۱۳۹۱ مرداد ۲۲, یکشنبه

پرنده های قفسی!


بقول آیت الله بهشتی: خون دادن برای انقلاب آسان است اما خون دل خوردن سخت است!
بر همین مبنا می توان اذعان داشت تحمل مصیبت زمین لرزه اخیر در آذربایجان شرقی هر چند سخت است اما سخت تر از آن تحمل «مرد رندی» مرد رندانی است که مزورانه کاسه داغ تر از آش شده و برای مصیبت زدگان زمین لرزه اخیر شیون و استغاثه جان سوزشان اسباب تحیر صاحب دلان را فراهم کرده.
اوضاع از این قرار است که روز شنبه زمین لرزه ای با قدرت 6.3 در مقیاس ریشتر استان آذربایجان شرقی در ایران را لرزاند که از ناحیه این لرزش بالغ بر 300 نفر از اهالی روستاهای اهر و زرقان جان عزیز خود را بر اثر ماندن در زیر آوار از دست دادند.
نکته مهم در این زمین لرزه آن بود که علی رعم قدرت 6.3 ریشتری زلزله مزبور، خوشبختانه حجم تخریب و کشتارش بمراتب کمتر از حد قابل انتظار بود. این در حالی است که در زلزله سال 82 در شهرستان بم با قدرت 6.6 در مقیاس ریشتر بیش از 27 هزار نفر از شهروندان ساکن در منطقه کشته شدند. همچنانکه در زلزله سال 69 در رودبار با قدرت 7.4 در مقیاس ریشتر بیش از پنجاه هزار نفر جان خود را از دست دادند. لذا بر سبیل قیاس حجم مصیبت قابل مقایسه با موارد قبلی نبوده و خوشبختانه تعداد کشته شدگان بمراتب کمتر از موارد قبلی است.
علی رغم این باز هم ایرانیان در یک هم دلی ستودنی در کنار سازمان های امداد رسان به کمک زلزله زدگان شتافتند و خوشبختانه با وجود تعلل های اولیه اما ظاهراً و در مجموع توانستند امواج مصیبت را مدیریت کرده و اوضاع را تحت کنترل درآورند.
اما ظاهراً برای ارباب فتنه در آمریکا و انگلستان و اذناب و عمله و اکله ایشان در داخل و خارج از کشور تنها امر حائز اهمیت ماهی مراد گرفتن از آب گل آلود است و بر همین اساس طی چند روز گذشته تمام ظرفیت های فعال و راکد خود را بکار گرفته و با تمام توان در رسانه های خود در لندن (BBC) و واشنگتن (VOA) و پراگ (رادیو فردا) و هلند (روزآنلاین) با زبان ایرانیان تابع و تحت امرشان از موضع خیرخواهی و نوعدوستی نسبت به زلزله زدگان آذربایجان فریاد تظلم برآورده و مسئولین در ایران را مورد شماتت قرار داده اند که:
چرا نسبت به زلزله زدگان تعلل می ورزید!؟
چرا زودتر تسلیت نگفتید!؟
چرا اعلام عزای عمومی نکردید!؟
چرا به مصیبت زدگان کمک نمی کنید!؟
اشک تمساح هائی که از شدت تصنع مهوع است. گوئی دولتمردان واشنگتن و لندن به انضمام عقبه ایرانی ـ رسانه ای تحت تابعیت شان در غم تلخکامی و شدائد ایرانیان شب و روزشان را گم کرده و اشک ماتم امان شان را بریده است!
مویه های ایشان در حالی است که اولاً حجم و میزان خسارات جانی و مالی زلزله اخیر قابل مقایسه با موارد قبلی نبود که توقع اعلام موقعیت بحرانی در کشور را طلب کند و سیستم در اسرع وقت توانست بر اوضاع مناطق زلزله زده مسلط شود و از آن مهم تر آنکه علی رغم شیطنت رسانه های تحت امر لندن و واشنگتن در بزرگ نمائی زلزله آذربایجان، نازکدلی اربابان فتنه و اصحاب تحت امرشان برای رنج مردم ایران در حالی دل هر صاحب معنائی را از شدت عواطف انساندوستانه ایشان به شوق می آورد که توسط همین «نازکدلان نوع دوست» سنگین ترین تحریم های اقتصادی بر گرده ایرانیان نهاده شده تا از طریق قرار دادن ایشان در تنگناهای معیشتی و غذائی و داروئی و اقلام مصرفی قامت استوار و خودباشانه ایرانیان را به اتهام مطالبه زیست مستقل به زانو درآورند!
با رویت چنین دوروئی ها و بی اخلاقی ها و تزویرهائی است که انسان به صرافت آن بخش از خوانش «سیاوش قمیشی» می افتد که:
فرقی نداره وقتی
ندونی و نبینی
غصه ات می گیره وقتی
می دونی و می بینی!

