۱۳۹۱ خرداد ۱۶, سه‌شنبه

جل الخالق!


اسفند ماه سال گذشته که تلویزیون فارسی BBC طی برنامه ای تحت عنوان «بزرگان ایران زمین» با محوریت «مسعود بهنود» و مساعدت پنج کارشناس دیگر بمنظور یابش اثرگذارترین شخصیت در تاریخ ایران مخاطبان خود را از میانه صدها شخصیت علمی و ادبی و هنری و سیاسی و فرهنگی نهایتاً مخیر به انتخاب بین تنها شش گزینه زیر کردند:
محمد مصدق و ابوالقاسم فردوسی و کوروش و ابن سینا و حافظ و زرتشت.
در همان ایام بود که شخصاً و ذیل مطلبی تحت عنوان «غایت غیظ» و در مقام اعتراض به چنان گزینش نامتعارفی معروض داشتم:
تلویزیون BBC در حالی دست به جستجوی «بزرگان ایران زمین» زده که طی آن بینندگان باید در غیبت معنادار شخصیت برجسته ای مانند آیت الله خمینی بین آقایان مصدق و فردوسی و بوعلی سینا و کوروش و زرتشت و حافظ اثر گذارترین ایشان را انتخاب کنند.
در ادامه آورده بودم:
ترکیب هیئتی که از میان مشاهیر ایران به آن «شش نفر» رسیده و به «خمینی» نرسیده! مُبین اوج بغض و کینه و غیظ و غرض ایشان و ایضاً رسانه دولت بریتانیا نسبت به تاریخ ایران است […] برای نامزد بودن آیت الله خمینی به عنوان اثرگذارترین شخصیت سیاسی ـ مذهبی تاریخ ایران لزوماً نباید طرفدار یا دلباخته ایشان بود و تنها دُزی از شعور و انصاف کفایت می کند.هر اندازه هم که هیئت انتخاب کننده آن شش نفر از آیت الله خمینی متنفر هم باشند اما گریزی از این واقعیت نمی توانند داشته باشند که به شهادت دوست و دشمن «خمینی» یکی از اثرگذارترین شخصیت های تاریخ سیاسی ایران بوده و هست. آن هم نه شخصیت اثرگذار تاریخ معاصر ایران بلکه بدون تردید ایشان را می توان یکی از برجسته ترین شخصیت های تمامیت تاریخ ایران محسوب کرد به قسمی که برای یابش نقطه عطف در تاریخ سیاسی ایران می توان با قاطعیت به تاریخ «قبل از خمینی» و «بعد از خمینی» در ایران استناد کرد. مردی که با اتکای بر یک انقلاب مردمی و بدون لشکرکشی نظامی یا کودتا و قشون کشی طایفه ای و قبیلگی «نهاد سلطنت» در ایران آن هم با قدمتی 2500 ساله را منقرض کرد و برای نخستین بار نظام جمهوریت را در ایران تاسیس نمود.
علی ایحال امروز و بعد از گذشت سه ماه از آن برنامه (بزرگان ایران زمین) ملاحظه شد آقای «مسعود بهنود» بمناسبت سالگرد درگذشت «آیت الله خمینی» دست به باز نشر یکی از مقالات قدیمی خود ( خمینی و شهرآشنایش ـ خرداد سال 78) زده که طی آن در توصیف شخصیت آیت الله خمینی مرقوم فرموده اند:
... این بار چون در باز و بسته شود، در پشت آن تصویر مردی است که هر نسل، مادر دهر چون او یکی نمی زاید و تاریخ اسلامی که او عزتش را می خواست، هزاره ای گذشت تا چون او دید. تاریخ قرن بیستم را هرگونه و از هر سر و با هر قلم بنویسند نام خمینی را در آن درشت خواهند نوشت.

