۱۳۹۰ دی ۷, چهارشنبه

اعترافی ناخواسته!


یکشنبه چهارم دی ماه گذشته و مصادف با عید کریسمس مسیحیان، تلویزیون فارسی بی بی سی طی گزارشی در برنامه 60 دقیقه بند را آب داد و با صریح ترین زبان و در عین حال ناشیانه ترین شکل ممکن کانون نگرانی خود و دولت بریتانیا و ایضاً مجموعه کشورهای غربی از تحولات در خاورمیانه را اطلاع رسانی کرد.
بی بی سی در قسمتی از برنامه 60 دقیقه آن روز چیزی را پخش کرد که تاکنون در عرف ژورنالیستی فاقد معنا و مسمی است و معلوم نیست چه نامی بر آن می توان گذاشت. آن برنامه را نه می توان پروپاگاندا نام نهاد یا رپرتاژ آگهی خواندش و ایضاً گزارش خبری یا مصاحبه و امثالهم . متاسفانه طی 3 روز گذشته که منتظر ماندم تا بی بی سی برنامه مزبور را بر روی سایت خود قرار دهد اما ظاهراً مسئولین بی بی سی هم متوجه اوت بودن فوق تصور برنامه مزبور شده و از صرافت قرار دادن آن بر روی سایت شان گذشتند!!!
داستان از این قرار بود در برنامه مزبور یک کاناپه در نظر گرفته بودند که در یک طرف آن سرکار خانم «شیرین عبادی» برنده جایزه صلح نوبل در سال 2003 نشسته و در سوی دیگر سرکار خانم «توکل کرمان» از یمن و برنده همین جایزه در سال 2011 نشسته بود. همه کادر خلاصه شده در این کاناپه دو نفره بود. صورت برنامه هم فاقد مصاحبه کننده یا گزارشگر یا مجری و میزبانی بود و تهیه کنندگان «نابغه»! این برنامه تنها لازم دیده بودند این دو را مقابل یکدیگر نشانده و بدون هیچ مقدمه ای طرفین را به نوبت ملزم به گفت و گو با یکدیگر کنند! آن هم مکالمه ای بدون ترجمه که همین امر نشان می داد سناریو از قبل به طرفین ارائه شده و طرفین از آنچه که باید می گفتند و می شنیدند از قبل مطلع و توجیه شده بودند.
ابتدا خانم عبادی به زبان فارسی شروع کرد و بعد از آن خانم کرمان به زبان عربی پاسخ ایشان را می داد که از قبل فرمایشات ایشان به فارسی ترجمه و زیر نویس شده بود. تا دو سوم این گفتگو بیننده مطلب خاصی را نمی گرفت و طرفین در حال دادن شرح وضعیتی از خود و پیشینه مبارزاتی خود به یکدیگر و ایضاً بینندگان بودند و تنها نکته ای که بشدت در ذوق بیننده می زد آن بود که ظاهراً کارگردان برنامه خانم عبادی را بخوبی از کیفیت برنامه مطلع و توجیه نکرده بود و مشارالیه تصور کرده بود در این برنامه باید نقش یک مادربزرگ را بازی کند که با زبان و انگشت انذار و تبشیر و هشدار و با گویشی لفظ قلم و عصا قورت دادگی!!! در حال دادن مشورت و نصیحت به نوه خود می باشند!!!
اما گل داستان در دقایق پایانی برنامه بود که بوضوح و به ناشیانه ترین شکل ممکن داغ دل و نگرانی اصلی تهیه کنندگان این برنامه را لو داد.
خانم عبادی در اپیزودی که باید حرف اصلی را می زد ناگهان و بدون مقدمه انگشت هشدار را بسوی خانم کرمان گرفت و خطاب به ایشان و دیگر مردم یمن که در حال حاضر علیه حکومت دیکتاتوری علی عبدالله صالح در خیابان های صنعا مبارزه می کنند گفت:
مواظب باشید که اشتباه ما ایرانی ها را در سال 57 مرتکب نشوید و «ایران را الگوی خود قرار ندهید» که دین اسلام را با حکومت تلفیق کردیم.گل حرف خانم عبادی و البته برنامه سازان پشت پرده مزبور همین یک جمله بود:
ایران را الگوی خود قرار ندهید! ایران را الگوی خود قرار ندهید! ایران را الگوی خود قرار ندهید!منتهی در انتقال این جمله تا آن اندازه ناشیانه عمل کرده بودند که چیزی نمانده بود که خانم عبادی در آخر بگوید:
تو را به حضرت عباس ایران را الگوی خود قرار ندهید!!!نکته جالب تر آن که خانم عبادی در دقایق پایانی این برنامه ضمن تکرار مکرر این جمله مدام نیز می کوشید ذات اسلام را منزه از حکومت ورزی معرفی نماید. آن هم اصراری از جانب کسی که اساساً نمی داند اسلام با چه سینی نوشته می شود و کمترین شناختی با مبانی دین ندارد تا جائی که نگاه های خانم کرمان که مانند خانم عبادی مسلمان است اما با حجاب کامل و با تحیر خود را مقابل زنی مدعی مسلمانی می دید که فاقد حجاب است!!!!
القصه این برنامه رسوا زمانی قابل فهم تر است که متوجه باشیم بی بی سی از ابتدای شکل گیری انقلابات خاورمیانه چند بار تغییر فاز داد.
بی بی سی در ابتدا اصرار داشت و تاکید می کرد این انقلابات تعلق به بدنه سکولار دارد و ترکیه را الگوی خود قرار داده اند!
در فاز دوم که در تونس و مصر اسلام گرایان پیروز انتحابات شدند با تاخیر توام با ترشروئی و با لحنی دلنگرانه بر تفوق اسلام گرائی در انقلابات عربی تن دادند.
و در فاز فعلی که اصرار دارند تا این کشورها را در پروای الگو قرار دادن انقلاب ایران قرار دهند.
لیکن و ظاهراً ایشان در دادن چنان پروائی تا آن اندازه سراسیمه و دل نگران شده اند که لااقل خود را مقید نمی بینند تا به ارزنی ظاهرسازی و انتقال غیر مستقیم هشدار مزبور با زبان حرفه ای جهان رسانه و ایضاً سیاست پیغام خود را القا کنند!!!

ثبت نام تا آخر دسامبر

دوستانی که لطف کرده اند و از طریق ارسال ایمیل خواستار برخورداری از حق اشتراک بمنظور دریافت مقالات اینجانب شده اند ضمن تشکر از ایشان به اطلاع می رساند تا پایان ماه دسامبر فرصت ثبت نام را تنظیم کرده ام. لذا این دوستان اجازه فرمایند بعد از این تاریخ و ثبت نام احتمالی دیگر علاقه مندان جزئیات را خدمت شان ایمیل خواهم کرد. در ضمن مجدد یادآوری می کنم آبونمان مزبور صرفاً شامل دوستان در خارج از ایران است
آدرس ایمیل اینجانب جهت ثبت نام علاقه مندان
dariushsajjadi@yahoo.com
سابقه مطلب را می توانید در پست «من اشتباهی هستم» ملاحظه فرمائید:
http://sokhand.blogspot.com/2011/11/blog-post_25.html

هیچ نظری موجود نیست: