۱۳۹۵ آبان ۲۳, یکشنبه

جمهوری اسلامی ایران در دوران پساترامپیسم


مصاحبه ام با سایت انتخاب خبر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روحانی ناتوان در رویاروئی با دونالد ترامپ

انتخاب خبر: یک روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی در آمریکا با اشاره به شورش های انتخاباتی در ایالات متحده گفت: پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ تظاهرات اعتراضی در شیکاگو، نیویورک و سانفرانسیسکو و تعدادی دیگر از ایالت ها و شهرهای ایالت متحده آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

داریوش سجادی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: معترضین به نتایج انتخابات ایالات متحده لزوماً مهاجرین نیستند. حضور آمریکایی های مسلمان و آمریکایی های معترض به نگاه های فاشیستی ترامپ و همچنین حضور زنان آمریکایی معترض به رفتارهای جنسی و نژادپرستانه ترامپ در بین تظاهرکنندگان چشمگیر است.

وی تأکید کرد: معترضین به انتخابات ایالات متحده از اقشار مختلف مردم هستند که به هر دلیلی ترامپ را شایسته ریاست جمهوری آمریکا نمی دانند و اتفاقاً شعار معترضین این است که ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیست.

نمی توان درخصوص زمان پایان شورش های سراسری در آمریکا اظهار نظر کرد
این کارشناس سیاسی در پاسخ به سؤالی درباره زمان پایان اعتراضات اظهار داشت: اعتراضات درست پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا و پیروزی ترامپ آغاز شده است و جناح های سیاسی درون ایالات متحده هیچ برآوردی از آینده اعتراضات ندارند و نمی توانند درخصوص زمان پایان این اعتراضات اظهار نظر کنند.

دامنه اعتراضات به انتخاب دونالد ترامپ فراگیر شده است
وی خاطرنشان کرد: چنین تظاهراتی در اعتراض به انتخاب جرج بوش در انتخابات ریاست جمهوری 2001 رخ داد اما دامنه اعتراضات فراگیر نشد در صوتیکه اعتراضات اخیر به انتخاب ترامپ در سر تا سر ایالات متحده کماکان تداوم دارد.

سجادی تصریح کرد: البته اینگونه اعتراضات در این دوره از انتخابات طبیعی می نماید چراکه جهان شاهد رقابت های خصمانه بین دو نامزد انتخاباتی بود که خیلی بی پروا روی صورت همدیگر چنگ می کشیدند.

وی تأکید کرد: در این دوره از انتخابات آمریکا مانند انتخابات سال 88 ایران، دلچرکین سنگینی بین طرفین ایجاد شد. تحلیل گران اکنون محتاطانه به اظهار نظر می پردازند و اطلاعات چندانی درخصوص تداوم اعتراضات اخیر در ایالت متحده در دست ندارند.

دونالد ترامپ یک پدیده منحصر به فرد انتخاباتی بود
این تحلیلگر سیاسی مقیم آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح چگونگی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ایالات متحده پرداخت و گفت: آقای ترامپ یکی از پدیده های منحصر به فرد انتخاباتی طی 50 سال اخیر ایالات متحده بوده است که یک نمونه استثنایی را برای شخص خود و سلوک سیاسی خود در انتخابات به جای گذاشت. به عبارتی آقای ترامپ نخستین کسی بوده که بیرون از ساختار حزبی در ایالات متحده موفق به پیروزی در انتخابات شد، چراکه هم حزب دموکرات و هم اکثریت حزب جمهوری خواه که پایگاه انتخاباتی آقای ترامپ بود در جبهه مقابل ایشان قرار گرفتند.

داریوش سجادی ادامه داد: اکثریت سناتورها و نمایندگان کنگره نیز در جبهه مخالفان ترامپ قرار داشتند. از این گذشته، یک فضای بسیار سنگین رسانه ای در ایالات متحده علیه آقای ترامپ قرار گرفته بود که مجموعه این نیروها در اعتقاد و اتحاد با همدیگر با آقای ترامپ مقابله کردند.

