۱۳۸۹ بهمن ۴, دوشنبه

برای خانواده پهلوی چقدر زود «دیر» شد!

شعار «خامنه ای کوثر است ـ دشمن او ابتر است» از جمله شعارهائی بود که در جریان شهرآشوبی های سال گذشته در تهران و از جانب اقشار حامی حکومت خطاب به سبزها سر داده می شد.
هر چند سابقه تاریخی این شعار بازگشت به فوت فرزند ذکور رسول الله (عبدالله) در سنین طفولیت داشت که متعاقب آن «عاص بن وائل» به استناد محروم ماندن رسول الله از فرزند پسر، ایشان را ابتر و مقطوع النسل نامید و در پاسخ سوره کوثر بر ایشان نازل شد که در آن خداوند، پیامبر اسلام را به نعمت‏های بسیار و کوثر بشارت داد و دشمنانِ او را ابتر خواند.
اما علی رغم آنکه سال گذشته سردهندگان شعار «خامنه ای کوثر است ـ دشمن او ابتر است» انگشت اشاره و کنایه خود در این شعار را متوجه «میرحسین موسوی» و محروم بودن ایشان از فرزند پسر منظور کرده بودند اما اینک و با توجه به آنکه خانواده پهلوی و جماعت سلطنت طلب حامی این خانواده نیز خود را در اردوی دشمنان رهبری ایران تعریف کرده اند. اینک شعار مزبور توانسته ضمیر اشاره دیگری نیز بيآبد.
طبیعتاً با خودکشی علیرضا پهلوی طی ماه گذشته و از آنجا که ایشان هرگز ازدواج نکرد و فرزندی نداشت و همچنانکه رضا پهلوی یگانه اولاد پسر باقیمانده از خانواده سلطنتی پهلوی نیز تنها برخوردار از اولاد دختر می باشد لذا می توان رضا پهلوی را آخرین حلقه از خانواده پهلوی بشمار آورد که با «پایانش» خانواده پهلوی نیز «پایان» می یابد.
مگر آنکه پادشاه خودخوانده در پنجاه سالگی «جوان سری» پیشه کند و یکبار دیگر بخت خود را برای کسب فرزند پسر بیآزماید.
در غیر اینصورت مراسم یادبود روز یکشنبه 23 ژانویه 2011 در بالتیمور را که در رثای علیرضا پهلوی برگزار شد بنوعی می توان سوگواره ای زودهنگام برای پایان سلسله پهلوی تلقی کرد.

۱۷ نظر:

Tohid Azizi گفت...

به نظر حقیر، طیف غالب افرادی که شعار «خامنه ای رهبر است، دشمن او ابتر است» را سر داده بودند، منظورشان «محرومیت موسوی از فرزند ذکور» نبوده است.
اولا خواهش می کنم که توجه فرمایید، شعار یک بیانیه رسمی یا یک متن مستدل سیاسی نیست. بسیاری اوقات بنا به رعایت وزن یا قافیه یا خوش آهنگی شعار، عباراتی گفته می شود که برداشت های مختلفی می توان از آنها کرد. شعار، بیشتر شعری است برای نشان دادن هیجان ما، نه اثبات شعورمان.
ثانیا خوشبختانه درک و آگاهی مردم ایران آنقدر بالا رفته است که نباید آنها را با عرب زمان جاهلیت مقایسه کرد. اگر عرب جاهلیت می پنداشته است که نسل آدمی با داشتن فرزند ذکور ادامه می یابد، ما ثابت کرده ایم که نسل انسان با داشتن پیروان و همعقیده هایش تداوم می یابد.
همانطور که حضرت عالی و میلیون ها ایرانی دیگر خود را فرزند معنوی امام می دانند، و اگر چه هیچکدام از فرزندان شناسنامه ای امام، به حکومت یا پست سیاسی در خور توجهی نرسیده اند (و انشا اللـ.. هم نرسند!) اما عقیده ی امام و یادگار سترگش، انقلاب اسلامی، مستدام است.
از طرف دیگر، اگر خاندان پهلوی ده ها فرزند و نوه و نتیجه هم داشته باشند و با تتمه ی پول غارت کرده از مردم ایران و دریوزگی از دول دیگر چند صباحی هم خود را شاه فرض کنند و جبروتی برای خود متصور شوند، در نهایت طفیلی های غربت زده ای هستند که آرمانی ترین پایان برایشان، همان خودکشی است. چه کسی در تاریخ اینقدر «ابتر» بوده است؟

داریوش سجّادی گفت...

احسنت

ناشناس گفت...

سلام
دوست عزیز منظور از این شعار ادامه راه
امام خامنه ای وکثرت حامیان اهداف ایشان است و به نتیجه نرسیدن اهداف دشمنان ایشان.

maryafathi گفت...

بسیار به جا حرف زدید. تا به حال کسی به این موضوع فکر نکرده بود ولی شاید خانواده پهلوی میخواهد ادای سلطنت کشورهای اروپایی را درآورده و بگویند که یک زن هم حق پادشاهی دارد. آنوقت دیگر بحث ولیعهد پسر فایده ای نخواهد داشت. البته چه دختر چه پسر من شخصا فکر نمیکنم که در آینده ایران جایی برای سلطنت وجود داشته باشد.

ناشناس گفت...

داریوش جان این احسن (و نه احسنت) را که فرمودی باید بلندتر برای خود شما گفت.
جوانک های بی بی سی اندکی خطا کنند اصول زیرپا گذاشته اند ولی ژورنالیست حرفه ای ما می نویسد و می نویسد. البته جان و مال و ناموس کفاری چون پهلوی ها بر ما مسلمین مباح است، مضحکه و تمسخر که بماند!
سبزی ها از ادب بهره ای ندارند ولی طرفداران یا به قول ژورنالیست کبیر اقشار! طرفدار حکومت هرچه بگویند محق اند و به آن استناد هم می شود که مرحبا از پارسال شعارتان دو مصداق پیدا کرد.
برادر من از فضیلت سکوت را شنیده ای؟
مذمت عمله جور شدن را چطور؟

داریوش سجّادی گفت...

مهرداد جان
اولاً بقول علامه دهخدا

احسنت . [ اَ س َ ] (ع صوت ، اِ) کلمه مدح ، بمعنی نیکو کردی . مرحبا! آفرین ! زه ! خَه ! شاباش ! بنام ایزد! شاد باش . علیک عین اﷲ. (شعوری ) :
شاعران را خه و احسنت مدیح
رودکی را خه و احسنت هجی است
بابت اظهارنظرتان نیز ممنونم

ناشناس گفت...

نظراتتان را می خوانم
از انتخابات با شما آشنا شدم
و حالا با خواندن آرشیوتان بیشتر می شناسمتان.
و خوشم می آید از نوع استدلالتان
راحت بگویم باهوش هستید و به نظر می رسد با تجربه( نه به مفهوم سن که به مفهوم دریافت آنچه باید از گذر زمان یافت).
نمی دانم که در اصول چقدر با شما هماهنگم.
جوان هستم(30سال) و تا همین قبل از انتخابات بدون وقفه درس خوانده بودم و تنها درس خوانده بودم.
آنچه سعی می کنم این روزها و در پی حوادث کسب کنم بیشتر یاد گرفتن صبر است و سکوت.
و خواندن و دانستن...
هر چند که این روزها گنجشک را رنگ می کنند و جای قناری می فروشند...
و آنچه یافتم جملات زیبا و مفاهیم کلی و ارزشمند آزادی و عدالت و ...بود که در کل معلوم نبود آنچه من به اسم آزادی برای آن در حال مبارزه هستم با آنچه دوست من برای آن می جنگد یکی باشد.
و کسی نبود در راس این سبز بودن و
تصوری که خودشان از جنبشی اجتماعی داشتند که به من به عنوان یک جوان بگوید برای چه باید جنگید روشنم کند شرح بدهد شبهه های فرضی پاسخ بدهد
تمام بیانیه را تا چند ماه پیش با دقت می خواندم و چیزی پیدا نکردم که به من بگوید چرا باید بجنگم
هر آنچه در او دیدم غش بود
تا سیه روی شود
و تمام اینها را نوشتم که بگویم مخاطبتان هستم که فکر می کنم ارزش و اعتبار من مخاطب و شمای ژورنالیست (در این موقعیتم و در این موقعیتتان) از هم هست و به من حق می دهید اگر به شما شک داشته باشم تا به یقین درستی برسم...

ناشناس گفت...

در مورد احسنت حق با شماست. داریوش جان نگفتید آن اصول حرفه ای ژورنالیستی با این نوشته های سخیف چه تناسبی دارد؟

داریوش سجّادی گفت...

دوست ناشناس
حتماً و قطعاً به من نیز شک داشته باش و به تنها چیزی که شک نکن خودت و قدرت فهم و منطق و استدلالت تا انشاالله به یقین برسی که در صورت پایمردی ات در این راه حتماً و قطعاً به یقین خواهی رسید
موفق باشی

محمود گفت...

با سلام
سال گذشته در مطلبی ادعایی را مبنی بر جنسی بودن جنبش سبز مطرح کردید که واکنش هایی راب ه همراه داشت چند وقت قبل در یکی از سایت های نزدیک به اصولگرایی مطلبی به نقل از یامین پور ( مجری سابق برنامه دیروز امروز فردا) خواندم که او نیز پس از یکی سال از صحب شما، گفته بود که جنبش سبز جنبشی با خواستگاه جنسی است. حال بد نیست که مطلبی دیگر به رشته تحریر در آورید و این ادعای جنسی بودن جنبش سبز را بیشتر توضیح دهید با تشکر از شما

داریوش سجّادی گفت...

مطلب آقای یامین پور را خواندم و در کلیات با ایشان موافقم
در مورد نوشتن مطلبی دیگر در این مورد اتفاقاً مطلبی در حال نوشتن دارم که بزودی آن را منتشر خواهم کرد
با تشکر از توجه شما

سعید 1800 گفت...

جناب آقای سجادی عزیزم
سلام
بعد از وقفه ای کوتاه بازگشتم و شروع کردم به خواندن چند مقاله گذشته.
با خواندن مطلب اول " برای خانواده پهلوی چقدر زود «دیر» شد! " و همچنین نظراتش در اینجا و فیس بوک درست متوجه نشدم منظورتان از این مطلب چه بوده ، آیا اصلا منظوری داشته اید یا فقط جنبه خبری داشته؟
به نظرم مطرح کردن این شعار از جانب "عاص بن وائل" و همچنین افراد حامی حکومت خطاب به سبزها که اشاره شد ، نمی تواند جنبه خبری آن بوده باشد شاید منظور همین خاله بازی آقای نبوی که " من نمی خواهم باغی مثل او به من بدهی، باغ او را بگیر " باشد.
اما من نسبت به شناختی که به شما دارم آرزو دارم این نباشد.
برای من که آنها و دورانشان را لمس نکرده و فقط خوانده ام این خبر مانند دیگر اخبار عادی بوده و با یک پرسش "چرا؟" تمام شد. اما اگر به نظر شما مهم بوده شاید میشد کمی عمیق تر به این خودکشی و همچنین به خودکشی دیگر فرزند (لیلا) در چند سال گذشته پرداخت.
ممنون.
یادم رفت از قیصر امین پور عزیز یادی کنم راستی روحش شاد.

داریوش سجّادی گفت...

سعید جان
رسیدن بخیر ـ دلتنگ تان بودم
خوش آمدی
در مورد این پست هم به آن صرفاً در حد یک خبر نگاه کن و نه بیشتر
موفق باشی

ناشناس گفت...

پس از 1400 سال ، پس شما چه فرقی کردید با عاص بن وائل جناب روزنامه نگار؟

تازه فهمیدم آمار باسوادی و فهمیدگی همان متوسط 8 دقیقه مطالعه در سال هم نیست .

ناشناس گفت...

ahsant,s be shoma ostad azezam cheghadr nokteh sanj barayeh hamin megoyam shoma nabegheh hasted
man hamesh az atrafeyan sa-al mekardam chera in sha-ar ra 1 ayat,,, farmodan begoyed ?tazeh javabeh khod ra gereftam motshakr ostad azezam.
shoma ba in karetan (khoms o zakat) ra peshapesh dadehed ageh dorost gofteh basham khosh-hal meshavam dorost ra begoyed ( zakat ya( khoms?) m

داریوش سجّادی گفت...

زکات

m گفت...

mersi ostad azezam ghblan megoftam ostad siyasi hala migoyam na tanha ostad sysasi balkeh ostad akhlagh o mazhabi mersi ke javab daded fekr nemikardam barayetan ahmeyati dashteh bashad ke javabeh man ra bedahed! man khosh-halam shoma ra pyda kardam be vaseleh aghayeh shareat madari kheli eshan ra da-a mekonam. ke baes shodan man ba 1 jornalest ferfe-ei va ba akhlagh ashna shavam dosetan daram kheli zeyad