۱۳۸۹ بهمن ۱۰, یکشنبه

بی بی سی باز هم گاف داد!

هنوز یک هفته از تذکرم به مدیریت محترم تلویزیون فارسی بی بی سی در مورد اجراهای مغرضانه مجری برنامه «به عبارت دیگر» نگذشته بود که این گل به سبزه دیگری آراسته شد!
ماجرا از آغاز اعتراضات گسترده مردم مصر و پوشش خبری این حادثه توسط رسانه های خبری از جمله تلویزیون فارسی بی بی سی آغاز شد. پوشش خبری که همین جا شخصاً بر خود فرض می دانم از اجراهای مسلط و متبحرانه و حرفه ای «جمال الدین موسوی» مجری توانای بی بی سی فارسی تقدیر کرده و امیدوارم مدیریت بی بی سی نیز به هر شکل مقتضی و بنحو احسن و بنمایندگی از جانب بینندگان از ایشان قدردانی کند.
علی رغم اجرای مسلط «موسوی» و در موقعیتی که جمیع خبرگزاری ها ضمن صحه گذاردن بر تقید قاطبه شهروندان مصری به دین شان منعکس کننده دغدغه عدالت خواهانه و ظلم ستیزانه مصری ها علیه دیکتاتوری حسنی مبارک هستند

اما ظاهراً محمد منظرپور «خبرنگار قلیل السواد» اعزامی بی بی سی فارسی به مصر نتوانسته همه مسائل ودغدغه ها و ریشه ناآرامی ها در مصر و چشم انداز پیش روی ملت خیزش کرده مصر را ببیند و روز گذشته در میانه نزاع بالا گرفته در قاهره با اولویت دادن به دغدغه های شخصی خود و مصادره تریبون بی بی سی بنفع دغدغه های مردانه اش از میان خیل گسترده مردم معترض مصر گشته و دخترخانمی آلامد و بی حجاب را در صفوف معترضین پیدا کرده و بعد از چنین انتخاب از سر «میلی»! همه سوالات موجود و مهم و مطرح در کانون بحران در مصر را فراموش کرده و دل نگرانه از علیامخدره می پرسد:
شما که در این تظاهرات ضد دولتی شرکت دارید نگران نیستید تا با بقدرت رسیدن اسلام گرایان مجبور به پوشش اسلامی شوید؟
منظرپور در طرح این سوال چنان شوق زده و اسیر احساسات شده که فراموش کرد طی یک هفته گذشته در مقابل دوربین بی بی سی و در خلال مخابره گزارشات خبری اش از مصر خود را هلاک کرد تا با هر مستمسکی اثبات کند که به حضرت عباس قسم که مذهبی ها در قیام مردم مصر نقشی ندارند و اکنون و در این گزارش محیرالعقولش همه ادعاهای یک هفته گذشته اش را به طاق نسیان کوبیده و ناشیگرانه خود را لو می دهد.
اینکه ایشان از غوطه وری در خلسه و نشئه اشتیاق هایش مشعوف باشد مربوط به شخص ایشان است اما طبعاً وی نمی تواند مخاطب تلویزیون بی بی سی را نیز سفیه فرض کند که متوجه مردرندی ایشان نشده یا نمی شوند.
فی الواقع منظرپور با طرح آن سوال معنا دار و برخلاف ادعای گزارش های قبلی اش، دلنگرانه و ناشیگرانه به مخاطب بی بی سی سند داد که حضور موثر ملت مسلمان مصر در تظاهرات خیابانی را حس و فهم کرده وهر چند طی یک هفته می کوشید این حضور را نفی کند اما دست آخر با رویت جمال یک پری روی بی حجاب در میانه تظاهرات کنندگان مصری داغ دلش تازه شده و دردمندانه دل نگرانی ها و دغدغه های شخصی اش را با آن علیامخدره و با این مضمون نچندان مضمردر میان می گذارد که:
شما نگران نیستید که در قیامی شرکت دارید که اگر پیروز شود مجبور به محروم کردن من و مردان امثال من از دیدن و لذت بردن از جاذبه های تنانه ات شوید!
ویا دقیق تر آنکه:
نگران ما مردان نیستید تا با حاکمیت نظام دینی مانند آنچه در کشور من «ایران» اتفاق افتاد و ما مردان محروم از رویت و لذت بصر بردن از شما و اندام پیچیده در پوشش شما شدیم، مردان مصری هم دچار چنین محرومیتی شوند؟
این نابغه خبرنگاری جسورانه داوری و نگاه شخصی خود به زن و نگرانی شخصی اش بابت محروم شدن از فرصت نظربازی و چشم ناپاکی های مردان مشتاق سورچرانی های بصری را مرجع پرسش قرار داده و در حالی که قاطبه ملت مصر همه فریادشان را برای عدالت و آزادی علیه دیکتاتور مصر سر می دهند، با بی پروائی و علناً به مخاطب «داوری خود را حُقنه» می کند.
من قبلاً هم گفته بودم بی بی سی طی یک سال گذشته با شیبی قابل رویت از رسانه به سمت ارگان آن هم ارگان نحله سکولاریسم ایرانی تغییر مسیر داد اما تصور نمی کردم مدیریت این رسانه این اجازه را می دهد تا مخبران نابلدش این تغییر فاز را این چنین رسوا و بی آزرمانه فریاد زنند.
نمی دانم بعد از این رسوائی خبری مدیریت تلویزیون بی بی سی این مسئولیت را برای خود قائل خواهد شد تا بدلیل تخطی آشکار و زننده مخبرش از میثاق های خبری، از آن دسته از میلیونها زنان مسلمانی که مخاطب این رسانه اند (ایضاً مردان مسلمان) و برخلاف «خبرنگار قلیل السوادش» حجاب را نه تنها نگرانی آور تلقی نکرده و بلکه با مسلم دینی فرض کردن حجاب مصمم اند تا از این طریق حرامیان و هوس بازان را از سورچرانی بصری و سکشوال و نظربازی بولهوسانه از بدن شان محروم نگاه دارند، رسماً از ایشان عذرخواهی کند؟
اصرارم بر قلیل السواد بودن خبرنگار مزبور نیز نه از سر توهین است و نه تحقیر و محصول ایقان از ناحیه مجادله ای است که چندی پیش با مشارالیه حاصل شد و بعد از تصریح بر ناسازگاری ادعای حریت ایشان در کنار معامله های غیرقانونی برادرش در لندن با دولت به زعم ایشان کودتائی احمدی نژادی این مجادله نیز یک جانبه از سوی مشارالیه قطع شد.
علاقه مندان جهت آشنائی با عمق سواد تاریخی و سیاسی مشارالیه می توانند به دو لینک زیر مراجعه کنند.
فیل بانان و واعظان بی متعظ
مافیهای یک تشخص
اما در پایان تذکر یک نکته خیراندیشانه به این دسته از ایرانیان مشغول به خدمت در رسانه های خارج از کشور خالی از فایده نیست.
در موقعیتی که از کوه یخ افول و رکود اقتصاد جهانی تنها نوک این کوه از زیر اقیانوس بیرون آمده و متاسفانه دهه آینده این رکود سرعت و شتاب فزاینده ای در تمامی جهان و بويژه کشورهای اروپائی و آمریکائی خواهد داشت که طبیعتاً ضایعات عمیقی در ساختار های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی مجموعه کشورهای فوق خواهد گذاشت تا جائی که اولین آثار آن در انگلستان مشاهده شد و بی بی سی مجبور به تعدیل نیرو و تعطیل برخی از برنامه هایش شده. لذا هیچ استبعادی ندارد در آینده ای نزدیک و با وخیم تر شدن محتمل وضعیت اقتصادی در جهان که همچون تراژدی هولناک و اجتناب ناپذیری در حال آمدن است شهروندان بریتانیائی از خیر پرداخت مالیات جهت روشن ماندن چراغ یک رسانه فارسی زبان بگذرند.آن هم چراغی که طبیعتاً بود و نبودش در امواج گرداب های مهلک اقتصادی پیش رو، نمی تواند اهمیتی جدی برای شهروند انگلیسی داشته باشد.
عافیت اندیشی حکم می کند تا با محتمل فرض کردن خاموشی چراغ بی بی سی فارسی، احتمالی که با بالا گرفتن اجتناب ناپذیر بحران اقتصاد جهانی احتمال چندان دور از ذهنی هم نیست بر پرسنل ایرانی بی بی سی فرض است تا لااقل حزم اندیشانه برای مصون ماندن از تبعات چنان فرجامی، کورسوئی برای بازگشت به وطن و زندگی آبرومند در کنار هموطنان خود روشن نگاه دارند یا لااقل روزنه ای برای توان بلند نگاه داشتن سرشان نزد هموطنان را تحفظ کنند.
کار از محکم کاری عیب نمی کند!

۱۴ نظر:

knlrm گفت...

مطلب جالبی بود ولی بر خلاف نظر شما شواهد ازگسترش رکود در کشورهای غربی در دهه آینده خبر نمی دهد.به نظر می رسد مانند نگاه شما به خبرنگار که چندین بار قلیل السواد خواندینش نگاه رادیکالی به قضیه داشته اید که از شخصی با درایت ،چون شما بعید به نظر می رسد.
امیدوارم با توضیحاتی بیشتر قانعم کنید
با تشکر فراوان

داریوش سجّادی گفت...

متاسفانه و برخلاف نظر شما داده های بنده موید روند رو به وخامت بحران اقتصادی است و طبعاً در این میان هر کشوری که اقتصاد خود را بیشتر به دلار آغشته کرده آسیب پذیری بیشتری دارد
در مورد قلیل السواد هم همانطور که در متن عرض کردم قصد توهین یا تحقیر نبوده و به دو لینک ارجاع داده ام که تا حدود زیادی می تواند موضوع و سطح دانش مشارالیه را معرفی نماید

ناشناس گفت...

با محتواي كلي و منظور اصلي شما موافقم اما لحن نيش دار و كنايه زننده اين مطلب از اعتبارش مي كاهد
اتفاقا اگر واقعا رفتار مزورانه اين گزارشگر را هدف دار بدانيم اين نه نشان از قليل السوادي كه به حرفه اي بودنش در شیطنت خبری بر مي گردد

داریوش سجّادی گفت...

خیر دوست ناشناس
از آنجا که با فرد یاد شده بیشتر از شما آشنائی حرفه ای دارم با شما موافق نیستم
ایشان بیشتر چوب کم سطحی و احساسات سالاری اش را می خورد و فاقد پیچیدگی و حرفه ای گری قابل توقع در اصحاب رسانه است

ناشناس گفت...

من هم با شما موافقم
ایشان اصلاً گزارشگر خوبی نیست
روز گذشته وقتی یک تانک رو مقابل خودش دید داشت از شدت ترس قالب تهی می کرد
کم مونده بود جلو دوربین غش کنه مدام می گفت به تانک یه تانک
نه به اون کریستین امان پور که زیر بمباران بوسنی محکم و شجاعانه و بصورت زنده خبر محابره می کرد در حالی که در چند متری اش بمب ها منفجر می شدن و نه به این منظرپور که فقط با دیدن یک تانک داشت غش می کرد
مجید

ناشناس گفت...

این طنین صدای خمینی است که روشن بینانه گفته بود:
این رئیس جمهور تحمیلی ثانی [حسنی مبارک‏] که خیال دارد در مصر مثل آن انور سادات حکومت کند، دربست خودش را در اختیار آمریکا گذاشته است؛ قبل از اینکه به ریاست برسد اعلام همبستگی خودش را با اسرائیل و آمریکا کرده است. ندیده است که همان طوری که سلف طالحش به واسطه خشم ملت به جهنم واصل شد، همین عمل را با او هم خواهند کرد. ملت مصر باید این مطلب را بداند که اگر قیام کند بر خلاف این توطئه ها همان طوری که ایران قیام کرد- آنها هم پیروز خواهد شد. ملت مصر از حکومت نظامی نترسد و به او اعتنا نکند و همان طور که ایران حکومت نظامی را شکست و به خیابان ها ریخت، آن ها هم بشکنند و به خیابان ها بریزند و این تفاله های آمریکا را بیرون بریزند.
روحش شاد
کمال انصاریان

حسام از اصفهان گفت...

احتمالا شما هم به همین دلیل محکم کاری می کنید!!

محسن موسوی از ایران گفت...

استفاده از کلمات نامانوس و متظاهرانه عربی به یک نوشته ی مغرضانه و فاقد استدلال اعتباری نمی بخشد.

محسن موسوی از ایران گفت...

بله، روحش شاد که باعث مرگ و معلولیت و مجروح شدن صدها هزار ایرانی در جنگ شد.

ناشناس گفت...

یه روزهائی می گفتن خیانت مرز داره اما حماقت مرز نداره اما ظاهراً برای این آقا (...) نه خیانت و نه حماقت مرز نداره
مرصاد الحمقا

ناشناس گفت...

متاسفانه من هم که همیشه گزارش های ایشان را دنبال می کنم و نسبتاً از کار ایشان راضی بودم از شیوه و کیفیت گرارش دهی ایشان از یحران مصر اصلاً راضی نیستم و مشخص شد که یا خبرنگاران بی بی سی و یا ایشان دوره لازم برای چگونگی تهیه گزارش در مناطق بحرانی را نگذرانده
علی

ناشناس گفت...

می خواد تحلیل های خودش رو هم تو گزارشاتش بگه.مهرداد فرهمند رو باید می فرستادند مصر
حمیدرضا

شادی غفوری گفت...

از یک جوان از ایران
به محسن موسوی از ایران
روحش شاد که باعث مرگ و معلولیت و مجروح شدن صدها هزار ایرانی در جنگ شد.
از این صدها هزار ایرانی که گفتید اگر نگوییم اکثریتشان ولی پنجاه ها هزار ایرانی که رفتند برای عقیده شان رفتند،
خودشان خواستند حتی اگر اینطور فرض کنیم که جوگیر شدند و سوار بر احساساتشان شدند انتخابشان بود کسی کسی را مجبور نکرد.
من به آنها نه به خاطر محتوای عقایدشان که به خاطر جان گذاشتن بر سر پیمانشان ادای احترام می کنم.
روح الله خمینی حتی اگر به خاطر شما بپذیریم که عقاید غلطی داشت بر دلهای سربازانش حکومت می کرد.
آنچه که کم پیدا می شود.نایاب است و گهربار و به آسانی به دست نمی آید.
ولی کلا در پاسخ به آنچه گفتید و در مقام دفاع از روح الله خمینی اینها را نگفتم که شما مقصر واقعی را گم کردید.
در فیلم "میم مثل مادر" قهرمان فیلم جایی در جواب دوستش که زبان به اعتراف باز می کند که او ماسک را برده است و باعث شیمیایی شدن قهرمان فیلم شده است می گوید ماسک تمام آن همه قربانی سردشت را هم تو برده بودی؟
باعث معلولیت و کشته شدن و مرگ صدها هزار ایرانی که از آنها نام بردی صدام است و کسانی که به او کمک کردند.

ناشناس گفت...

ahsant shadi jan harfe deleh man ra zadi