دونالد ترامپ با تکیه بر سرمایه شخصی خود پیروز انتخابات شد
وی اضافه کرد: آقای ترامپ علیرغم چنین جو سنگینی توانست پیروز رقابت های انتخاباتی در آمریکا باشد. همچنین او بدون کمترین تکیه ای به پشتوانه های مالی کارتل ها و راست ها و سرمایه گذاران آمریکایی ها رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکا را مدیریت کرد.

این روزنامه نگار با اشاره به پیشینه انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا گفت: سنت انتخاباتی در آمریکا همواره به این صورت است که دو حزب جمهوری خواه و دموکرات عموماً از طریق اسپانسرهای مالی(حامیان مالی) خود به تشکیل اردوگاه های انتخاباتی می پردازند. این اسپانسرها از طریق کمک های مالی، کمپین کاندیداهای انتخاباتی را تغذیه می کنند و صرفاً از این طریق رقیبان انتخاباتی می توانند با همدیگر رقابت کنند.

وی افزود: اما برای اولین بار بود که آقای ترامپ با تکیه بر سرمایه شخصی خود به مقابله با خانم کلینتونی ایستاد که برخوردار از بزرگ ترین و سنگین ترین حمایت های مالی عربستان سعودی، اسرائیل و APAC بود.

ترامپ بدون احساس دین به سرمایه داری آمریکا به اعمال قدرت می پردازد
سجادی در ادامه به پیام انتخاب دونالد ترامپ پرداخت و گفت: علیرغم این حمایت های سنگین مالی، آقای ترامپ موفق شد یک تنه و بدون اتکا به سرمایه های بیرونی و صرفاً با تکیه بر سرمایه شخصی خود، رقابت های انتخاباتی را ببرد. پیام مهم چنین انتخابی آن است که این بار در ایالات متحده آمریکا کسی به کاخ سفید راه پیدا کرده است که برخلاف سنت های قبلی می تواند بدون احساس دین به سرمایه گذاری و سرمایه داری آمریکا به اعمال قدرت بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: عموماً رؤسای جمهوری آمریکا که وارد کاخ سفید می شوند به اعتبار همان اسپانسرهای مالی که در ایام انتخابات به آن ها کمک کرده اند بعد از ورود خود به کاخ سفید در تخصیص مصالح و مناصب قدرت، سرمایه گذاری های گذشته را لحاظ می کنند.

این کارشناس سیاسی مقیم ایالات متحده تصریح کرد: اکنون آقای ترامپ کسی است که توانسته بدون تن دادن به چنین سرمایه گذاری های مالی و صرفاً با تکیه به سرمایه مالی خود وارد کاخ سفید شود، پس بالتبع تا آن درجه استقلال عمل خواهد داشت که در مقابل زیاده خواهی های جناح های قدرت در آمریکا ایستادگی کند و سیاست های خود را که در طول دوران تبلیغات اعلام کرده بود اعمال بکند.

دونالد ترامپ در بزنگاه های سیاسی تن به معامله گری می دهد
وی با اشاره به خصوصیات شخصی دونالد ترامپ بیان داشت: روحیه و شخصیت کاسب کارانه آقای ترامپ از او شخصیت منحصر به فردی ساخته است. آقای ترامپ تاکنون سیاستمدار نبوده و مدعی سیاستمداری هم هرگز نبوده است. آقای ترامپ کلاً روحیه تجاری دارد، گذشته کاری او متعلق به مدیریت مستغلات و ساختمان سازی در آمریکا بوده است و همین روحیه تجاری می تواند از یک جهت او را در بزنگاه ها مواجه با معامله گری کند. یعنی علیرغم اینکه آقای ترامپ می تواند به اعتبار استقلال شخصیتی که پیدا کرده است باج پرداخت نکند اما او به حدی تجارت منش است که به قیمت ماندن در قدرت و حذف نشدن در قدرت تن به معامله با رقیب می دهد.

