.
چند خلط مبحث اساسی در مقاله شما جلب نظر می کند که از نوعی مبالغه و تحریف مفهومی پیام مرگ علیرضا پهلوی حکایت دارد !...با این که نمی توان شتابزدگی و مدعیات گنگ صادر کنندگان این بیانیه را نادیده گرفت ، اما به هیچ وجه نمی توان در خصوص تجویز و مجاز شمردن خودکشی جوانان از سوی این خاندان برای رفع مشکلاتشان فتوا صادر کرد و در آخر رندانه گناه پدر را به پای تمام فرزندان و نوادگان او نوشت !
خبردرگذشت پدر و خواهر و مصائب و تالمات روحی که دامنگیر چنان خانواده ای می شود، قطعا با سایرین قابل مقایسه نیست ....و ضمنا تاثیرات ناشی از فقدان پدری در منصب شاهنشاهی یک مملکت نیز با یک فقدان ساده و مرگ فردی عادی قابل قیاس نیست و آثار ناگوار و پیامدهای مستقیم و غیر مستقیم آن به زمان محدودی خلاصه نمی شود..باید در شرایط درباری زندگی کرد و سرانجام به حضیض افتاد و آنگاه آگاهانه نسبت به پیامدهای روحی آن قضاوت کرد !!البته زندگی و تحصیلات ایشان در زمینه ی تاریخ ایران در دانشگاههای آمریکا نشان از دلبستگی خاص ایشان به ایران می تواند باشد ...به نظر می رسد که ایشان مورد بی مهری اطرافیان و سایر افراد خاندان سلطنت نیز بوده اند که این چنین بحران روحی بر ایشان چیره شده و در این زمینه خاندان پهلوی خود از مقصرین درجه اول به شمار می روند ...به هر حال بر شمردن موارد فوق به عنوان دلایل خودکشی با اینکه کاملا مستدل به نظر نمی رسد ولی در یک نگاه عمیق حتما در رقم خوردن چنان سرنوشت شومی اثر داشته است ..سرنوشتی که یکبار دیگر نیز تکرار شده بود ! نوادگان شاه نیز چون دیگر مستبدان از بیدادایام مصون نماندند چنان که فرزندان مستبدین پس ازشاه نیز هر کدام به شکلی با جفای روزگار قدار مواجه بودند !
ضمنا تظاهر به دین و مسلمانی هم در تاریخ معاصر دمار از روزگار این ملت در آورده است و بهتر است که یکبار هم که شده یاد بگیریم که برای سنجش صلاحیت و اصالت افراد ترازوی دینداری به میان نیاوریم و از آنان سند اسلام پناهی نطلبیم که هم مایه خسران دین است و هم دنیای مردم ایران!
در مجموع فرمایشات شما درباره قصور خاندان پهلوی متین است البته مصادیق و انتظاراتی که ذکر کردید کمی نخ نما به نظر میرسد !

ناشناس گفت...

آیا علی‌ رضا پهلوی از انقلاب اسلامی در ایران خوش حال بود= بله

آیا علی‌ رضا پهلوی از پشت کردن همهٔ کشورهای غربی به پدرش در اوج بیماری خوش حال بود= بله

آیا علی‌ رضا پهلوی با آگاهی‌ از آرزوهای پدرش و دسیسه شرکتهای نفتی‌ برای سقوط او خوش حال بود= بله

آیا علی‌ رضا پهلوی از شنیدن اخبار ایران و زندگی‌ فلاکت بار مردمان آان خوش حال بود= بله

آیا تحصیلات عالی‌ وی در زمینه ایران شناسی‌ در تشدید غم و افسردگی او تاثیر داشت = نه

آیا دلایل مختلف یک شخص را افسرده و در انتها یک دلیل کوچک میتواند منجر به خود کشی شود = خیر

آیا دنیای یک شاهزاده، استاد برجسته دانشگاهای آمریکا، اینقدر کوچک است که با مرگ همسر خود کشی کند= بله

آیا ما همینطوری باید یه چی‌ بگیم که یه چی‌ گفته باشیم تا وبلگمان لال از دنیا نره= نه!!!!

آیا این که تو ال عربیه به خود کشی نامزد وی اشاره شده عربها زود میشند منبع تحلیل= بله

ناشناس گفت...

درسته كه خودكشي دراكثراديان الهي حرامه ولي اين واقعيت رابايددرنظر داشته باشيد كه بيماري افسردگي (واقعا بلايي است خداوند نصيب هيچكس نكند)انسان را به درجه اي مي رساند كه شايداگر طرف آيت ا... هم باشد چاره جزخودكشي به مخيله اش راه نيابد وبه نظر من اين يك بيماري است و به دين وايمان فرد مربوط نيست بلكه ارتباط مستقيم به شدت بيماري دارد.

ناشناس گفت...