و یا به تعبیر رساتر «حامد زمانی»:
سخت است گفتن اما
ز آن سخت تر نگفتن
این راز برملا را از این و آن نهفتن
در جامه شبانی گرگان روز مُـزدند
با قافله رفیق اند اما شریک دزدند
در سرهزار فتنه، نیرنگ های رنگی
اهل کدام مرزند این رومیان زنگی


مقالات مرتبط:

۶ نظر:

ناشناس گفت...

احتمالا شما راست می گید، ولی این اثری در این حقیقت نمی گذاره که خامنه ای حاکم جابر و زور گوست که داره ایران رو به پرتگاه می برده و دستش به خون مردم آلوده است و ولایت فقیهی هم که درست کرده که حتی از نبی و امام و خدا هم بالاتر می نشوننش بدیهتا بدعت در دینه و سکوتش در برابر این خزعبلات نشانه این فرع یا اون فعررضایته و اگر توبه نکنه کجاش در آتشه. هر کسی هم که کورکورانه دنبالش راه بیافته جاش همونجاست. حالا هی دعوای موش و قورباغه راه بیاندازین سر اینکه آیا این خبر فرعی یا اون خبر فرعی راسته یا نه. احتمالا نه، ولی مثل روز روشنه که دین و ایمان مردم هر روز داره از دست می ره، ترافیک تهران هر روز داره کشنده تر می شه، ایران داره به سراشیبی فقر و فساد و جنگ می ره و هر روز آقایان خزعبلات بیشتری به مردم می دهند. اصل خرابه و شما هم گند زدی با این حمایتت از اینها.

shahed گفت...

آقای سجادی گیریم که شما در مورد انگلیس و امریکا و دست نشاندگنشان درست بگوید. لطفآ چشمتان را باز تر کنید و ب ابینید
که کشور به سوی فقر بیشتر، جهل و جانگ پیش میرود. یک رهبر خائن و خود خواه که به نام قرآن و خدا ظلم میکند
و امر به و ی مشتبه شده که نایب امام زمان است . به فرض آنکه همه گفته های دیگران غلط باشد شما منکر آواره یحی آبادان هستید
منکه آواره های بام هستید. من هر روز اطراف ایران را میبینم و به خدا قسم دلم میسوزد که چرا این مردم به خاطر خدا و اسلام به
این روز افتادند. منصف باشد حق بگوید. اگر دیگران نمیگویند، شوا راه آنها را ادامه ندهید. دیگران مزدور امریکا و شما مزدور
یک ملا ی دزد و آدم کش هستید کدام بهتر است. آقای قمیشی که از ایشان کد آوردید در پاسخ خبر نگار که گفت شما یک پسر دارد
پاسخ داد نمیدانم، شاید. نمونه های بهتری هستند که میشود نمونه قرار داد. اشعار شاملو را بخونید ، حرف های آقای نوری را بخونید و
به چشم خودتون حق را ببینید. در غیر این صورت شما هم هم ابا ی اون ملا ی آدم خوش میشوید.

Unknown گفت...

باسلام
یکی از مسائل این چند روزه پس از زلزله آذربایجان، بحث نوسازی و مقاوم سازی خانه های روستایی می باشد. جهت اطلاع همه دوستان عزیزم باید عرض کنم طبق قانون، بحث نوسازی و بهسازی مسکن روستایی به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هست که نهادی مستقل هست و اصلا زیرمجموعه دولت بحساب نمی آد! (نه رئیس اش را دولت مشخص می کنه و نه بودجه از دولت دارند). البته انصافا بنیاد مسکن در زمینه نوسازی خانه های روستایی زحمات زیادی کشیده است. برای بدست آوردن جزئیات بیشتر در این زمینه امروز (دوشنبه) شخصا با مدیر روابط عمومی بنیاد مسکن استان آذربایجان شرفی دقایقی قبل از افطار به گفتگو پرداختم. ایشان که تازه ساعتی قبل از مناطق زلزله زده برگشته بود نکات قابل تامل و جالبی درباره نوسازی و بهسازی مسکن روستایی گفتند که شاید برای خیلی از شما دوستان خوبم تازگی داشته باشه که بطور خلاصه در زیر نوشته ام:
- بنیاد مسکن برای نوسازی هر خانه روستایی 12 و نیم میلیون وام با سود 5 درصد به روستائیان عزیز اعطا می کند. همچنین نقشه، پروانه ساخت، خدمات فنی-مهندسی، مهندس ناظر مقیم و ... از دیگر خدمات بنیاد مسکن هست.
- سال گذشته (1390) بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان متعهد شده بود 12 هزار مسکن روستایی را در استان بازسازی و نوسازی نماید، اما با تلاشهای پرسنل این بنیاد در سال گذشته بالغ بر 18هزار خانه روستایی نوسازی شده است. در سطح کشور نیز سال گذشته بنیاد مسکن متعهد به نوسازی 200 هزار مسکن روستایی بود که با تلاش دست اندرکاران بنیاد نزدیک یک میلیون مسکن روستایی نوسازی شده که یک رکورد محسوب می شود.
- البته در بحث نوسازی مسکن روستایی مشکل مهمی که وجود دارد مقاومت برخی روستائیان عزیز هست که با بهانه های از قبیل اینکه این خانه آبا واجدادی ماست، از قبول کمک و نوسازی خانه های قدیمی امتناع می ورزند. به همین دلیل مدتی هست بنیاد مسکن طرح خانه به خانه را آغاز کرده، بدین شکل که کارشناسان بنیاد شخصا به خانه های روستائیان مراجعه کرده و آنها را برای نوسازی خانه هایشان ترغیب می کنند.
- و اما در این سه شهرستانی که زلزله به وقوع پیوسته، (اهر، ورزقان و هریس) حدود 4 هزار خانه روستایی توسط بنیاد مسکن نوسازی شده است. مدیر روابط عمومی بنیاد مسکن ویدئویی به من نشان داد که همین امروز از مناطق زلزله زده گرفته شده بود. در این ویدئو روستایی دیده می شد که تقریبا تمام خانه های قدیمی و کاه گلی ویران شده بود اما چند خانه ای که نوسازی شده بود سالم بودند.
- طبق آمار میدانی این یکی دو روزه، اکثر خانه های نوسازی شده توسط بنیاد سالم هستند و اکثرا آسیب هایی جزئی مانند شکستگی شیشه و یا پاره شدگی دیوار داشته اند که موجب تلفات جانی نداشته است. که اگر نبود این نوسازی ها، قطعا آمار تلفات جانی این زمین لرزه خیلی بیشتر از اینها می شد.
- از اولین ساعات وقوع زلزله، مهندس محمدی مديركل بنيادمسكن استان به اتفاق مهندسين وكارشناسان فني در محل حادثه حضور پیدا کرده اند و ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کار خود را شروع کرده است.
- امروز دوشنبه نیز مهندس تابش رئیس بنیاد مسکن کشور به همراه معاونین خود از مناطق زلزله زده بازدید کردند و در جلسه ای که با حضور وزیر اقتصاد در شهرستان اهر برگزار گردید، مقرر گردید بازسازی مناطق زلزله زده هر چه سریعتر توسط بنیاد مسکن استان شروع شود و انشاءالله تا شروع فصل سرما به پایان برسد.
- نکته آخر را هم خودم اضافه کنم و اینکه زلزله 6.2 ریشتری آذربایجان در هر کجای دنیا می آمد به هر حال تلفاتی حتما داشت (مخصوصا دو زلزله بزرگ بفاصله 11 دقیقه از هم). به عنوان مثال در سال 1388 (سه سال پیش) در شهر لاكيلاي ايتاليا زلزله ای 6 ریشتری بوقوع پیوست که تقریبا نزدیک همین تعدادی که در آذربایجان کشته شده اند، تلفات جانی داد.
البته علی رغم همه زحمات بنیاد مسکن، باید اذعان کرد که مشکلاتی هم هست. با توجه به کثرت روستاها در کشور، قدیمی بودن اکثر خانه ها در هر روستا، مقاوت اهالی روستا و .... کار نوسازی روستاها با زحمت زیادی به پیش می رود اما نتایج بدست آمده انصافا قابل تقدیر است. امید هست با همت مسئولان محترم، روزی برسد که اکثر روستاهای ما نوسازی شده باشند و دیگر شاهد چنین تلفات و خساراتی نباشیم، انشاءالله.

ناشناس گفت...

داريوش خان، باز هم يكطرف ماجرا را ديده ايد و به قاضي هم از همان طرف رفته ايد.
كاري به كليت حرفهايتان ندارم اما يك گوشه فقط بهتون يادآوري مي كنم كه عدد كشته شدگان و مجروحين بيشتر از اينهاست. فقط در يك "بخش"،‌300 نفر مرده.

ناشناس گفت...

جناب سجادی شما که خبرنگار به قول خودت سیاسی هستی سعی کن تو هر موضوع سریع نیای نظر بدی....تو مملکتی که رئیس جمهورش پیام تسلیت که نمیده هیچ ول میکنه میره عربستان و رهبرش هم تا 30 ساعت پیام نمیده و صدا و سیماش هم شب بعد از زلزله به جای ارتباط با اون مناطق میاد برنامه طنز پخش میکنه این یعنی که براشون مهم نیست!!!

علی دایی هم ضدانقلاب هست که میاد تو برنامه نود میگه روند رسیدگی به زلزله زده ها خوب نبوده؟

شما چرا همیشه فکر میکنی حرفت حتما درسته؟

یه کم به این مسائل فکر کن...

ناشناس گفت...

khodayeh bozorg negahdarat bashad ke har vaght meayam inja tasalayeh delam hasti va az neveshteh-hayat roheyeh megeram
mordam az dasteh in jama-ateh 2ro o hogheh baz
khoda neghdarat bashad