۱۳۹۲ خرداد ۵, یکشنبه

فراخوان هاشمی!



ادامه گفتگوی ادواری با بنیان گذار تلویزیون هما

داریوش سجادی:

با اغتنام از فرصت مجددی که بعد از یک وقفه طولانی حاصل شد علی رغم بحث قبلی که قرار بود در بارۀ «هسته» و «بستۀ» دین گفتگو کنیم اما با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری در ایران اجازه دهید این جلسه به مسئله انتخابات بپردازیم. پرسش مهم در مقطع کنونی وضعیت اصلاح طلبان بعد از رد صلاحیت آیت الله رفسنجانی است. با توجه به این که ستاد انتخاباتی ایشان مدعی بود اقبال عمومی به آقای هاشمی بالغ بر 70 درصد رای دهندگان می شد به عقیده شما اکنون که ایشان از دایره رقابتها حذف شدند اصلاح طلبان چه راهکاری را باید اتخاذ کنند؟

پاسخ:
اولاً در ابتدا می خواهم بر این نکته تاکید کنم که بنده بعد از 35 سال اقامت در ایالات متحده به این نتیجه رسیدم که من توانایی کمک رسانی به ایران یا ایرانی را ندارم زیرا که ارزش هایمان متفاوت است و من حاضر نیستم برای پیشبرد خواسته هایم اصولم را زیر پا بگذارم و نهایتاً بالغ بر یک سال و نیم پیش رسماً شهروند آمریکا شدم لذا قانوناً و اخلاقاً دیگر واجد صلاحیت برای تبیین راهکار در چهارچوب منافع ملی ایران نیستم و مشروعیت خود را در این حوزه از دست داده ام و مایل هم نیستم بنفع خودم اصول اخلاقی ام را زیر پا بگذارم.
اما در مورد پرسش شما ابتدا اجازه دهید به اطلاع دوستان برسانم که نامزد مورد علاقۀ اینجانب در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 آقای قالیباف بودند و در سال 88 نیز آقای محسن رضائی را بهترین گزینه می دانستم اکنون نیز چون دیگر مشروعیت اخلاقی رای دادن خود را از دست داده ام منطقاً رای نخواهم داد هر چند شخصاً تمایل به آقای قالیباف دارم.
در مورد پرسش شما نیز باید بگویم اولاً مطابق نظر شما در مقاله «خیز بلند هاشمی» من هم معتقد بودم و هستم آقای هاشمی رفسنجانی در صورت آنکه از رقابت ها حذف نمی شدند احتمالاً برنده این انتخابات بودند و به همین دلیل نیز رد صلاحیت شدند.
گذشته از آنکه شخصاً معتقدم رد صلاحیت ایشان یا حتی آقای مشائی و کلاً مکانیسم رد صلاحیت در جمهوری اسلامی یک امر غیر استدلالی است که از ابتدا، جمهوری اسلامی بر پایۀ این موضع غیر استدلالی پایه ریزی شد و مستمراً بر این موضع غیر استدلالی نیز بقای خود را ادامه می دهد.
علی رغم این با توجه به آنکه برگزار کننده انتخابات پیش رو وزارت کشور تحت امر آقای احمدی نژادی است که اتفاقاً نامزد مطلوب نظر ایشان نیز توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده لذا طبیعتاً آقای احمدی نژاد نیز دل خوشی از عملکرد شورای نگهبان ندارد و همین امر بمعنای آن است که احتمال تقلب در شمارش آرای بنفع نامزد مطلوب نظام بسیار پائین و غیر قابل تصور خواهد بود. لذا با توجه به اقبال بالائی که آقای هاشمی رفسنجانی در موقعیت فعلی پیدا کرده ایشان اکنون، خواسته یا ناخواسته مبدل به یک رسانه با بُرد ملی شده اند.
بر این اساس اکنون بهترین فرصت است تا طرفداران ایشان به همراه اصلاح طلبان و مخالفان جمهوری اسلامی نفوذ و محبوبیت خود و اقبال اجتماعی خود را به آزمایش بگذارند. برای اثبات این اقبال آقای هاشمی رفسنجانی در حال حاضر در موقعیتی هستند که می توانند با یک فراخوان ملی از یکی از دو نامزد باقیمانده نزدیک به خود (حسن روحانی یا دکتر عارف) اعلام حمایت کند.
طبیعتاً در چنین حالتی هم حامیان آقای هاشمی و هم اصلاح طلبان و هم مخالفین جمهوری اسلامی و حتی آنهائی که در اردوی احمدی نژاد از رد صلاحیت آقای مشائی دل چرکین شده اند انگیزه خواهند داشت تا از فراخوان آقای هاشمی استقبال کنند.
این فرصت مناسبی برای موافقان و مخالفان نظام است که از نتیجه انتخابات آینده بهره برده تا از میزان اعتبار و استقبال گروه خود در کشور مطلع شوند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

omedvaram ke aghayeh rafsanjane az 1ke az in aghaha ke gofted hemayat konad ta bebened ke bechareh meravad taheh khat !!! faghat be khatereh poshtebane eshan