متاسفانه برخورد خانواده پهلوی با مسایل سیاسی تصنعی و فرعون مابانه است، همیشه هم سعی دارند "از آن نمد کلاهی بدوزند" و قدری بر موج سوار شوند. من چند مصاحبه از فرح رو دیدم که در حد تهوع آوری سطح پایین این فرد را نشان میداد. هر چند که با حکومت جمهوری اسلامی کاملا مخالف هستم ولی شاه ضعیف و بی تدبیر باعث وضع فعلی کشور ماست.
خیلی غم انگیز است که همه از نقد گذشته هراس دارند و از اعمال گذشته خود برای تن لختشون جامه ای عاریه دوختند، مثل این شازده قاجار که دنبال ماله کشی گند کاری های قاجار و سخیف کردن دست آورد های رضا شاه است.
http://www.bbc.co.uk/persian/arts/2011/01/110104_l13-soltanmirzaaliqajar.shtml

ناشناس گفت...

خوش به حال شما معلوم هست هیچ وقت دپریشن یاافسردگی نداشته اید.من دانشجوی دکترا در آمریکاهستم که حدودا دوسال بعداز 18تیر از ایران خارج شدم.درزندگی خوشبختانه نه عزیز نزدیک از دست داده ام و نه مصایب دیگری که برخاندان پهلوی رفته بر من رفته ولی سالهاست که افسردگی هر از
گاهی به سراغ من می آید و به آن دچار می شوم.پارسال بعد از جریانات انتخابات به ناگهان افسردگی من عود کرد طوری که اگر توسط همکلاسیهایم به دکتر برده نشده بودم مطمئنم کارم به خودکشی می رسید.هنوز تحت نظر هستم و دارو مصرف می کنم. متن شما بسیارغیر منصفانه و از روی ناآگاهی نوشته شده. من که خودم افسردگی شدید داشته ام کاملا باور می کنم که افسردگی ایشان از مرگ پدر و حوادث سال 57 شروع شده کما این که افسردگی من بخاطر جنگ و ناشی از مسائل مربوط به دهه 60و خاطرات کودکی من از آن دوران است. نوشتن وقضاوت در مورد دیگران بسیار راحت است ولی بترسید از روزی که دچار خشم خدا شوید و خودتان روزی چنین تجربه تلخی را در زندگی خود و عزیزانتان شاهد باشید.

ناشناس گفت...

نمي دونم كي هستي و نمي خواهم هم بدونم ولي هنوز نفهميدي كه جناياتي كه آخوندها كردند به جز حمله اعراب به ايران هيچ كس اين همه جنايت نكرده است
خاك بر سر اين ديني كه مي شود اينگونه از آن استفاده كرد

لیلا گفت...

نوکر کی هستی نمیدونم ولی خیلی بدبختی خداییش. آدمی که بعد از این همه سال بازم چشمشو به روی ظلمی که به این خانواده شده ببنده به نظرم لیاقت اسم آدم نداره. شاید یه روزی سر خودت بیاد.

حسام از اصفهان گفت...

متاسفم برای کسانی که در اینجا پیام گذاشته اند و "خودکشی به دلیل مرگ دوست دختر" را مغایر با ارزش های "ایرانی" و عبور از خط قرمزها فرض کرده اند. دوستان: چرا نمی خواهیم بپذیریم: نه خاندان پهلوی با مردم (بخوانید نوکران!) صادق بودند و هستند و نه دین فروشانی که 32 سال است مردم را رعایای خودشان می دانند. من از مرگ علیرضا پهلوی به عنوان یک انسان بسیار متاثر شدم و نیز برای فرح پهلوی که در کمتر از ده سال دو فرزندش به شکلی عجیب و دردناک بار سفر بستند اما با آقای سجادی موافق ام که علت خودکشی آن ها هر چیزی که بوده "مرگ پدر"،"خودکشی خواهر"، و "ظلمی که بر جوانان ایران می رود" نبوده است! متاسفانه چهره ی مقدس و فرازمینی دادن به مسائل عادی و زمینی سابقه ای دیرینه در فرهنگ ما دارد.

ناشناس گفت...

آخه آقای سجادی لااقل یه نقطه چینی چیزی بذارید قرار نیست که هر نظر چرت و مزخرفی که از ذهن کثیف و بیمار یه عده حیوان بیرون میاد رو شما اینجا قرار بدین ( منظورم عباراتی هست که در مورد دین مبین اسلام آورده شده )

داریوش سجّادی گفت...

با پوزش
سهواً اهانت مزبور از چشم بنده پنهان مانده بود
در اسرع وقت اصلاح می شود

ناشناس گفت...

در ضمن فراموش شد در پاسخ به مسئله شرعیات سوزاندن جسد عرض کنم که اگر این رژیم بقولی جهل و جور و فساد ذره ای به اصول انسانیت پایبند بود و اجازه میداد طبق قوانین دین ... اسلام جنازه بر طبق وصیت درگذشته و در مکانی که وی وصیت کرده(ایران) دفن شود ایرانیان در تبعید لزومی به سوزاندن متوفی خود و ریختن آن در دریایی نزدیک خاک وطن نداشتند.
لازم است حافظه تاریخی شما را که غبار کینه آن را کدر کرده پاک کنم که همان طاغوت که از آن کینه به دل دارید اجازه نداد خمینی را اعدام کنند به دلیل اینکه آیت الله بود.(البته با اهتمام مرحوم شریعت مداری که چه پاداشی هم دریافت کرد که همه میدانیم) .حداقل انقدر به علمای (خودخوانده) اسلام احترام داشت. راستی اگر آیت اللهی امروز بر ضد ولایت وقیح حرفی بزند با او چه میکنند؟
حتما بروجردی را می شناسید

در ضمن شما که خیلی نکته بین هستید چرا تفاوت انسانها را نمیبینید. یکی از سر ناچاری وصیت میکند سوزانده شود و در دریای مازندران ابدی شود و دیگری بعد از پانزده سال دوری از وطن و در هنگام بازگشت از تبعید در سال 57 هیچ احساسی نسبت به وطن ندارد.

وحيد گفت...

سلام داريوش جان
مطلب قبليت رو كه خوندم و ديدم به شريعتمداري تعريض زده بودي .
ولي راستش اين روزها خيلي شبيه همين شريعتمداري و پيام اميرفضلي و حسين قدياني شدي.
شايد به همين دليله كه وبلاگت رفع فيلتر شده؟

داریوش سجّادی گفت...

وحید جان
من همواره کوشیده ام فقط شبیه خودم باشم
شفافه شفاف
اما مطمئن باشید هر چه باشم یا بشم هرگز ارزنی از ارادتم به دوستان ولو آنکه ایشان دیگر خود را دوستم ندادند کم نخواهد شد

ناشناس گفت...

سلام
در مورد ...ریشه های بروز انقلاب و مرگ مشکوک ودر تبعید مرحوم "مصطفی خمینی" فرزند آیت الله خمینی...., اگر امکان دارد بنویسید ... با تشکر از شما

ناشناس گفت...

این شهامت شما من را به یاد نقد بنیان برافکنتان از اکبر گنجی در زمان اعتصاب غذایش انداخت! در این هنگامه خرج کردن احساسات برای یک از عزیز دست رفته شما بی باکانه و بی ترس از جنجال نامحرمان! شروع به نقد می کنید، اگر این لبه تیز نقد شما شامل حال برادران و خواهرانی همچون مقام معظم رهبری و آیات عظام هم بشود همگان از برکات ان بهره خواهند برد.
راستی یه جمله از ولتر به چشمم خورد: بتازید مبادا روزگار عقل فرا رسد.
جالب نیست؟

ناشناس گفت...

جناب سجادی عکسی که زدید، عکس علیرضا و نامزد سابق وی سارا طباطبایی است. دز سال 2001 نامزد کردند و بعد ما نامزدی به هم خورد بعد از آن ایشان با لیلا آزموده دوست شدند.
ساراطباطبایی نقاش و در بوستون ساکن است و از نزدیککان فرح پهلوی است. گفته می شود، سارا انتخاب فرح بوه اما علیرضا نهایتا ان نامزدی را به هم می زند.

در عکس های رسمی خانوادگی آنها ها در کنار عکسی که زدید نام سارا آمده و نه لیلا.
تشکر

داریوش سجّادی گفت...

ممنون از توضیحتان
عکس مزبور اصلاح شد

فرشته عقيلي نژاد گفت...

باسلام شاهزاده عليرضاپهلوي خودکشي نکردبلکه خودکشي اش دادنداوچندي قبل دريک محفل خصوصي اعلام کدده بود که شما سالها مارابه اين خيال دلخوش کرديدکه رژيم ايران سقوط ميکنداما نشداگربرگرديم وخودراتسليم کنيم که اعداممان نمي کنند پرواضح است که جرياناتي درامريکاوجودداردکه نمي خواهندچنين حرفهايي زده وسپس عملي شودپس اوراکشتندومرگي چون مرگ ليلاپهلوي رابرايش ساختندوگفتنداوازغم فراق خواهرش ووطنش ايران به زندگي خود خاتمه دادواگرخانواده اودرمقابل چنين رويدادي سکوت ميکنند بخاطراينست که ممکن است امريکا انهاراازکشورشان اخراج کند.باتشکرازشمافرشته عقيلي نژاد

ناشناس گفت...

سلام من یه پزشک متخصص اعصاب و روانم داشتم ازینجا رد میشدم خواستم بدونین واکنشهای سوگ در صورتی که در شرایطی قرار بگیرند که قابل ابراز نباشند(مثلا بابای بچه میمیره بعد مادره جلو بچه گریه نمیکنه و یا به هر دلیله دیگه این باعث میشه اونایی که واکنش متناسب با سوک نداشتن تا هر زمانی دچار یه اختلال روحی بشن اصلا محدودیت زمانی نداره و هرچه دیرتر بدترو شدیدتر