ساختار سیاسی و اقتصادی آمریکا دست دونالد ترامپ را بسته است
سجادی به تفاوت دونالد ترامپ با شخصیت هایی مانند جورج بوش پسر اشاره کرد و گفت: جورج بوش پسر یک شخصیت ایدئولوژیک بود که روی اصول خود پایمردی می کرد، اما آقای ترامپ نه قهرمان است و نه ادعای قهرمانی دارد. اگر آقای ترامپ قصد قهرمان بازی داشته باشد قطعاً ظرفیت های لازم در این خصوص را دارا می باشد، اما ساختار سیاسی و اقتصادی آمریکا آنچنان متصلب، سنگین و ساختارمند است که اجازه نمی دهد فردی بیرون از ساختارهای موجود به مناسبات ساختار فعلی لطمه وارد سازد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل معتقد هستم که در بزنگاه حذف شدگی یا معامله کردن با رقیب، انتخاب نهایی آقای ترامپ می تواند معامله باشد، چراکه او به هر جهت برای ماندن در قدرت تلاش کرده و هرگز قصد قهرمان بازی و قربانی کردن خود را نخواهد داشت.

آینده سیاسی دونالد ترامپ مبهم است
این روزنامه نگار ادامه داد: البته آن کسانی که به دونالد ترامپ رأی داه اند توقعاتی از او دارند، به این دلیل آینده سیاسی آقای ترامپ بسیار نامشخص و نامعین می نماید و همه چیز گره خورده به اینکه آقای ترامپ اساساً چگونه تیمی را چیدمان می کند و رویکرد او با اصحاب قدرت در آمریکا چگونه است؟

وی تأکید کرد: قطعاً تبعات برگزیده شدن تیم کاری دونالد ترامپ در ایالت متحده آمریکا متوجه خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و اروپا خواهد بود و آقای ترامپ به زودی نشان خواهد داد که آیا متحدان خود را کماکان حفظ می کند یا به دنبال یارگیری های جدید خواهد بود.

سجادی افزود: با توجه به مناسبات نسبتاً حسنه آقای ترامپ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شاید رئیس جمهور آینده آمریکا درصدد یارگیری های جدیدی در منطقه برآید.

دونالد ترامپ در موقعیت دوگانه تهران- ریاض به معامله گری می پردازد
این کارشناس سیاسی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر انتخاب دونالد ترامپ بر تحولات خاورمیانه گفت: آقای ترامپ از یک روحیه تجاری برخوردار است، اما مواضع فاشیستی و بعضاً ضد عربی هم از خود بروز داده است. آقای ترامپ تاجرمسلک در خاورمیانه ای که از نظر مالی حرف اول را عربستان سعودی می زند و از نظر سیاسی و اقتصادی و بلکه بیشتر قدرت نظامی، ایران در منتهی الیه جبهه مقابل عربستان قرار گرفته است می تواند در یک موقعیتی بین دوگانه ریاض و تهران قرار گیرد تا هر کدام که پیشنهاد بهتری به او ارائه دادند با آنها بهتر معامله کند.

دولتمردان عربستانی اعتقادات ایدئولوژیک استواری ندارند
وی تأکید کرد: اساساً عربستان سعودی بزرگترین حامی خانم کلینتون در انتخابات اخیر ایالات متحده بود اما در همین حال دولتمردان عربستانی اعتقادات ایدئولوژیک استواری نداشته و خیلی سریع اقدام به تغییر موضع می کنند؛ کما اینکه پادشاه عربستان جزو اولین مقامات کشوری بود که پس از انتخاب ترامپ و علیرغم حمایتی که از هیلاری کلینتون به عمل آورده بود تلفنی به آقای ترامپ تبریک گفت. پس می توان نتیجه گرفت که دولتمردان ریاض بنا به مصالح خود می توانند به تعویض جایگاه خود بپردازند و وارد معامله با آقای ترامپ شوند.

