۱۳۹۵ آبان ۱, شنبه

قحط الرجال!

(این مقاله شامل دو قسمت است. قسمت دوم تحت عنوان «تنهائی مُقدر» متعاقباً منتشر خواهد شد)

اگر بتوان برای شهید رجائی یک رویکرد را در چینش کابینه اش برجسته کرد آن رویکرد اولویت ایشان به عنصر تعهد بود. 
رویکردی که بشکلی اجتناب ناپذیر اقتضای زمانه بود و با توجه به نوپائی نظام جمهوری اسلامی در آن مقطع و فقد اعتماد به تکنوکرات های باقیمانده از رژیم پیشین و فقر نظام از حیث تکنوکراسی در تراز انقلاب اسلامی اقتضائات زمانه بصورت طبیعی تعهد را بر تخصص مرجح می ساخت. لذا می توان شهید رجائی را از این ساحت با گزاره «ما مخلصین را بر متخصصین ترجیح می دهیم» برند کرد.

اما هر اندازه تعهد سالاری شهید رجائی در آن قحط الرجال ابتدای انقلاب قابل فهم و انتظار بود به همان اندازه نیز امروز و بعد از گذشت بیش از ۳ دهه از استقرار نظام، سکانداری پایوران نامتبحر و نامتخصص در ارکان نظام غیر قابل انتظار و غیر قابل گذشت است.

بر همین منوال می توان اظهارات اخیر قربانعلی دری نجف‌آبادی را اقبال کرد که در گفت و گو با خبرآنلاین ابراز داشته:

در دوره گذشته خدمت آیت‌الله جنتی گوشزد کردم که «آقا چرا فلانی را به عنوان رجل سیاسی و مذهبی قبول کردید؟» حالا ایشان جوابی به من نداد ... وقتی کسی یک وزارتخانه یا استانداری را یک روز هم اداره نکرده است، حالا کل کشور را می‌خواهد اداره کند!؟ این حتما باید در یک شاخص‌های بسیار روشن و قوی و کارآمد تعریف شود.

هر چند و بوضوح مشخص است انگشت اشاره آقای نجف آبادی ناظر بر «محمود احمدی نژاد» و طعنه به ایشان بابت فقد صلاحیت مدیریت مشارالیه در تراز ریاست جمهوری است. همان طور که شخصاً و قبلاً در «همگنان» به سهم خود و قرینه و مشابه اظهارات امروز نجف آبادی بر این واقعیت تاکید داشته بودم که:

محمود احمدی نژاد تداعی کننده کسی است که بر حسب تصادف در جایگاهی قرار گرفت که در اندازه ایشان نبود و تنها از جوارغیظ شورای نگهبان از اصلاح طلبان بدون برجستگی لازم الاحصاء یک باره از رانت «رجل سیاسی بودن» و بالتبع «رئیس جمهور شدن» در انتخابات ۸۴ برخوردار شد! (*)

اما نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که ماهیت استدلال آقای نجف آبادی قابل تعمیم و تسری به جانشین ایشان نیز می باشد و متاسفانه «روحانی» نیز کسی است که تا قبل از ۹۲ یک وزارتخانه یا استانداری را یک روز هم اداره نکرده بود که اکنون کل کشور را بخواهد یا بتواند بکفایت اداره کند!

مضافاً آنکه «تجربه دور نخست ریاست جمهوری حسن روحانی نیز نشان داد ایشان به اعتبار پیشینه شان در سطوح مدیریت های خرد در پارلمان و شورای امنیت ملی و مرکز تحقیقات استراتژیک نهایتاُ سقف پروازشان در اندازه های یک مدیر میانی و کاربری و امربری است» و بالتبع فاقد چالاکی و چابکی و توانمندی لازم در تراز ریاست جمهوری ایران بودند و عمل کردند!
(** ـ متن کامل این ادعا را پیش تر در مقاله «ناآمدگان» تحریر کردم)

بر این اساس باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که جمهوری اسلامی در یک بی مبالاتی آشکار تا کنون دو بار و در سطح ریاست جمهوری بی حزمانه تن به گزیده شدن از یک سوراخ را داده!
گزشی که منجر به گزینشی پر هزینه از کیسه ملت ایران شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* ـ نگاه کنید به همگنان
** ـ نگاه کنید به ناآمدگان

۳ نظر:

ناشناس گفت...

ای دلواپس خارجه نشین،
ای همدرد ساکن خاک شیطان بزرگ؛

سوزشی خاص، در سخن پراکنی تان علیه روحانی، متباین است!
لطفأ، یه نذری، قولی، ترتیبی در گفته هایتان ایجاد کنید...که در صورتیکه پیش بینی هایتان درست در نیامد، چه خواهید کرد؟!
ظاهرأ، گفته هایتان، پیش بینی نیست، خواهش دلتان است!

ناشناس گفت...


با سلام خدمت جناب سجادی عزیز.
بنده همواره از مطالب و نظرات شما که عموما خالی از تعصب و همراه با انصاف و دقت است استفاده می‌کنم. اما در این مورد اخیر علی‌الظاهر هم شما و هم جناب دری نجف‌آبادی دچار اشتباه شده‌اید. چرا که فرض مزبور مبنی بر اداره نکردن یک استانداری درباره دکتر احمدی‌نژاد صحیح نیست و ایشان علاوه بر این‌که بر خلاف بقیه رؤسای جمهور، که همگی از مسئولیت‌های سطح بالا شروع به سیاست‌ورزی نموده‌اند؛ از بخشداری و فرمانداری کار اجرایی را آغاز و نهایتا از طرف دولت سازندگی مامور تشکیل استان اردبیل شده و سه سال به عنوان استاندار اردبیل انجام وظیفه کردند. و جالب آن‌که در این دوره و در هر سه سال به علت عملکرد چشمگیرشان چه در تشکیل استان و چه در مدیریت بحران زلزله اردبیل، به عنوان استاندار نمونه کشور انتخاب شدند. بعدداز آن هم در کسوت شهرداری کلان‌شهر تهران، که اگر سخت‌تر از اداره‌ی وزارت ارشاد! نباشد آسان‌تر از آن هم نیست، بسیار موفق ظاهر شدند به قسمی که در سال ۸۴ یکی از قوی‌ترین پای‌گاه‌های رأی ایشان شهر تهران بود. بعلاوه در دوران ریاست جمهوری، و در قامت یک سیاست‌مدار کشوری و جهانی بسیار موثر و دارای برنامه و عزم ظاهر شدند هرچند ممکن است دیدگاه‌های ایشان از نظر عده‌ای قابل قبول نباشد.
در خاتمه مجددا از شما تشکر می‌کنم. همچنین پیشنهاد می‌کنم یک آی‌دی در کانال تلگرامی خود جهت ارسال راحت‌تر نظرات و ارتباط با شما، در نظر بگیرید. موفق و سربلند باشید.

داریوش سجّادی گفت...

با سلام و تشکر بابت حسن ظن تان
فرمایشات شما در مورد سوابق آقای احمدی نژاد مسموع است لیکن شخصا از ناحیه دیگری بر صاحب صلاحیتی ایشان شبهه دارم و آن رقیق بودن تقید ایشان به ولایت فقیه است که در خلال قهر ۱۱ روزه به بدترین شکل ممکن مشهود شد
در ضمن آدرس بنده در تلگرام ذیلا تقدیم می گردد
https://telegram.me/dariushsajjadi44
.
https://telegram.me/joinchat/BlMc2kAWr7817MSadQB8aw