۱۳۹۲ مهر ۹, سه‌شنبه

بازگشت اژدها!


اظهارات روز گذشته اوباما علیه ایران و تکرار مجدد «همه گزینه ها روی میز است» از یک طرف موید آن شد که رویکرد جدید واشنگتن ناظر بر اضطرار است و این افعی جان بگیرد باز هم نیش می زند و از سوئی دیگر اسباب بهت ذوق زدگان در داخل کشور را فراهم کرد که یک شبه احساس برادر خواندگی با آمریکا به ایشان دست داده بود.
از همه مهم تر در تنگنا قرار داده شدن رئیس جمهور ایران از ناحیه این اظهارات است که در ابتدای کار به ایشان مشق هزم و دوراندیشی واحتیاط و ملاحظه در رفتار و گفتار را دیکته می نماید.
همان طور که در «نوشته قبلی» تاکید کردم:
رویکرد جدید آمریکا بمعنای متنبه شدن واشنگتن نسبت به رفتارهای خصمانه اش با ایران نیست بلکه بواسطه تضعیف موقعیت اش در منطقه در جستجوی خرید زمان است تا بتواند با کمترین دردسر و هزینه نیروهای خود را تا پایان 2014 از افغانستان خارج کند. لذا اکنون می کوشد با تغییر رویکرد (و نه موضع) با ایران برخورد نرم افزارانه کند.


۱ نظر:

ناشناس گفت...

این سخن پی در پی اوباما که همه گزینه ها روی میز هستند . صرفا" برای آرام نگهداشتن اسرائیل و حفظ رضایت خاطر لابی صهیونیست است . اوباما خوب میداند که اقدام نظامی علیه ایران خشم و نفرت جهانی و افکار عمومی در داخل آمریکا را درپی خواهد داشت و در حال حاضر هم بعد از یک دهه جنگ در افغانستان و عراق از لحاظ سیاسی کار بسیار پیچیده و پر از ریسک برای آمریکاست . مگر اینکه به یکباره دست از دیپلماسی برداشته و سیاستهای رامبو گونه دولت ریگان را در پیش بگیرد (!) تمایل او به یک مکالمه تلفنی با حسن روحانی نشان دهنده علاقه مندی او برای حل مسالمت آمیز مسائل با ایران است .