۱۳۹۵ دی ۲۸, سه‌شنبه

بی مزگی!



متلک گفتن و طعنه زدن سیاسیون یکی از سنت های شناخته شده نزد رجال سیاسی است که لزوماً شامل هر سیاستمداری نمی شود و لازمه آن «داشتن استعداد متلک گوئی» است و بدین لحاظ تنها مشاهیری در تاریخ توانسته اند خود را با این خصلت «برند» کنند!

طعنه سنگین «ناپلئون بناپارت» به «لُرد ولینگتون» یکی از معروف ترین طعنه ها در تاریخ سیاسی است که نام ناپلئون را بدین لحاظ در تاریخ اشتهار بخشید آنجا که نخست وزیر انگلستان در میانه جنگ با فرانسه خطاب به بناپارت اظهار داشت: انگلیسی ها برای شرف می جنگند و فرانسوی ها برای پول و بناپارت به فراست پاسخ داد: طبیعیه هر کس برای آن چیزی می جنگه که نداره!

وینستون چرچیل هم در عداد چنان سیاستمداران حاضر جوابی است و یک بار در مصاحبه مطبوعاتی وقتی یک خانم خبرنگار که بشدت از چرچیل متنفر بود خطاب به وی گفت: آقای نخست وزیر اگر شما همسر من بودید مطمئناً در اولین فرصت یک قهوه آغشته به سم به شما می دادم! و چرچیل نیز با حاضرجوابی شناخته شده اش پاسخ داد: مطمئن باشید اگر «شما» همسر من بودید من هم (برای خلاصی از شرتان) بلافاصله آن قهوه را می نوشیدم!

در ایران نیز طعنه تند لطفعلی خان زند خطاب به آقامحمدخان قاجار مثالی تاریخی است آنجا که لطفعلی خان بعد از جنگ های طولانی و دلارورانه با آغامحمدخان نهایتا شکست خورد و پادشاه قاجار بمنظور تخفیف لطفعلی خان دستور دارد او را کت بسته به حضورش بیآورند و آن دلاور زند نیز با رویت آقامحمد خان بدون احترام سینه به سینه اش ایستاد و وقتی خان قاجار به طعنه خطاب به نواده کریمخان گفت: به تو یاد نداده اند تا به آقای خود سلام کنی؟ لطفعلی خان نیز در کمال جسارت و با نیم نگاهی به اخته بودن آقامحمدخان پاسخ داد: آقائی نمی بینم تا احترامش کنم!

همچنین وقتی «سرگئی لاوروف» در خلال مذاکرات ۱+۵ در لوزان به پرسش آن خبرنگار مبنی بر اینکه آیا به دورنمای توافقات خوش بین اید؟ اظهار داشت «حقوق نمی‌گیرم که خوش‌بین باشم» و «کری» نیز بلافاصله به ایشان طعنه زد: چون به اندازه کافی حقوق نمی گیری!

علی ایحال و رغم سنت بودن چنین رسمی نزد سیاسیون شواهد موید آن است که رئیس جمهور ایران نیز بسیار علاقه مند اند تا بدین شیوه مخالفان خود را «گیوآپ» فرمایند اما متاسفانه و حسب قرائن ظاهراً مشارالیه در این وادی فاقد حظ اند هر چند به تعدد در سخنرانی ها و مصاحبه های خود کوشیده و می کوشند حلاوت بخرج دهند!

اظهارات اخیر ایشان در مصاحبه مطبوعاتی مبنی بر آنکه: «برخی می گویند اثرات برجام را نمی بینیم، خب عینک بزنید یا درمانی کنید!» قرینه اظهارات قبلی و مسبوق به سابقه ایشان است از جمله آنجا که در واکنش به منتقدانشان فرمودند: عده‌ای شعار سیاسی می‌دهند و هر وقت مذاکره می‌شود، می‌گویند می‌لرزیم؛ به جهنم، بروید جای گرم که نلرزید!

متلک هائی که هر چند نشانگر تلاش رئیس جمهور به لنترانی های سیاسانه است اما بدلیل بی استعدادی ایشان در لُغُزگوئی سیاسی چنان بداهه نوازی هائی قبل از ملاحت اسباب ملالت ایشان می گردد.



۳ نظر:

كامبيز خان گفت...

حضرت سجادى،
حرف شما متين. شخصا نظر خوبى نسبت به سياستمداران، چه رسمى و چه غير رسمى ندارم. در عينحال بى انصافى است كه يك طرف را بكوبيم و در مورد طرف ديگر يا نگوييم و يا سكوت كنيم. من بدليل عدم اطلاع از اطلاعات سرى نمىتوانم درمورد برجام نظر قاطعى بدهم. اما بر أساس آنچه كه در دسترس عام است، كل عقل نظام برجام را پذيرفت و اگر قصورى بوده است همگى از جمله رهبر، رئيس جمهور و ديگران مقصرند. كمال بى اخلاقى است كه همه كاسه كوزه ها را سر يك نَفَر بشكنيم. بعد از اين مقدمه مىرسيم به حرف اصلى حقير و ان اينست كه عزيز دل برادر، انتقاد كار ساده اى اما انتقاد سازنده استوار بر دانش و تحقيق لازم و مشكل! اگر در برابر هر انتقادى راه بهتر ويا ديگرى را پيشنهاد كنيد، با كمى بحث وگفتگو به نتيجه و وفاق خواهيم رسيد. سؤال اساسى اينست كه عزيزان دل برادر كه علنى و غير علنى ساليان دراز حكومت كرده اند، چه كرده اند كه دست آخر كثر عظيمى از پير و جوان چشم به غرب دوخته اند ودر هر فرصتى از ان تقليد مى كنند! بله همه اينها از قصور از ما بهتران نبوده است، دست پخت آقايان و خانمهاى مذهبى است!! مى گويند از كمونيستى كه به اسلام گرويده بود پرسيدند چگونه به حقيقت اسلام رسيده است؟ پاسخ داد، با اين شير توشير وشلم شوربايى كه بر پاست و هيچ چيز سر جايش نيست و ايران پا بر جاست، حتما بايد خدايى هم باشد! به اميد روزى كه دوكلمه حرف حساب بشنويم.
مستدام باشيد.

ناشناس گفت...

مایل هستم من هم به نوبه خود متلکی را در اینجا درج کنم :

جنگ رحمت است !

http://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/67330/

Unknown گفت...

اسمها یادم نیست،گویا در دهه بیست یکی از نمایندگان روزنامه ای را دست گرفته و در لابی مجلس فریاد میزد که این روزنامه به بنده تهمت زده وبا تیتر بزرگ نوشته که فلانی گفته دیگر دروغ نمیگویم ظاهرا نماینده وقت مراغه از جمع بلند میشود ومیگوید چرا عصبی شده اید تکذیبش کنید