انتخاب ترامپ راه معامله با ایران را هموار کرد
سجادی با بیان اینکه نحوه بازی عربستان سعودی در برابر دونالد ترامپ کار را برای ایران سخت تر می نماید، تصریح کرد: تکلیف ایران در برابر ترامپی که قرار است بین ریاض و تهران یکی را انتخاب کند هنوز مشخص نیست. اینکه آیا ایران قصد چالش و رویارویی مستقیم با آقای ترامپ را دارد یا اینکه ایران قادر خواهد بود تا با سیاست ورزی، ریاض را در موضع ضعف قرار دهد از پرسش های اساسی درخصوص مناسبات آینده ایران با ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه است.

وی ادامه داد: مواضع ضد عربی آقای ترامپ خصوصاً بعد از مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر اقدام دولت سعودی در پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان عملیات تروریستی 11 سپتامبر راه را برای ایران باز خواهد کرد تا وارد معامله با رئیس جمهور ایالات متحده شود.

افزایش قدرت و منابع مالی ایران در خاورمیانه دستاورد انتخاب ترامپ
این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: تعیین کننده مناسبات عربستان سعودی و ایالات متحده پول سنگین و بزرگی است که در آینده می تواند در تحولات خاورمیانه تأثیرگذار باشد. در این راستا ایران می تواند دست به مدیریت بحران روابط دو کشور آمریکا و عربستان زده و به نوعی دولت عربستان را در مواجهه با دولت جدید حاکم بر کاخ سفید قرار دهد. دولت ایران می تواند از این طریق به تقویت موضع خود در منطقه و همچنین به افزایش قدرت و منابع ملی خود بپردازد.

سجادی با بیان اینکه آینده تحولات خاورمیانه در دوران ریاست جمهوری جدید آمریکا به نوع بازی آقای ترامپ در مواجهه سیاسی با ریاض و تهران بستگی دارد، تأکید کرد: در حال حاضر بازیگران اصلی در منطقه خاورمیانه در پیچ دو قطبی تهران و ریاض قرار گرفته اند و به همین دلیل دولت جدید ایالات متحده می تواند با توجه به بحران سوریه و درگیری دو کشور تهران و ریاض بر سر آینده سوریه و خصوصاً با عنایت به نقش آفرینی پوتین در منطقه و همچنین مناسبات پوتین با ترامپ و رابطه مثبت پوتین با ایران پازل بسیار پیچیده خاورمیانه را تکمیل کند.

دولت های اسرائیل و آمریکا در آینده به یک وحدت آرمانی نائل می شوند
وی در ادامه به رابطه دونالد ترامپ با اسرائیل پرداخت و گفت: آقای ترامپ علی الظاهر رابطه بدی با اسرائیل ندارد و دولتمردان اسرائیل هم از انتخاب او استقبال کرده اند. حتی آقای نتانیاهو به مناسبت انتخاب دونالد ترامپ و عرش شادباش و تبریک به او طی هفته جاری به ایالات متحده آمریکا سفر می کند.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: پیش از این آقای ترامپ سر قضیه برجام به صراحت گفته بود که در صورت رئیس جمهور شدن، برجام را پاره می کند. دولت اسرائیل هم یکی از کشورهایی بوده که از ابتدا با آقای اوباما و مذاکرات 1+5 با ایران مخالفت های سنگینی داشته است.

وی تأکید کرد: تصور نمی کنم طی چهارسال آینده دولت اسرائیل مشکل خاصی حداقل با ترامپ داشته باشد. حتی دولت های اسرائیل و ایالات متحده در آینده می توانند به یک وحدت آرمانی در منطقه نایل شوند.

سیاست های آمریکا در خاورمیانه معطوف به انتخاب وزیر خارجه ترامپ است
این تحلیلگر مسائل بین الملل همچنین در پاسخ به سؤالی درباره آینده گروه های تروریستی در خاورمیانه اظهار داشت: بخش عمده مسائلی که مربوط به منطقه خاورمیانه و سیاست خارجی می شود به آن گره می خورد که آقای ترامپ چه کسی را به عنوان وزیر خارجه خود برمی گزیند اساساً آقای ترامپ یک آدم سیاستمدار نیست و آشنایی چندانی به ویژه با مسائل سیاسی خاورمیانه ندارد. کما اینکه او در کمپین های انتخاباتی ایالات متحده آمریکا نشان داد که در پرسشگری هایی که از او بر سر مسائل خاورمیانه می شد اطلاعات کامل و دقیقی نداشت. بنابراین باید منتظر انتصاب وزیر خارجه آقای ترامپ بود و برآوردها از سیاست های آمریکا در خاورمیانه را معطوف به نوع فردی که به زودی در مسند وزارت خارجه کابینه ترامپ می نشیند دانست.

مواضع سیاسی مقامات ایرانی نسبت به انتخابات آمریکا احساسی بود
داریوش سجادی در بخش دیگری از سخنان خود در تحلیل مواضع جناح های سیاسی درون ایران درخصوص انتخابات آمریکا تأکید کرد: واقعیت امر این است که در ایران چه اصول گرایان و چه اصلاح طلبان شناخت دقیق و واقعی از آمریکا و فضا و اتمسفر حاکم بر کاخ سفید و مناسبات سیاسی در کاخ سفید ندارند. جناح های سیاسی در ایران بیشتر تابع منویات و علایق خود هستند و آمریکا را در این چهارچوب ترجمه و قرائت می کنند و به سمت و سوگیری های سیاسی می پردازند.

جناح های سیاسی در برابر پیروزی ترامپ غافلگیر شدند
وی افزود: من مواضع سیاستمداران ایران در برابر نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده را دنبال می کردم و متوجه موضع گیری های احساسی در این زمینه می شدم، کما اینکه جناح های سیاسی در برابر پیروزی ترامپ به طور غیر منتظره ای غافلگیر شدند.

این روزنامه نگار مقیم آمریکا خاطرنشان کرد: درپی تماس با چهره های سیاسی در ایران و پیگیری مواضع سیاسی مقامات ایرانی تقریباً تمام چهره های سیاسی در ایران معتقد بودند که خانم کلینتون پیروز انتخابات آمریکا خواهد بود. این در حالی است که من خودم از یکسال پیش در تماس هایی که با ایران داشتم صراحتاً هم می نوشتم و هم می گفتم که روند سیاسی در ایالت متحده کاملاً نشان دهنده باخت دموکرات ها در انتخابات است.

فضای تحلیل سیاسی در ایران بر روی مسائل آمریکا عاری از واقعیت است
وی تصریح کرد: تخیلاتی ذهنی و انتزاعی دولتمردان، سیاسیون، کارشناسان و تحلیل گران سیاسی ایرانی همواره مبتنی بر واقعیات حاکم بر ایالات متحده نبوده است و همین آنان را در 8 نوامبر 2016 و پس از اعلام نتیجه انتخابات با یک سورپرایز و غافلگیری بزرگی مواجه ساخت. جالب این است که جناح های سیاسی و مقامات جمهوری اسلامی حتی برای توجیه این غافلگیری تن به واقعیت موجودی که اکنون در مقابل آن ها قرار گرفته است نمی دهند.

این کارشناس سیاسی افزود: وقتی من از بعد اعلام نتایج انتخابات ایالات متحده به فضای سیاسی حاکم بر ایران نگاه می کنم باز همان تحلیل گران سیاسی در ایران که معتقد بودند پیروز انتخابات، خانم کلینتون است همچنان اعلام می کنند که تحلیل های آنها محفوظ است، چراکه آقای ترامپ قادر نخواهد بود تا شعارهای خود را محقق کند و در نتیجه او مجبور خواهد بود تا راهکارهای دموکرات ها را دنبال کند. به عبارتی می خواهم بگویم که فضای تحلیل سیاسی در ایران اعم از اصلاح طلب یا اصول گرا بر روی مسائل داخلی آمریکا فوق العاده انتزاعی و عاری از واقعیت است.

ایران در دوگانه ترامپ- کلینتون در مواجهه با یک انتخاب بد و بدتر قرار گرفت
سجادی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه مواجهه دونالد ترامپ با مسئله برجام تأکید کرد: ایران در دوگانه ترامپ و کلینتون در مواجهه با یک انتخاب بد و بدتر قرار گرفت. به عبارتی نه انتخاب کلینتون و نه انتخاب ترامپ به نفع منافع ملی ایران نیست. اما بحث این است که اگر خانم کلینتون انتخابات را می برد ورود کلینتون به کاخ سفید به معنای ورود یکی از منسجم ترین و قوی ترین جناح های جنگ سالار به کاخ سفید بود که اولین مسئله آنها در خاورمیانه با ایران بود، چرا که اتحاد خانم کلینتون مشمول اتحاد عربستان و جناح عقاب های حاکم بر کارتل ها و میلیتاریست های آمریکا بود.

پیروزی ترامپ به معنای بهبود مناسبات آمریکا با ایران نیست
وی در همین حال تصریح کرد: البته پیروزی ترامپ به معنای بهبود مناسبات با ایران نیست کمااینکه آقای ترامپ مواضع دوستانه ای با ایران نداشته است و قبلاً به صراحت اعلام کرده بود که برجام را قبول ندارد، برجام را مخل منافع ملی آمریکا می داند و آن را پاره می کند. حالا پاره کردن برجام شاید نمادین و سمبلیک باشد و ترامپ این کار را انجام ندهد اما چیزی که مسلم است جمهوری اسلامی ایران طی چهار سال حکومتگری آقای ترامپ چهار سال سالم و راحتی را پیش رو ندارد، خصوصاً اینکه نکته مهم بعد از انتخابات ایالات متحده، انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران است که چه کسی قرار است جایگزین رئیس جمهور فعلی ایران شود.

رئیس جمهور آینده ایران در تعیین مناسبات ایران و آمریکا تأثیرگذار است
این تحلیلگر سیاسی همچنین با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1396 تأکید کرد: صرف نظر از اینکه خود آقای روحانی یا فرد دیگری به ریاست جمهوری ایران در سال 1396 برگزیده شود شخصیتی که طی چهار سال آینده قرار است با آقای ترامپ مقابله کند در تعیین مناسبات ایران و ایالات متحده آمریکا تأثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر آقای روحانی بنا باشد مجدداً بر مسند ریاست جمهوری در ایران تکیه زند قطعاً کار برای حسن روحانی پراگماسیت چهار سال گذشته سخت خواهد بود. بر این اساس اولویت های آقای روحانی طی چهار سال اخیر مبتنی بر توسعه اقتصادی و بهبود مناسبات جمهوری اسلامی ایران با اروپا و آمریکا بوده است.

حسن روحانی گزینه مطلوبی برای مواجهه با دونالد ترامپ نیست
داریوش سجادی درباره مواجهه رئیس جمهور آینده ایران با دونالد ترامپ گفت: در مورد مواجهه آقای روحانی با آقای ترامپ معتقد هستم که در صورت ابقای آقای روحانی در پست ریاست جمهوری در سال 1396 او سال های سختی با ترامپ خواهد داشت. مناسبات ایران و ایالت متحده آمریکا در دوران پساترامپیسم بستگی به آن دارد که چه کسی جایگزین آقای روحانی می شود، چراکه معتقد هستم جایگزین مناسب برای مواجهه با آقای ترامپ، روحانی نیست یا اگر هم باشد روحانی با رویکرد چهار سال گذشته نخواهد بود.

سیاست های فعلی حسن روحانی کار را برای جمهوری اسلامی سخت می کند
وی با بیان اینکه رویکرد سیاست خارجی آقای روحانی در چهار سال گذشته عمدتاً دائر بر توسعه اقتصادی مبتنی بر بهبود مناسبات با غرب بود، تصریح کرد: اما با توجه به روی کار آمدن آقای ترامپ در کاخ سفید و مواضع نه چندان دوستانه او و بلکه خصمانه با جمهوری اسلامی ایران، آقای روحانی با عنایت به رویکرد حکومتگری 4 سال اخیر دولت خود قطعاً با دوران حکومت گری ترامپ مسئله و مشکل خواهد داشت. به همین دلیل معتقد هستم که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران اگر آقای روحانی مجدد از طرف مردم ایران انتخاب و ابقا شود این به آن معنی است که آقای روحانی اگر بخواهد سیاست های خارجی گذشته خود را دنبال کند با مشکلات زیادی در برخورد با آقای ترامپ روبرو خواهد بود. مگر اینکه آقای روحانی نسبت به سیاست خارجی خود تجدید نظر کند یا در وزارت خارجه خود فرد دیگری را قرار دهد، در غیر اینصورت باید مشاهده کرد که جایگزین آقای روحانی اگر انتخاب شد چه کسی می تواند باشد.

این فعال سیاسی مقیم آمریکا گفت: من شخصاً معتقد هستم که چهار سال آینده چهار سال راحتی برای ایران به دلیل رویارویی با آمریکا نخواهد بود. به همین دلیل یا باید جایگزین قدرتمندتر از حسن روحانی در کاخ ریاست جمهوری نشاند یا حسن روحانی جدیدی با تغییر در سیاست های خود و برخلاف چهار ساله گذشته در ساختمان پاستور قرار گیرد و عملکرد خود را در مواجهه با آمریکا مورد تجدید نظر قرار دهد.

جناح اصول گرا باید فرد قدرتمندی را به مصاف حسن روحانی اعزام کند
وی درباره گزینه های احتمالی ریاست جمهوری آینده ایران گفت: اکنون هیچ گزینه صد درصدی برای انتخابات آینده ایران مشخص نشده است. از طرف جناح اصلاح طلب و اعتدال گرایان آقای روحانی به عنوان نامزد قطعی و ثابت معرفی شده است، اما در جبهه مقابل هنوز هیچ شخصیت قطعی و به توافق رسیده ای مطرح نشده است و بیشتر در حد گمانه زنی است. اما باید منتظر تصمیم جناح اصول گرا ماند که چه کسی را به مصاف آقای روحانی اعزام می کند.

این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: با توجه به احتمال بیشتر انتخاب موفقیت آمیز آقای روحانی در دور دوم ریاست جمهوری، اصول گرایان گزینه دومی در میدان انتخابات وارد می کنند که در رقابت های دور بعدی ریاست جمهوری در سال 1400 نسوزد. ولی از طرف دیگر در محافل سیاسی مطرح شده است که آقای روحانی اکنون در موقعیت آسیب پذیری قرار گرفته است. حسن روحانی طی چهار سال گذشته نتوانسته عمده اهداف خود را محقق کند و بر این اساس عده ای معتقد هستند که اگر در مصاف آقای روحانی یک رقیب قوی و قدرتمندی قرار گیرد احتمال برد رقیب حسن روحانی زیاد است.

داریوش سجادی در پایان تأکید کرد: البته همه این اظهارات در حد گمانه زنی و احتمالات است و تا وقتی که اصول گرایان به تکلیف نهایی نرسند و نامزد نهایی خود را معرفی نکنند نمی توان قضاوت کرد که چه کسی در مصاف با آقای روحانی قرار می گیرد یا آیا موفق می شود یا نمی شود؟

۱ نظر:

Unknown گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.