 جل الخالق!
معلوم نیست این آیت الله خمینی است که از سال 78 تا سال 91 مبتلا به تغییر شده اند! یا آنکه این نویسنده «خمینی و شهر آشنایش» می باشد که به اقتضاء «خمینی شناس» و عندالاقتضاء «خمینی نشناس» می شوند!؟
در مجموع چنانچه داوری سال 78 نویسنده ریشه در واقع بینی داشته بدون لحاظ نیت سنجی تنها می توان و باید به حفظ و بسط و افزایش «واقع بینی عاری از بغض و غیظ» در دوات قلم چنین نویسندگانی امیدوار بود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غایت غیظ !
تلویزیون فارسی BBC در حال برگزاری یک نظر سنجی تحت عنوان «بزرگان ایران زمین» است که طی آن بینندگان باید در غیبت معنادار شخصیت برجسته ای مانند آیت الله خمینی بین شش شخصیت تاریخی ایران (آقایان مصدق و فردوسی و بوعلی سینا و کوروش و زرتشت و حافظ) اثرگذارترین ایشان را انتخاب کنند.
ترکیب هیئتی که از میان مشاهیر ایران به این 6 نفر رسیده و به خمینی نرسیده! مُبین اوج بغض و کینه و غیظ و غرض ایشان و ایضاً رسانه دولت بریتانیا نسبت به تاریخ ایران است. هر چند به اعتبار عملکرد آیت الله خمینی در قبال رفتار و سیاست های سلطه طلبانه و استعماری دولت انگلستان علیه ایران غیظ دولت بریتانیا و رسانه تحت امرش از خمینی بخوبی قابل فهم است اما قابل فهم تر از آن غیظ هیئت ایرانی!!! نامزد کننده این 6 نفر و ندیدن آیت الله خمینی است.
برای نامزد بودن آیت الله خمینی به عنوان اثرگذار ترین شخصیت سیاسی ـ مذهبی تاریخ ایران لزوماً نباید طرفدار یا دلباخته ایشان بود و تنها دُزی از شعور و انصاف کفایت می کند.
هر اندازه هم که افرادی نظیر هیئت انتخاب کننده آن 6 نفر از آیت الله خمینی متنفر هم باشند اما گریزی از این واقعیت نمی توانند داشته باشند که به شهادت دوست و دشمن «خمینی» یکی از اثرگذار ترین شخصیت های تاریخ سیاسی ایران بوده و هست آن هم نه شخصیت اثرگذار تاریخ معاصر ایران بلکه بدون تردید ایشان را می توان یکی از برجسته ترین شخصیت های تمامیت تاریخ ایران محسوب کرد به قسمی که با قاطعیت تاریخ سیاسی ایران را می توان به تاریخ قبل و بعد از خمینی تقسیم کرد.
خمینی برجسته ترین شخصیت تاریخی ایران بود که به تنهائی و با اتکای بر یک انقلاب مردمی و بدون لشکرکشی نظامی یا کودتا و قشون کشی طایفه ای و قبیلگی «نهاد سلطنت» در ایران را که برخوردار از قدمتی 2500 ساله بود را منقرض کرده و برای نخستین بار نظام جمهوریت را در ایران تاسیس نماید. اما ظاهراً برانداختن یک نهاد ظالمانه با قدمت بیش از 2500 سال برای چنان محققانی قبل از آنکه «مزیت خمینی» محسوب شود «جرم خمینی» تلقی شده است
اگر خمینی فقط همین یک کار را در کاریر سیاسی خود داشته باشد به اندازه کافی وزن و سهم ایشان در تاریخ ایران را وزین می کند که هیچ محققی در جهان نمی تواند ایشان را نادیده بگیرد جر محققین !!! آکنده از غیظ و نفرت و مغرض و بلکه عقده ای بی بی سی!!!
24 مارچ 2012

۲ نظر:

ناشناس گفت...

این را دکتر سید محمود کاشانی در همین باره نگاشته است:

http://www.teribon.ir/archives/101554

مهدی وکيلي گفت...

آدمها گاهی "خود"شان هستند و گاهی آنچه که اطرافیانشان میخواهند و توقع دارند که باشند. کسانی که در تاریخ به نیکنامی ماندگار میشوند از دسته ی نخست اند و مزدورانی که "نان" را به "نام" ترجیح میدهند از طایفه دوم.