۱۳۹۰ آذر ۲۳, چهارشنبه

زلفعلی ها!!!

کاریکاتور بالا نماد برجسته ای از توهم جماعت ملی گرای ایرانی است که از بدو ظهورش در فضای سیاسی ایران بمثابه طاس هائی بودند که خود را زلفعلی می نامیدند و ایضاً می نامند!
در طرح فوق طراح با اشاره به خبری مبنی بر آنکه یک بچه شیر در یکی از خیابان های تهران پیدا شده کوشیده این شیر را نماد شیر و خورشیدی نماید که قبل از انقلاب بر پرچم ایران قرار داشت و اکنون جای آن را کلمه الله گرفته.
توهم زدگی این جماعت مدعی ملیت و وطن دوستی در طرح مزبور از آنجا ناشی می شود که مطابق یک عرف نانوشته اما قابل فهم هر کشوری در انتخاب نماد های ملی خود متوسل به چیزی می شوند که در تاریخ یا جغرافیا و فرهنگ شان مانوس است. به عنوان نمونه درخت سدر بدلیل خاستگاه و فراوانی اش در لبنان مبدل به نماد این کشور بر روی پرچم لبنان شده. یا عقاب کله سفید بدلیل اشتهارش و فراوانی اش در کوهستان راکی مبدل به نماد ایالات متحده شده و یا خرس خاکستری که آن هم بدلیل فراوانی در روسیه نماد این کشور است ایضاً خروس در فرانسه و هکذا دیگر کشورها . اما نکته جالب توجه آن است که اساساً جغرافیای ایران هرگز برخوردار از «شیر یال دار» نبوده و زیست بوم این گونه از شیرها عمدتاً در صحاری و جنگل های آفریقائی است اما آن زبان بسته ها نمی دانستند و نمی دانند جماعت توهم زده ایرانی وقتی قرار است چیزی را انتخاب کنند کاری به اعتبار و استناد آن ندارند فقط می کوشند از هر چیز بزرگ ترین و قدرتمند ترین و باشکوه ترین اش را به عنوان ماهیت و هویت خود برگزینند! کاری هم ندارند که آن گزینه تا چه اندازه با عالم واقع منطبق است!!! به همین دلیل است که در طول تاریخ ایرانیانی از این جنس، مردمانی باهوش ترین و زیبا ترین و فرهیخته ترین بوده اند که اصفهان شان بدون کمترین تواضع نصف جهان است!!! و هنر نیز نزد ایرانیان است و بس!!! و طبیعتاً شیر یالدار هم نماد پرچم شیر و خورشدشان است و بس!!!
با این همه فضیلت این هم وضعیت گذشته و حال شان است!!!

تکرار
ثبت نام تا آخر دسامبر
دوستانی که لطف کرده اند و از طریق ارسال ایمیل خواستار برخورداری از حق اشتراک بمنظور دریافت مقالات اینجانب شده اند ضمن تشکر از ایشان به اطلاع می رساند تا پایان ماه دسامبر فرصت ثبت نام را تنظیم کرده ام. لذا این دوستان اجازه فرمایند بعد از این تاریخ و ثبت نام احتمالی دیگر علاقه مندان جزئیات را خدمت شان ایمیل خواهم کرد. در ضمن مجدد یادآوری می کنم آبونمان مزبور صرفاً شامل دوستان در خارج از ایران است.
آدرس ایمیل اینجانب جهت ثبت نام علاقه مندانdariushsajjadi@yahoo.com
سابقه مطلب را می توانید در پست «من اشتباهی هستم» ملاحظه فرمائید:http://sokhand.blogspot.com/2011/11/blog-post_25.html 



۵ نظر:

عسگری گفت...

من به سوء استفاده مخالفان نظام جمهوری اسلامی از شیروخورشید و اطوارهای سیاسی شان کاری ندارم و این قبیل کاریکاتورها (به قلم نیک آهنگ کوثر!) بحثی جداگانه دارند اما توجه شما را به مطلب زیر جلب می کنم که از زبان یک مورخ اصولگرا و یک مورخ مستقل و مشهور بیان شده است آن هم در زمانی که برای چهار روز دو مجسمه شیروخورشید را بر سر در ورودی مجلس شورای ملی (قدیم) نصب کردند و دوباره برداشتند:

یعقوب توکلی مورخ و عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تلقی مردم از نماد شیر را به عنوان نمادی از جامعه ایرانی دانست و گفت: در کتاب های مختلفی که از سوی نویسندگان غربی در حوزه رابطه ایران و آمریکا به نگارش در آمده تعبیر شیر و عقاب بکار رفته است. در اذهان ایرانی ها شیر نشان شجاعت و شهامت همراه با عقل و تدبیر است بر همین اساس ایرانی ها باور دارند که درنده خویی که در سایر موجودات تعریف می شود در شیر کمتر معنا می شود. قطعا کسانی که این نماد را انتخاب کردند یک آگاهی این چنینی داشتند از این رو بهره برداری از نماد شیر و خورشید هیچ آسیبی به مفاهیم دیگر ما نمی رساند.
خسرو معتضد مورخ و پژوهشگر باسابقه در ارزیابی باورهای دیرینه مردم ایران در مورد نماد شیر و خورشید گفت: همواره این باور در میان مردم وجود داشته که شیر و خورشید را نماد حضرت علی علیه السلام دانسته اند و به آن " اسد الغالب " خطاب می کردند و از سوی دیگر از قدیم هر کشوری معمولا یک حیوان را به عنوان نماد تعیین می کرد بر همین اساس از گذشته های دور شیر نماد و مظهر ایران بوده است. از آنجا که در قرنهای گذشته شیر در ایران فراوان بود و به نوعی مظهر جانوران ایران محسوب می شد این انتخاب صورت گرفته است و از زمان سلجوقیان بر روی پرچم کشور نقش بسته است.
خسرو معتضد در ادامه افزود: شهید سید حسن شاهچراغی مدیر مسئول اسبق روزنامه کیهان همواره می گفت اگر غربزدگی نامطلوب است عوام زدگی هم نامطلوب است. به نظر من حذف نماد شیر و خورشید از سر عوام زدگی صورت گرفت و ما نباید سمبل کهنسال ایران را حذف می کردیم.

به نقل از: هفته نامه امید جوان شماره 592 مورخه 9 شهریور 1387 صفحه 9

ناشناس گفت...

آق سخن اگر اينطور باشه كه شما مي فرماييد پس بدي نيست به اقاتون پيشنهاد بديد كه تصوير بسيجي چماق به دست عربده كش و يا تصوير اقا دزده رو بذارند روي پرچم ايران ! اخه اين روزها نماد مملكت ما همين ها شدند اگه لبنان سدر داره و فرانسه...

ناشناس گفت...

آقای سجادی سلام

گیرم دنبال بهانه میگشتید که به ملی‌ گرائی بتازید ولی‌ مثل اینکه سوژه بدی را انتخاب کردید.

همانطور که یکی‌ از کامنت‌ها مشخص میکنه، شیر و خورشید (و ذوالفقار) روی پرچم ایران نشان تشیّع ایران بوده و از دوران صفوی استفاده می‌شده (نه الزاماً روی پرچم رسمی‌). در عهد پهلوی، تاج هم به آان اضافه شد. کافی‌ بود که بد از انقلاب تاج را بردارند. همین و بس. حالا عوض شیر توی پرچم یه هندونه داریم که قراره الله باشه ولی‌ تصادفا خیلی‌ شبیه علامت سیک‌های هندیست.

در ضمن این ادعای شما که شیر یال دار در ایران نبوده درست نیست. نسل شیر در ایران در دهه ۴۰ میلادی منقرض شد.

کافی‌ بود یخورده گوگل میکردید.

جواد

ناشناس گفت...

khodetan ra azeyat nakoned barayeh parcham !!!!!!!!!!!
mohem haman (basijei) ast ke baese shodea (vatan foroshan) ra sahebeh vatan kardeh . halah sareh parcham bejanged ke sheer dashteh basheh o allh akhar......

ناشناس گفت...

داداش حالا اینکه تاج گذاشتن و مردم اندازه چی ارزش نداشتن زمان شاه باشه ولی توی پرچم ایران دیگه قرمز نشانه شهدا و الله اکبر ها به نظرم کافی بود توی پرچم در ضمن داداش این جور چیزا خیلی وقت پیش تموم شده شما لازم نکرده واس پرچم ایران تصمیم بگیری در ضمن اون شیر نیست میمونه شما برو به وطن فروشیت برس لازم نکرده واسه الله وسط پرچم تصمیم بگیری