۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

از تهران تا تونس!

تحولات چهل و هشت ساعت گذشته در تونس که منجر به فرار رئیس جمهور این کشور به عربستان شد توسط برخی از ایرانی ها در داخل و خارج کشور توهم هم جنسی و هم نوعی آن با ناآرامی های تهران در سال گذشته را ایجاد کرد تا جائی که برخی از ایشان دچار ابتهاج شده و نوید آن را به یکدیگر دادند که:
مردم تونس، تونستند ما هم می توانیم!
برخلاف چنین استنباطاتی تحولات تونس رانقطه آغاز مجموعه ای از ناآرامی در سطح منطقه و جهان می دانم که بازگشت به بحران جهانی اقتصاد دارد . ناآرامی های محتملی که بیشترین بروزش در کشورهائی خواهد بود که هر چه بیشتر اقتصاد شان به دلار آمریکا گره خورده و تراز بارزگانی شان از عدم تعادل واردات بیشتر در کنار صادرات کمتر در رنج است.
تونس را می توان نقطه آغاز این بحران جهانی تلقی کرد.
بر این مبنا افق ناخوشآیندی از آغاز دور جدید و عمیقی از ناآرامی ها در سطح منطقه و جهان قابل تصور است. بحران هائی که جنگی گسترده را نیز در صورت نابردباری کشورها می تواند به همراه داشته باشد.

۳ نظر:

م.م.ب گفت...

تفاوت ایران و تونس به جنس نظام‌های سیاسی هم مربوط می‌شه. نظام ایران توتالیتر و نظام تونس استبدادی بود. الان همه نهادها در تونس دارند کار معمول خودشون را انجام میدن؛ اما تو ایران نهادهای مستقل از هم وجود خارجی ندارن.

قیاس این دو مع الفارق از هر حیث

ناشناس گفت...

سلام. نوشته شما در مورد تونس و تهران رو خوندم. تفاوت در این هست که حکومت ایران به رهبری به قول شما "آیت‌الله خامنه‌ای" یک حکومت دیکتاتور هست که از کشتن هیچ کس دریغ نمی‌کنه،استبداد حکومت ایران ۱۰۰ مرتبه از تونس بدتر هست.در ایران به دلیل قاطی‌ شدن دین و سیاست به جرم محاربه خیلی‌ راحت اعدام می‌کنن. آقای جنتی هم که احتمالا شما بهشون ارادت خاصی‌ دارین فرمودن که "خدا" از این حکومت کاملا راضی‌ هست و جوری گفتن که انگار خود خدا یواشکی در گوش ایشون این حرف رو زده. پس به این ترتیب مخالفت با حکومت ایران ایران تحت هر شرایطی می‌شه "جنگ با خدا" که همون محاربه هست.کیفر "محارب" اعدام هستش.آقای سجادی عزیز دفاع کردن و به نعل و میخ زدن شما کاملا قابل درک هست برای من ، چون شما میخواین هر ۲ طرف رو داشته باشین. نشستین تو آمریکا از آمریکا انتقاد می‌کنین و از حکومت ایران حمایت، آیا اگر کسی‌ بخواد در ایران باشه و اینجور که شما از آمریکا گاهی انتقاد می‌کنین ، از حکومت ایران انتقاد کنه سالم میمونه؟

در بعد از انتخابات حکومت ایران همه خبرنگارای خارجی‌ رو اخراج کرد چرا؟ تونس هم همین کار شد؟ محارب تو تونس هم هست؟ بسیج؟ سپاه؟ تجاوز؟ باتوم؟ کهریزک؟ نیرو انتظامی؟اتفاقا مقایسه ایران و تونس کاملا درست هست و نشون دهنده شدت تفاوت بین کثیف بودن سران ایران و تونس هست.

در ایران حرف بزنی‌ خفه می‌کنن، میکشن. شما یا نمی‌خوای و یا واقعا نمیبینی چه خبره یا اینکه برای اینکه راحت بری و بیای این روش رو پیش گرفتین

داریوش سجّادی گفت...

بقول شاملو
فضای زندگی هر کس به اندازه نیازهایش هست یا بقول دکتر سروش دانائی هر کس برخاسته از بنائی اوست
طبعاً سطح تحلیل و افق دید شما نیز با توجه سطح نیاز و بنائی تان (پیشه) برای بنده محترم است