۱۳۹۰ آذر ۲۲, سه‌شنبه

وحشت از بی آخری!

... آنان که طبعی لطیف دارند بشدت از خواندن این متن بپرهیزند!
بی آخری خوفناک ترین تصور یا فرجامی است که فهم و تحمل آن تا آن درجه سنگین و دهشتناک است که توان آن را دارد تا کوه ها را نیز از شدت هراس خرد کند و منهدم سازد!
ترس از بی آخری یا وحشت از جاودانگی، ترس از بی زمانی یا ترس از حیات بی انتها، ترسی است که ریشه اش در نداشتن نقش و عاملیت در روند جاوانگی زمان و حیات است.
وه چه خوفناک است اگر بپذیرید از پس دنیای مرگ می تواند حیاتی دوباره و سه باره و چند باره و صد باره و هزار باره و لایزال وابدی باشد بدون آنکه خود هیچ نقشی در فرآیند تکوین آن نظام خلقت داشته باشید!
بدون آنکه بتوانید نهایتاً پاسخ این پرسش جان سوز را بیابید که:
آخرش چی؟ صاحب اصلی اش کیست و مالک اش این منظومه خود ساخته را غایت و فرجامش را کجا تعریف کرده؟ گیریم بهشتی بود و دوزخی. بعدش چی؟ گیریم رفتیم و باز آمدیم! گیریم باز هم رفتیم و آمدیم! گیریم ده ها و صدها بار و هزاران بار هم رفتیم و آمدیم! از پس این یک روز ده روز صد روز و هزار روز و هزاران روز و صدها هزاران روز میلیونها روز صدها میلیون روز و صدها میلیون سال و صدها میلیون قرن و میلیاردها میلیارد قرن ماهیت این دایره خلقت و کهکشان هستی و جایگاه بی اثر و فاقد عینیت و ناتوانی ما در نظامی که بیرون از فهم و توان «من انسان» استوار است و مانا و توانا در حال بودن و شدن است، من کجای خلقتم و چرا تمام نمی شوم؟ چگونه تمام نمی شوم؟
این دایره انتهایش کجاست؟ بی انتهائیش کجاست؟
بی  فرجامی خوفناک این بی ابتدائی و بی انتهائی و ابدیت که «من انسان» ناخواسته در آن ساخته و واقع شده و محکوم به حضور ابدی در آن شده ام پرسشی است بیرون از تحمل و توان انسان موجود.
پرسشی جانسوز که طبایع ناتوان انسان گاه ایشان را تا مرز هلاکت و خود کشی کشانده و می کشاند.
علی رغم چنین وحشتی قابل فهم از چنان بی آخری هولناکی، پاسخی بغایت آرامش دهنده و قابل فهم در دل این جاودانگی هراس آور نهفته. پاسخی که بسیار نزدیک است اما انسان آن را نمی بیند یا نمی خواهد ببیند ...
... ظرافت نهفته در انیمیشن Toy Story در خلق کاراکتر Buzz Lightyear نزدیک ترین پاسخ به این پرسش جانسوز است آنجا که ....
... هدف از این نوشته ضمن مواجه شدن شجاعانه با این وحشت قابل فهم و هر اندازه افزودن بر آتش و وسعت این وحشت جانسوز! یافتن پاسخ آرامش بخش از میانه لهیب این آتش جانسوز است!  

بخشی از آخرین نوشته ام تحت عنوان «شیطان بزرگ»
تکرار
ثبت نام تا آخر دسامبر
دوستانی که لطف کرده اند و از طریق ارسال ایمیل خواستار برخورداری از حق اشتراک بمنظور دریافت مقالات اینجانب شده اند ضمن تشکر از ایشان به اطلاع می رساند تا پایان ماه دسامبر فرصت ثبت نام را تنظیم کرده ام. لذا این دوستان اجازه فرمایند بعد از این تاریخ و ثبت نام احتمالی دیگر علاقه مندان جزئیات را خدمت شان ایمیل خواهم کرد. در ضمن مجدد یادآوری می کنم آبونمان مزبور صرفاً شامل دوستان در خارج از ایران است.
آدرس ایمیل اینجانب جهت ثبت نام علاقه مندانdariushsajjadi@yahoo.com
سابقه مطلب را می توانید در پست «من اشتباهی هستم» ملاحظه فرمائید:http://sokhand.blogspot.com/2011/11/blog-post_25.html 



هیچ نظری موجود نیست: