۱۳۹۲ تیر ۴, سه‌شنبه

روحانی در تاریکخانه!



عکس سمت چپ را دو سال پیش در صفحه فیس بوکم منتشر کردم و توضیح دادم کودکان زیر 9 سال در مشاهده این عکس بدلیل فقد شناخت و تجربه سکس بلافاصله 8 دلفین را می بینند در حالی که بزرگ سالان آشنا با مفهوم و تجربه سکس چیزی جز هم آغوشی یک زن و مرد در این تصویر ملاحظه نمی کنند!

به تعبیری «فضای زندگی هر کس به اندازه نیازهایش هست»
طرح سمت چپ نیز کاری است از یکی از کارتونیست های منسوب به سبزها و مصداق نمونه بالاست که با پیروزی «حسن روحانی» هر کس به فراخور نیازش «روحانی» و توقعات از «روحانی» را تعبیر و مطالبه می کند و لابد طراح نیز بنمایندگی از جانب خود و بخشی از جامعه هم درد با خود از میانه آن همه مشکلات اقتصادی و معیشتی و سیاسی گسترده دست روی درد خود گذاشته.
سال 88 در اوج شهرآشوبی های جنبش سبز ذیل مقاله «جنبش سکس سبز» ضمن واکاوی رفتار بخشی از سبزها که ریشه در نیازهای ژنتیکی داشت بر این نکته تصریح داشتم که فشار جنسی بخشی از محرک های شهرآشوبی جوانان شده.
هم چنان که 6 سال پیش تر از آن نیز ذیل مقاله «از عسگر گاریچی تا سعید عسگر» بر این نکته تاکید کردم که:
رويکردهای اجتماعی آبستن معانی اند، نه گرسنه آن! معنای تحولات اجتماعی را بايد از رحم انعقاد نطفه اين تحولات زائاند، نمی توان اين معنا را مبتنی بر منويّات خود به آن خوراند! ... بخش قابل توجهی از جوانان دانشجوی فعال در حوزه سیاست نيز که طلايه دار نسل فرهيخته و آوانگارد جامعه محسوب می شوند در آرمانی ترين حالت بمثابه «ماريوس» قهرمان «نوول بينوايانِ» ويکتور هوگويند که در ورای مبارزات سياسی خود نهایتاً بدنبال کوزت افسانه ای خويش می گردند.
علی رغم این پائیز سال گذشته ذیل مقاله «بینوایان» دو نکته را گوشزد کردم که اینجا مجدد تکرارش می کنم:
نخست آنکه حکومت در ایران گریزی از این واقعیت ندارد تا نیاز ذاتی سکشوال را برسمیت شناخته و مکانیسم هائی تخلیه مشروع این نیاز در جامعه را از هر طریق ممکن «چه تسهیل در امر ازدواج یا معاشرت بهداشتی» تعبیه کند.
اما نکته مهم تر آن است که کسری از این فوران شهوت بیرون از مناسبات انقباضی حکومت بازگشت به ناتوانی بخش از جوانان در ایجاد رابطه با جنس مخالف دارد. والی در ذیل همین مناسبات انقباضی جوانان بسیاری در حال حاضر بدون پروا از باز ترین روابط سکسی ـ عاطفی با جنس مخالفشان برخوردارند و تنها متقاضی بازتر شدن بیشتر فضا برای سهل الوصول شدن خوش باشی های شانند!
مشکل مربوط به آن دسته از جوانان است که متاثر از رشد نامتعارف و غیر طبیعی شخصیت شان در دوران صباوت اکنون ناتوان از ایجاد رابطه با جنس مخالف اند و زیر فشار خرد کننده نیاز سکشوال برای جبران این نارسائی از دیوار سیاست که در ایران قابل دسترس ترین امکان هست بالا می روند و ناتوانی های جنسی خود را با لهجه سیاسی فریاد می زنند.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

مشکل بسیاری از نوشته های شما تعمیم شتابزده است.در مورد اکبر گنجی یا نیک آهنگ کوثر و برخی دیگر شاید حق با شما باشد، اما خوانش شما از اعتراضات 88 و ربط دادن کلیت یا وجه غالب آن به انگیزه های عمدتن جنسی هم سطحی است و هم تقلیل دهنده.ندیدن و از قلم انداختن آن همه نارضایتی تجمیع شده، اعم از اقتصادی-معیشتی، اجتماعی-سیاسی ،بهداشتی-درمانی و اصالت دادن به آن چه حاشیه این اعتراضات است نه متن آن کلا تحلیلتان را به بی راهه می برد.این روزها برزیل که یکی از آزادترین کشورها به لحاظ رفتارهای جنسی است صحنه اعتراضات و اغتشاشات جدی است، آیا مشکل جوانان آن جا هم ارتباط با جنس مخالف است؟ پیشنهادم این است که برای مدتی کمتر فروید بخوانید ( یا حداقل در کنار فروید کمی هم مارکس بخوانید) و بپذیرید که انسان ها مشکلات پیچیده تری دارند که نسخه تجویزی شما کمک چندانی به حل آن ها نخواهد کرد.توضیح این که من مارکسیست نیستم اما معتقدم بسیاری از تحلیل های جامعه شناختی مارکس هنوز هم بی رقیبند.

احمد گفت...

منظور فکر کنم «طرح سمت راست» است، نه چپ! در ضمن من ۹ دلفین شمردم! یا بد شمردم، یا ازکودکان زیر ۹ سال هم معصوم ترم، و یا اینکه (انشالله) واقعاً ۹ تا هستند!‌ ؛-)

Kambiz Khan گفت...

There are only 8 complete dolphins. The 9th one has only his tail visible. No you are not more innocent than under 9s:-)