۱۳۹۲ مهر ۹, سه‌شنبه

بُرشِ چرخشِ نگرش (مقاله میهمان)

بقلم ـ ژاپه یوسفی
شکوهمندی بازتاب سفر اخیر تیم ریاست جمهوری ایران به نیویورک در افکار عمومی امریکا آنچنان باعث شتاب زدگی مخالفان بهبود روابط ایران و امریکا شد که ایشان نا خودآگاهانه زمینۀ تقویت وجهه و مواضع ایران را فراهم ساختند.
بازتابی که بازده آن، چرخش 180 درجه ای نگرش تودۀ بزرگی از مردم امریکا را به همراه داشت. و نهایتاً بُرش این نگرش باعث وارد آمدن زخمی بزرگ بر اندام اژدهای ایران- پروایی (Iranophobia) شد.
این متن تفسیری از بازتاب این سفر در افکار عمومی امریکاست.
1.      کمانۀ تیر تخریب احمدی نژاد.
هر چند مخالفان بهبود روابط ایران و امریکا به نا حق در هشت سال گذشته موفق به تخریب چهرۀ رئیس جمهور پیشین ایران، محمود احمدی نژاد شدند، ولی در آغازین هنگامه های نشست های رسانه ای رئیس جمهور کنونی ایران، همین تیر تخریب احمدی نژاد کمانه کرد و باعث درخش افزایی شمع امید روحانی شد. شمع امیدی که، در روزهای پر از تنش میان ایران و امریکا درخشش چندانی نداشت، اکنون در شب تاریک پدید آمده از تیر تخریب احمدی نژاد درخشش چشمگیری پیدا کرد که دستآورد این درخشش نخستین چرخش نگرش جهانیان دربارۀ ایران بود.
2.      کمانۀ تیر داغوارۀ هولاکاست (Holocaust Brand)
داغواره یا بِرند (Brand) در ویکیپیدیا چنین توصیف شده:
"طبق تعریف انجمن بازاریابی امریکا، بِرند یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کنندهٔ خدمات یا فروشندهٔ محصولی خاص باشد که به وسیلهٔ آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای بِرند، نشان تجاری (نشان سوداگری) است.
بِرند مجموعه گره های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت هایی است که ذهن خریداران بازار مورد هدف را اشغال نموده است. تداعی معانی پیوند دادن تصاویر و نشانه ها با بِرند، مزایا و فواید یک بِرند است. این مزایا یا فواید بِرند است که مبنای تصمیم گیری خریداران کالا و یا خدمات واقع خواهد شد.
بِرند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت ذهنی (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal) صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند."
واژۀ بِرند به معنی داغ کردن است که اشاره به رسم قدیمی داغ کردن نشان تجاری تولید کنندکان کالاها بر محصولات شان می باشد.
واژه هولوکاست (به عبری: شوآ)‏ اصطلاحی مذهبی است و به معنای قربانی کردن و کاملاً سوزاندن یک حیوان نر طبق سنت یهودی است.

پای فشاری مخالفان بهبود روابط ایران و امریکا به پذیرش حقیقی بودن فاجعۀ هولاکاست از سوی رئیس جمهور ایران و نشنیدن واژۀ هولاکاست در سخنان ایشان همراه با اصرار آقای روحانی در توصیف جنایات حزب نازی آلمان در چهارچوب جنایت علیه نه تنها یودیان بلکه مسیحیان، مسلمانان و دگر قربانیان جنایت این حزب، باعث چرخش نگرش بینندگان مصاحبه ها شد. زیرا که محکوم کردن این فاجعه مورد پسند مردم امریکاست ولی برای غیر یهودیان امریکا استفاده از داغوارۀ هولاکاست امری است شایسته اما نابایسته.
پس تیر داغوارۀ هولاکاست کمانه کرد و اصرار رسانه های امریکایی در گنجاندن واژۀ هولاکاست در سخنان رئیس جمهور ایران باعث چرخش نگرش بینندگان شد و نهایتاً القا و آشکار کنندۀ استفاده ابزاری از این واژه در چهارچوب یک داغواره گردید.

3.      کمانۀ تیر دروغ دربارۀ ساختن بمب اتمی
پای فشاری مخالفان بهبود روابط ایران و امریکا در تکراراتهام دروغین «ایران درپی دست یابی به بمب اتمی است»، نیز باعث چرخش نگرش و تقویت مواضع ایران شد. یقیناً اگر ایشان دروغگویی را کنار می گذاشتند و اعتراف می کردند که ایران به دنبال ساختن بمب اتمی نیست، آنگاه می توانستند مذاکرات ایران و امریکا را نابایسته (غیر ضروری) اعلام کنند و با استفاده از ابزارهای سیاسی خود مانع تداوم مذاکرات شوند. لیک، اگر بپذیریم که «ایران درپی دست یابی به بمب اتمی است» پس برای امنیت امریکا و بقای اسرائیل مذاکره با ایران بایسته است. بایستگی که یقیناً در تضاد با منافع مخالفان بهبود روابط ایران و امریکا می باشد.
4.      کمانۀ تیر توان کاهی ایران از راه فروپاشی سوریه
در پایان مهمترین بُرش چرخش نگرش بر اندام اژدهای ایران- پروایی در بارۀ سوریه به وقوع پیوست. هر چند که برخی از شخصیت های برجستۀ رسانه ای سفر هیئت ایرانی را فاقد دستآورد ارزنده توصیف کرند و از روحانی به خاطر دادن امتیاز نقد و گرفتن امتیاز نسیه انتقاد کردن، ولی محترمانه از ایشان تقاضای تجدید نظر دارم. زیرا که:
a.       در جریان درخواست کاخ سفید برای ملاقات با روحانی و نپذیرفت رئیس جمهور ایران شکی نیست.
b.       این ملاقات گویای عجول بودن کاخ سفید در شروع مذاکرات با ایران است.
c.        یقیناً عجلۀ کاخ سفید ریشه در توقف پیشرفت ایران در زمینۀ هسته ای و خروج نیروهای امریکا از افغانستان دارد.
d.       پس می توان نتیجه گرفت که کاخ سفید در پشت میز مذاکره با ایران تمایلی به فرصت سوزی ندارد تا انرژی طرفین را صرف مذاکره در قبال سوریه کند.
e.      پس می خواهد هر چه زودتر مسئله سوریه را از سر میز مذاکرات خود با ایران بردارد.
f.        به همین دلیل پیش از ورود روحانی به نیویورک، کاخ سفید پروسۀ مختومه کردن پروندۀ سوریه را آغاز کرد.
g.       سپس در هنگام خروج روحانی از نیویورک، کاخ سفید و متحدانش در شورای امنیت سازمان ملل متحد، همگی با هم ارمغان پیروزی اسد و شکست عربستان، قطر،ترکیه و اسرائیل را به ایرانیان هدیه کردند.
h.      پس این یک امتیاز نقد در ازای لبخندها و خوش رویی های روحانی بود. امتیازی که دست آورد کمانۀ تیر توان کاهی ایران از راه فروپاشی سوریه بود.
نهایتاً پیروزی ایران و سوریه در مقابله با شورشیان تروریستی که تحت حمایت عربستان سعودی می باشند، دست آورد زحمات و حمایت های ایران، سپاه قدس، حزب الله و روسیه بود. اما زمان آغاز این پیروزی مستقیماً مربوط به انتخاب حسن روحانی توسط مردم ایران و گزینۀ جواد ظریف در جایگاه سکان دار سیاست خارجی ایران می باشد.

هیچ نظری موجود نیست: