۱۳۹۲ تیر ۲۲, شنبه

ماجرای ربنای شجریان!


دکتر شریعتی در سلسله درس های اسلام شناسی تشبیه رندانه ای را بکار می بُـرد بدین مضمون که رسول الله با بعثت خود راهی را به بشر عرضه کرد که با رهروی در آن انسان به رستگاری می رسد اما بعد از ایشان این راه را بُـریدیم و بر روی طاقچه گذاشتیم و با تعلقات و تجملات خود تزئین اش کردیم تا حدی که اصل راه تحت الشعاع تزئینات آن شد و بجای رهروی در آن صراط «راه پرست» شدیم!
حالا حکایت ربنای شجریان است!
بیرون از داوری نسبت به رفتار قابل مناقشه شجریان طی سال 88 اما یک نکته را نمی توان نادیده انگاشت که اصل ماجرا در روزه داری خلوص عبادت و خودسازی است و ربنا و مناجات قبل از سحر و قبل از افطار چاشنی هائی برای غنا بخشیدن به اصل عبادت روزه داری است نه آنکه ربنای شجریان یا غیر شجریان اصل ماجرا را تحت الشعاع قرار دهد.
طرفه آنکه جماعتی هم که در تمام عمرشان دو رکعت نماز هم نخوانده و نصفه روز هم روزه نگرفته و یک بار هم نمی تواند ربنا را روخوانی و ترجمه کنند اکنون تنها به صفت «مـُد روز شدن اعتراض از جنس ابراز» ربنا شناس شده و برای «ربنای استاد» در غروب های رمضان بی تابی می کنند!!

۵ نظر:

Unknown گفت...

ببخشید از ربنا خوششون بیاد یا نیاد چه ربطی به شما داره مگه پول برق یا سی دی اش را شما میدی

ناشناس گفت...

HE MUST BE IGNORED SO HE CAN GO AROUND EUROPE AND NORTH AMERICA TO COLLECT FEW EURO AND DOLLARS FROM A GROUP OF HOMESICK AND DEMORALIZED EXPATRIATE AND WHEN HE COMES HOME NO ONE ROLL THE RED CARPET FOR HIM ONLY GREETED BY A FEW CHICHITALAB {SABZI}BOYS AND GIRLS WHOM NOT NECCESSERALY EVEN LISTEN TO HIS MUSIC AND HE GETS EXCITED AND KEEPS RUNNING HIS HAND THROUGH HIS DYED HAIR , IF THAT MAKES HIM HAPPY AND OVERWHELMED GOOD FOR HIM ;HE IS ANOTHER DOOR TO DOOR ARTIST !!!!LIKE MAKHMALBAF AND OTHERS .... SO I CAN NOT WAIT TILL I SEE HIM GIVE A CONCERT IN HAIFA {OCCUPIED PALESTINE}NEXT TO THE GRAVE OF BAHHAOLLAH ;SO HE REMIND ME OF THIS VERSE OF MEHDI SAYYAR : AHLE KODAM MARZAND IN ROOMIANE ZANGI

Kambiz Khan گفت...

Hazrate Farbod,
The point is not about liking of disliking. It all about relevance and sincerity. You can not justify not fasting by only citing absence of Shajarian's Rabbana version. One is either a devout Muslim observing the rituals regardless of anything else. Or he/she is not; in which case it becomes irrelevant to say the least. I hasten to add, I consider myself a Muslim but I don't fast. I said that in case you think I am fiery variant you have been told about:-)
Ayyam bekaam

محمد امین حسن پور گفت...

از قضا چند روز پیش پس از خواندن مطلبی در خبرآنلاین در رابطه با ربنای شجریان و به زعم نویسنده آن مطلب تنگ نظری صدا و سیما در پخش ربنای استاد! به مادرم گفتم جالب این است که حضرات معترضین به گونه ای از حال و هوای عارفانه ربنای مذکور سخن می گویند انگار که پیش از آن ربنا، هیچ مسلمی روزه نمی گرفته و افطار نمی کرده است و جالب تر آنکه کسر بزرگی از همین معترضین تقیدی به روزه داری و لوازم آن ندارند.

ناشناس گفت...

man shanedeh am ke bozorge goteh omar ghoran ra besyar ba sedayeh khoshe mekhandeh !!!! hala harkateh in jamaat ast
namaz rozeh shoma ghaboleh ghagh bashad


delam az shoma gereftas